عدم اعمال پالایش

عدم اعمال پالایش

 در این میان اظهارات سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی كل كشور هم قابل توجه است. جواد جاویدنیا در مورد اعلام ممنوعیت ارائه خدمات از ناحیه ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی به سایت‌ها و خدمات فیلترشده كه اخیرا از طرف معاونت فضای مجازی دادستانی كل كشور طی نامه‌ای به شركت‌های مذكور ابلاغ شده است، جهت روشن شدن افكار عمومی گفت: عدم اعمال پالایش نسبت به ترافیك داخلی و اعمال نشدن نظارت بر شركت‌های میزبانی موجب شده بود سایت‌های متخلف زیادی از جمله سایت‌های قمار، سایت‌های منتشركننده فیلم‌های مبتذل و مستهجن خارجی و نیز سایت‌های منتشركننده غیرمجاز فیلم‌ها و آلبوم‌های آهنگ داخلی بدون اخذ مجوز از تهیه‌كننده و خواننده كه تضییع‌كننده حقوق معنوی و مادی هنرمندان هستند و همچنین سرور‌های میزبان سایت‌های خارجی فیلترشده كه هركدام از آنها بار‌ها فیلتر شده بودند، با تغییر میزبان باز هم به‌راحتی در دسترس قرار گیرند.
او در این گفت‌وگو كه در میزان منتشر‌شده، افزود: پس از شناسایی میزبان‌های داخلی به آنها ابلاغ شد از این پس در زمان دریافت درخواست میزبانی می‌بایست نام سایت را در سامانه دبیرخانه بررسی و از ارائه خدمات به سایت‌های پالایش‌شده خودداری کنند. متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای فراهم بود كه سایت‌های غیرمجاز به‌راحتی ضمن دور زدن فیلترینگ و عدم التزام به حداقل‌های پالایش، از مزیت قیمت نیم‌بهای پهنای باند سرور‌های داخل كشور نیز استفاده می‌كردند و لذا با این اقدام زمینه برای محتوا‌های سالم و منطبق با وضعیت فرهنگی كشور بیش از پیش فراهم شد.
او افزود: اعلام ممنوعیت ارائه خدمات از ناحیه ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی به سایت‌ها و خدمات فیلترشده به استناد ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای صورت گرفته و قبلا از وزارت محترم ارتباطات خواسته شده بود فهرست شركت‌های خدمات میزبانی ثبت شده را اعلام کند تا مفاد ماده مذكور اجرایی شود، لكن متأسفانه این امر انجام نشد.
جاویدنیا بیان كرد: قابل توجه این‌كه وزارت ارتباطات همان‌گونه كه وزیر محترم اعلام کرده اقدامی در راستای ساماندهی شركت‌های میزبانی داخلی انجام نداده است، اما هرگونه فعالیت سالم و مطابق قانون این شركت‌ها از حمایت دادستانی كل كشور برخوردار خواهد بود و صرف برخورد با میزبانی محتوای خلاف قانون و اخلاق سبب مهاجرت كسانی كه بخواهند در چارچوب مقررات قانونی فعالیت كنند، نخواهد شد.
سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی كل كشور تصریح كرد: نكته دیگر این‌كه بنا به مستندات قانونی متقن، اعمال پالایش دقیقا بر عهده وزارت ارتباطات و به طور ویژه شركت زیرمجموعه آن وزارت یعنی شركت ارتباطات زیرساخت است و خواست و نظر شخصی یك مسؤول تأثیری بر الزامات قانونی ندارد.