انتقاد لاریجانی از ناکارآمدی اروپا در برجام

انتقاد لاریجانی از ناکارآمدی اروپا در برجام


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) به صربستان رفته است در دیدار با نخست وزیر این کشور با انتقاد از عملکرد اروپا در برجام، توضیحاتی درباره توافق هسته‌ای ارائه کرد و گفت: آمریکا در مسائل مختلف زورگویی می‌کند و اتحادیه اروپا نیز گامی اساسی درباره توافق هسته‌ای برنداشته است.
علی لاریجانی همچنین در دیدار با النتینا ماتونیکو رئیس مجلس سنای روسیه در حاشیه اجلاس گفت: با توجه به ناهنجاری‌های ترامپ در صحنه بین‌الملل، سران دنیا باید به هم اعتماد کنند تا برخی ناهنجاری‌های ترامپ علاج شود.
وی با بیان اینکه اعتماد جدی میان ایران و روسیه ایجاد شده است، افزود: مجموعه گفتگو‌های ایران و روسیه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.
لاریجانی علاوه بر حضور در مراسم افتتاحیه و دیدار با روسای مجالس شرکت کننده در مجمع عمومی نیز سخنرانی کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به موضوع اجلاس و لزوم احترام به معادلات بین المللی بخش زیادی از سخنرانی خود را به انتقاد از عملکرد یکجانبه و غیرمسئولانه آمریکا در خروج از برجام و سکوت مجامع
 بین المللی در این زمینه اختصاص داد و گفت: این رفتار نمونه‌ای بارز از نقض قواعد و معاهدات بین المللی است. وی روابط بین‌الملل را به بازی شطرنج تشبیه کرد و گفت: هر حرکت یک ضد حرکت ایجاد می‌کند. لاریجانی در ادامه در پاسخ به سخنان هیاًت پارلمانی امارات و ادعای دخالت ایران در منطقه، گریزی به تلاش امارات برای رایزنی با ایران زد و گفت: ایران به درخواست دولت عراق و سوریه، برای نابودی داعش به کمک آن‌ها شتافت و شما باید از ایران تقدیر کنید، اما از شما می پرسم که با چه انگیزه‌ای در سودان و لیبی دخالت می‌کنید، من تعجب می‌کنم شما در گفتگو‌های پنهانی با ما طور دیگری صحبت می‌کنید و اینجا به گونه‌ای دیگر!/خبرگزاری صدا و سیما