تک دونالد

دونالد ترامپ ، ساعت به ساعت به استیضاح نزدیک‌تر می‌شود آیا سرنوشت نیکسون در انتظار پیرمرد نیویورکی است؟

تک دونالد

رسوایی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا را پایانی نیست. یكی از این رسوایی‌ها دخالت او در ماجرای فشار بر دولت اوكراین به منظور انجام تحقیق و اعمال محدودیت در فعالیت‌های «هانتر بایدن» فرزند جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریكا و یكی از نامزدهای مطرح دموكرات‌ها برای انتخابات 2020 است. هرچند ترامپ در ابتدا كوشید با لطیفه و جوك ماجرا را تخفیف داده و راه فراری برای خود پیدا كند اما روز به روز ابعاد این ماجرا گسترش یافته و هم‌اكنون به یك بحران بزرگ برای او تبدیل شده است؛ بحرانی كه از آن تحت عنوان «اوكراین گیت» یاد می‌شود و خواننده را به یاد ماجراهایی چون «واترگیت» می‌اندازد كه در سال 1974 به سقوط ریچارد نیكسون رئیس‌جمهور پر آوازه آمریكا منجر شد.

به گزارش فارس، روزنامه «نیویورك تایمز» روز گذشته در گزارشی نوشت: «تابستان امسال اعمال فشار به اوكراین برای ارائه كمك سیاسی به دولت دونالد ترامپ به منظور انجام تحقیقات علیه فساد احتمالی دموكرات‌ها، باعث یك درگیری لفظی شدید درون كاخ‌سفید شد».
 شهادت فیونا هیل
روز دوشنبه «فیونا هیل» مشاور سابق ترامپ در زمینه مسائل روسیه و اروپا برای توضیح درباره مسائل مرتبط با رسوایی اوكراین‌گیت در جلسه كمیته تحقیق حاضر شد و به مدت ده ساعت شهادت داد. اظهارات هیل ابعاد جدیدی از این ماجرا را برملا كرد و نشان داد كه موضوع تا چه حد اهمیت داشته و علاوه‌بر مشاور امنیت ملی آمریكا وكیل شخصی دونالد ترامپ نیز در آن دست داشته‌اند. به گفته خانم هیل، جان بولتون (مشاور سابق امنیت ملی آمریكا) از او خواست كه وكیل این شورا را در جریان تلاش‌های رودی جولیانی (وكیل شخصی ترامپ)، ساندلند (نماینده آمریكا در اتحادیه اروپا) و میك مالوینی رئیس كاركنان كاخ سفید در زمینه فشار بر اوكراین برای انجام تحقیقات علیه دموكرات‌ها قرار دهد. بولتون به هیل گفته بود: «من جزوی از این معامله‌ای كه ساندلند و مولوینی دارند آن را جوش می‌دهند، نیستم». بنا بر روایت این رسانه آمریكایی، «این اولین باری نبود كه بولتون خطاب به خانم هیل درباره اقدامات آقای جولیانی به‌شدت ابراز نگرانی كرده بود». فیونا هیل مشاور سابق ترامپ در زمینه مسائل روسیه و اروپا نیز در جلسه كمیته تحقیق استیضاح مجلس نمایندگان آمریكا نقل و قولی را از بولتون درباره رودی جولیانی مطرح كرد. به گفته این مقام سابق، بولتون یك بار گفته بود كه «جولیانی، شبیه به یك نارنجك دستی است كه همه را منفجر می‌كند». رونامه نیویورك تایمز با انتشار بخشی از محتوای جلسه كمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریكا با حضور فیونا هیل نوشت: «این جلسه به طرزی قدرتمندانه فاش كرد كه تلاش‌های جولیانی برای كسب اطلاعات مخرب علیه دموكرات‌ها از سوی اوكراین به نمایندگی از رئیس‌جمهور ترامپ، چقدر در درون كاخ سفید موضوعی تفرقه‌برانگیز شده بود.» فیونا در بخشی از اظهاراتش به مشاجره با گوردون ساندلند نماینده آمریكا در اتحادیه اروپا اشاره كرد و گفت این مشاجره به گفته او به دلیل دخالت ساندلند در مسائل مربوط به اوكراین صورت گرفت. ساندلند ضمن رد اعتراض هیل به او گفت كه «من مسؤول موضوع اوكراین هستم» اما هیل سوال كرد چه كسی شما را مسؤول اوكراین كرد؟ نماینده آمریكا در اتحادیه اروپا در جواب به این سوال به این جمله بسنده كرده است: «رئیس‌جمهور».
دخالت ترامپ
این مقام سابق، كمی قبل از تماس تلفنی ۲۵ جولای (سوم مردادماه) دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسكی، رئیس‌جمهور اوكراین از سمت خود كنار رفته بود. بعدا مشخص شد ترامپ در آن تماس تلفنی خواستار تحقیق دولت اوكراین درباره فساد احتمالی جو بایدن و پسرش هانتر بایدن شده بود. هیل تاكید دارد كه او مخالف تماس تلفنی ترامپ با همتای اوكراینی به منظور اعمال این فشار بود، اما هیچ‌یك از مقام‌های دولت به او نگفتند رئیس‌جمهور آمریكا به دنبال طرح چنین درخواستی از زلنسكی است و او بعد از خروج از دولت ترامپ و از طریق رسانه‌ها از اصل ماجرا مطلع شد.
   تلاش بولتن برای فرار
فیونا هیل در جلسه استماع كمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریكا، اظهارات قابل تاملی درباره جلسه دهم جولای (۱۹ تیرماه) با حضور ساندلند، «كورت دی ولكر» نماینده ویژه آمریكا در امور اوكراین، «ریك پری» وزیر انرژی آمریكا و دو مقام دولت اوكراین در كاخ سفید مطرح كرد. به گفته او، هدف از این جلسه صحبت كردن درباره ارائه «كمك‌فنی» به شورای امنیت ملی اوكراین بود و مقام‌های اوكراینی مایل به برگزاری نشست بین روسای جمهور دو كشور بودند. بولتون در این نشست تلاش كرد تعهدی درباره برگزاری نشست دوجانبه روسای جمهور آمریكا و اوكراین داده نشود، اما این موضوع باعث عصبانیت ساندلند شد چرا كه او و میك مولوینی رئیس كاركنان كاخ سفید پیشتر در این باره اتفاق نظر داشتند كه در صورت موافقت اوكراین با آغاز تحقیقات علیه دموكرات‌ها، كاخ سفید با برگزاری این نشست دوجانبه ترامپ و زلنسكی موافقت خواهد كرد. اما بولتون به طور ناگهانی جلسه را ترك كرد. ساندلند از حاضران در جلسه شامل دو مقام اوكراینی خواست به یك اتاق دیگر در كاخ سفید بروند و جلسه خودشان را ادامه دهند تا درباره اقدامات بعدی صحبت كنند. در این بین، بولتون به هیل دستور داد در این جلسه حضور یابد و درباره محتوای صحبت‌های حاضران درآن به او گزارش دهد. فیونا هیل به كمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریكا گفت وقتی او وارد جلسه شده ساندلند در حال صحبت با اوكراینی‌ها درباره شركت اوكراینی «بوریسما» بود. همان شركتی كه هانتر بایدن یكی از اعضای هیأت‌مدیره آن است. بولتون بعد از این‌كه از این مساله خبردار شد، از فیونا هیل خواست این موضوع را به «جان اِی‌آیزنبرگ» قائم‌مقام مشاور حقوقی كاخ سفید و مشاور حقوقی شورای امنیت ملی آمریكا اطلاع دهد. برخی تحلیلگران آمریكایی معتقد هستند شاید بولتون از این كار دو هدف داشته است: اول، مبرا كردن خود از ماجرایی كه بعدا به «اوكراین‌گیت» موسوم شد و دوم، فشار بر دولت ترامپ در ماجرای اوكراین.
 در انتظار استیضاح
برای چهارمین بار در تاریخ آمریكا، مجلس نمایندگان یك سلسله تحقیقات را در راستای احتمال استیضاح دونالد ترامپ شروع كرده است. این تحقیقات با افشای ماجرای تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسكی (رئیس‌جمهور اوكراین) وارد مرحله تازه‌ای شد. در این میان نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریكا گفته است «رئیس جمهور باید پاسخگو نگه‌داشته شود و هیچ كسی بالاتر از قانون نیست».  ترامپ در این مكالمه تلفنی از رئیس‌جمهور اوكراین خواسته بود فعالیت‌های پسر جو بایدن را زیر نظر گرفته و بر شركت او فشار آورد. رئیس‌جمهور آمریكا در ازای این خدمت وعده داده بود كه به اوكراین سفر خواهد كرد. دموكرات‌های آمریكا بر این باورند كه درخواست رئیس‌جمهور از اوكراین برای دخالت در روند انتخابات آینده ریاست جمهوری یك اقدام كاملا غیر قانونی بوده و از این بابت ترامپ باید استیضاح شود . همان‌گونه كه پلوسی اظهار كرد اكنون پرونده ترامپ در مرحله انجام تحقیقات است و گفته می‌شود شش كمیته مجلس نمایندگان اعم از كمیته قضایی و نظارت و صلاحیت در هسته این تحقیقات و جمع‌آوری شواهد هستند. برای استیضاح ترامپ به اكثریت آرای مجلس نمایندگان احتیاج است و به دنبال آن هم باید اكثریت دو سوم در مجلس سنا برای محكومیت و عزل وجود داشته باشد.