قحطی دانشجوی  پولدار

قحطی دانشجوی پولدار

در میان 18 دانشگاه غیردولتی كه به گفته معاون آموزشی وزارت علوم در سال تحصیلی جاری ظرفیت آنها به صفر رسیده است، تعدادی از آنها به علت پرونده‌هایی كه در كمیسیون ماده 9 وزارت علوم داشتند، به این حال و روز دچار شده‌اند. وظیفه این كمیسیون رسیدگی به تخلفات دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی است و یكی از تصمیمات معمول آن صفر كردن ورودی دانشگاه‌های متخلف تا زمان حل مشكلات آنهاست.
این را علی آهومنش، دبیركل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی به جام‌جم می‌گوید و توضیح می‌دهد: اكنون ظرفیت برخی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی كه اعضای هیات موسسان آن بر سر مسائل مالی باهم اختلاف داشته‌اند یا استانداردهای آموزشی در آنها رعایت نشده، با تصمیم كمیسیون ماده 9 وزارت علوم صفر شده است. از سویی دیگر، برخی از موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی نیز به این علت كه در سال‌های تحصیلی گذشته استقبال چندانی از آنها نشده، ظرفیتشان به صفر رسیده است. مساله‌ای كه از نظر آهومنش علت اصلی آن كم شدن تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در سراسر كشور است. آنقدر كه به گفته او، 48 درصد كسانی كه در سال تحصیلی جاری در مقطع كارشناسی ارشد مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه‌های گوناگون شده، فرم انتخاب رشته را پر نكرده‌اند و همچنین بیش از 40 درصد ظرفیت دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی نیز در همه مقاطع تحصیلی خالی مانده است.
دبیركل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی، ریشه كم شدن تعداد مشتاقان ورود به دانشگاه را در درجه اول به كاهش جمعیت جوان كشور نسبت می‌دهد و در درجه دوم به شرایط دشوار اقتصادی. چراكه به گفته او، مشكلات معیشتی به مردم اجازه نمی‌دهد هزینه‌های سنگین تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی به‌خصوص در مقاطع تحصیلات تكمیلی را بپردازند.
همچنین براساس آمار اعلام‌شده از سوی معاون آموزشی وزارت علوم، 17 موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی نیز درخواست تجمیع خود را به این وزارتخانه ارائه داده و برخی دیگر نیز از این نهاد تقاضای انحلال داشته‌اند.
آهومنش علت وقوع این اتفاق را نیز كاهش تعداد دانشجویان در سراسر كشور می‌داند و می‌گوید: براساس بررسی‌های اقتصادی انجام‌شده، اگر تعداد دانشجویان یك دانشگاه در كشور ما كمتر از هزار نفر باشد، این دانشگاه زیان‌ده محسوب می‌شود. شرایطی كه امروزه بیش از 50 دانشگاه دولتی ما به آن دچار شده‌اند و اقتصاد آموزش عالی ایجاب می‌كند كه دولت دست به تعطیلی آنها بزند.
البته پرواضح است كه دانشگاه‌های دولتی هرچقدر هم زیان‌ده باشند، بازهم چون از بودجه دولتی تغذیه می‌شوند، به فعالیتشان ادامه خواهند داد، اما دانشگاه‌های غیردولتی از جمله موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی وقتی دخل و خرج‌شان به هم نمی‌خورد، عموما به دنبال تجمیع یا انحلال می‌روند.
دبیركل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی البته معتقد است بیشتر دانشگاه‌های غیرانتفاعی سعی می‌كنند به جای طی كردن مسیر انحلال، با تجمیع در یكدیگر هزینه‌هایشان را مدیریت كنند. چراكه مدیران این دانشگاه‌ها امید دارند در سال‌های آینده تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه بیشتر شود و از این طریق، این موسسات نیز دوباره به چرخه سوددهی بازگردند.