درخشش جهانی سنگ و دوربین

مصطفی حسن، عنوان عكاس سال جایزه IPA را از آن خود كرد

درخشش جهانی سنگ و دوربین



 سال گذشته بود كه عكس‌های مصطفی حسن، عكاس فلسطینی از مبارزات مردم كشورش با رژیم صهیونیستی منتشر شد. قاب‌هایی كه او ثبت كرده بود در جهان توجه بسیاری را به خود جلب كرد. همكارمان صابر محمدی هم در روزنامه مفصل درباره‌شان نوشت و در روزنامه ششم آبان 97 تصاویر را با دیگر عكس‌های منتشر شده از این مبارزات مقایسه كرد.
روز گذشته اعلام شد مصطفی حسن موفق شده با همین عكس‌ها عنوان عكاس سال جایزه IPA را از آن خود كند و برنده ده هزار دلار شود. او از میان بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ عكاس كه از ۱۱۰ كشور برای این رویداد اثر ارسال كرده بودند، موفق به كسب عنوان عكاس سال شده است.
مصطفی حسن متولد غزه است و در همین نقطه پر جنگ جهان به دنیا آمده و بزرگ شده است. همان‌جا درس خوانده، دانشگاه رفته و زندگی كرده است. او حالا هم در غزه زندگی می‌كند و همراه با مردمش مبارزه می‌كند. البته هر كس شیوه خودش را برای مبارزه دارد، همان‌طور كه در عكس‌های حسن می‌بینیم با سنگ و او با دوربین.
هفدهمین دوره جایزه IPA اخیرا در نیویورك به ریاست حسین فرمانی برپا شده و به رسم هر ساله، دو نفر از فینالیست‌ها به عنوان عكاس سال از میان عكاسان حرفه‌ای و استعداد برتر از بین عكاسان آماتور و دانشجویان برگزیده شدند.
جایزه اول را عكاس فلسطینی و جایزه 5000 دلاری استعداد برتر به مایكل هورلیك با موضوع غفلت تعلق گرفته است.
همچنین در این رویداد، جایزه یك عمر دستاورد هنری به جی میسل، جایزه عكاسی هنرهای زیبا به استفن شور، جایزه عكاسی پرتره به آنی لیبوویتز، جایزه عكاسی خبری به مگی استبر، جایزه عكاسی مستند به ادوارد بورتینسكی، جایزه عكاسی مدلینگ به الن ون آنورت، جایزه عكاسی بشردوستانه به زانله ماهلی، جایزه عكاسی ورزشی به آل بلو، جایزه عكاسی نور موضعی به ركونترس دارلس و جایزه تاثیرگذارترین عكاس به تیلر هیك.