نسخه Pdf

هنری به وسعت همه شهرهای ایران

حصیربافی را می‌توان صنایع‌دستی همه مناطق ایران نامید

هنری به وسعت همه شهرهای ایران

 حصیربافی یا بوریابافی را نمی‌توان صنایع‌دستی منطقه خاصی از ایران نامید، این هنر ایران‌شمول است، اما در هر منطقه از ایران، بنا به مواد اولیه و حتی سبك زندگی مردم، به‌شكلی و برای استفاده‌ای بافته می‌شود.
 بسته به منطقه‌ای كه هنر حصیربافی در آنجا در حال انجام است، محصولات این رشته به صورت حصیربافی، سبدبافی، مرواربافی، تركه‌بافی، كپوبافی، چم‌بافی و چیغ‌بافی رایج است. 
  فصول بهار و تابستان، از فصل‌های پررونق حصیربافی است.
 بوریابافی جزو هنرهای نساجی است، اما درباره دسته‌بندی آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. برخی از كارشناسان این هنر را در گروه ویژه‌ای با عنوان «سبد و حصیربافی» جای داده‌اند و در این میان، گروهی دیگر هم آن را جزو صنایع چوبی می‌دانند و این به دلیل كاربردهای متفاوت این هنر یا صنعت است. 
 تولیدات حصیری معمولا برای مصارف مختلفی مانند زنبیل، كیف، جای نان یا میوه، زیرانداز و دیواركوب استفاده می‌شود. گاه بسته به سفارش، حصیر را رنگ‌آمیزی می‌كنند. 
 در بعضی از شهرها مانند بیرجند روی تولیدات حصیری، با نخ‌های رنگارنگ، گل و بوته رودوزی می‌كنند. 
 مرغوب‌ترین زیراندازهای حصیری در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان تولید می‌شود. 
 با حفاظت از حرارت و آتش، فشار، ضربه و اشیای نوك تیز و برنده می‌توان از حصیر نگه‌داری و سال‌ها هم از آن استفاده كرد. حصیر بافته شده، با آب ولرم و شوینده‌های معمولی قابل شست‌وشو است.
 درست است كه بوریابافی، هنر ساده‌ای است و خیلی زود هم بافته می‌شود و همه می‌توانند آن را ببافند، دختران و زنان روستایی، اما بافنده‌های اصلی این هنر هستند. زنان و دختران روستایی، بهترین ارتباط را با ساقه گیاهان برقرار می‌كنند.
 حصیربافی میناب در استان هرمزگان، ثبت جهانی شده و این شهر را می‌توان قطب حصیربافی ایران دانست.