گسترش همكاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای تهران - پكن تقویت‌کننده سایرهمكاری‌هاست

سفیر چین با حضور در سازمان صدا وسیما با رئیس رسانه ملی دیدار كرد؛

گسترش همكاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای تهران - پكن تقویت‌کننده سایرهمكاری‌هاست

رئیس سازمان صدا و سیما در دیدار سفیر چین در تهران روابط دو كشور را در زمینه‌های مختلف راهبردی خواند و تاكید كرد: باید همكاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای را میان تهران - پكن بیش از پیش افزایش دهیم چرا كه گسترش این همكاری‌ها مقوم تعاملات دو كشور در سایر زمینه‌ها خواهد بود.
به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، دكتر علی‌عسكری در دیدار با چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین كه به سازمان صدا و سیما آمده بود با اشاره به سابقه دیرینه روابط دو كشور افزود: چینی‌ها با تلاش و برنامه‌ریزی فراوان خیلی خوب حركت كردند و با یك مدیریت متمركز به پیشرفتی همه‌جانبه رسیدند و قدرتی بزرگ در عرصه اقتصادی شدند.
رئیس سازمان صدا و سیما طرح یك جاده یك كمربند را كه چینی‌ها میان تهران - پكن طراحی كرده‌اند طرحی بزرگ و بستری مناسب برای تحكیم روابط آینده خواند و تصریح كرد: هم در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای و هم در دیگر زمینه‌ها بستر مناسبی برای گسترش روابط وجود دارد كه باید از آن استفاده كرد. دكتر علی‌عسكری بابیان این‌كه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم دشمنی و شیطنت‌های آمریكا و همپیمانانش به قدرتی بزرگ در منطقه تبدیل شده است افزود: ما می‌دانیم كه آمریكا هم‌اكنون یك رقابت ناجوانمردانه با چینی‌ها انجام می‌دهد اما همه می‌دانید آمریكایی‌ها قدرتشان رو به افول است و باید كشورهایی همچون ایران و چین از این فرصت بهترین بهره را برای تحكیم روابط خود ببرند. رئیس رسانه ملی تحریم را فرصتی مناسب برای تقویت تولید كشور دانست و گفت: شركت‌های دانش‌بنیان بسیار خوبی در كشور در حال تلاش و كار هستند و می‌توانیم از طریق این شركت‌ها روابط اقتصادی خوبی طراحی و اجرا كنیم .
وی رقابت آینده را رقابت در عرصه علم، تحقیقات و پژوهش توصیف و تصریح كرد: با توجه به این‌كه چین در همه زمینه‌های دانش و فناوری در حال پیشرفت است كارهای پژوهشی با ایران می‌تواند زمینه‌های خوبی برای همكاری دوجانبه باشد. رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این‌كه در زمینه‌های نفت، پتروشیمی، گاز، معادن، نانو و بایوتكنولوژی و كشاورزی و دیگر صنایع می‌توانیم همكاری‌های خوبی داشته باشیم افزود: در زمینه‌های فرهنگی و رسانه‌ای با توجه به قرابت فرهنگ دو كشور می‌توانیم همكاری‌های خوب و موثری داشته باشیم و ما آمادگی داریم هم در صنعت رسانه و هم در محتوا این همكاری‌ها را بیش از پیش افزایش دهیم.
دكتر علی‌عسكری ملاقات با سفیر چین را نقطه عطفی برای گسترش همكاری‌های رسانه‌ای و فرهنگی خواند و تاكید كرد: با توجه به افول قدرت آمریكا، ایران، چین و روسیه در یك نقطه عطف تاریخی قرار دارند و می‌توانند با گسترش هرچه بیشتر روابط تاثیرات بین‌المللی ویژه‌ای را رقم بزنند و در این میان همكاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای نقش كلیدی دارد.
وی بر تبادل فیلم‌ها و مجموعه‌های نمایشی میان دو كشور تاكید و تصریح كرد: محصولات زیادی داریم كه می‌توان با زبانگردانی در كشورهای یكدیگر از آنها استفاده كنیم و با این كار هم آشنایی مردمان كشورها با یكدیگر بیشتر می‌شود و هم می‌توانیم علایق دو طرف را هم تامین كنیم. رئیس رسانه ملی افزود: هردو كشور ایران و چین هم‌اكنون در مقابل با جنگ رسانه‌ای آمریكا قرار دارند و باید با تبادل تجربیات و هم‌افزایی دراین زمینه یكدیگر را تقویت كنند.
سفیر چین: روابط ایران وچین فقط اقتصادی نیست
چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در تهران هم در این دیدار با بیان این‌كه ما می‌دانیم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای زندگی مردم این كشور نقش مهمی ایفا می‌كند افزود: در چند سال اخیر شاهد رشد خوب كمی و كیفی رادیو و تلویزیون ایران بوده‌ایم و معتقدیم تقویت همكاری‌های رسانه‌ای دو كشور بسیار مهم و ضروری است.
چانگ هوآ افزود: تقویت همكاری‌های رسانه‌ای میان دو كشور موجب آشنایی بیشتر مردم دو كشور از یكدیگر می‌شود و خبرها و جهت‌گیری‌های منفی رسانه‌های غربی را علیه تهران - پكن خنثی می‌كند. سفیر چین در تهران به روابط دیرینه و 2000 ساله دو كشور اشاره وتصریح كرد: ایران و چین با ایجاد راه ابریشم توانستند روابط اقتصادی و فرهنگی خود را به‌شدت تقویت كنند و عمق ببخشند و امروز هم اگر به نقشه توجه كنید معلوم می‌شود كه هیچ جاده‌ای نمی‌تواند ایران را دور بزند و شما حتما مهم‌ترین شریك ما هستید.
وی به سفر سال 2016 رئیس‌جمهوری خلق چین به ایران اشاره و تاكید كرد: همان طور كه رئیس‌جمهوری خلق چین در این سفر اعلام كرد روابط راهبردی تهران- پكن وارد مرحله جدیدی شده است و این روابط بسیار جامع است و به‌رغم این‌كه برخی تصور می‌كنند این روابط فقط هم اقتصادی است، اصلا این‌طور نیست و درزمینه‌های مختلف طراحی شده است.
چانگ هوآ با بیان این‌كه برخی كشورها كه فقط 200 سال تاریخ دارند می‌خواهند همه دنیا را به كنترل خود درآورند گفت: سلطه‌گری و یكجانبه‌گرایی آمریكا حتما مورد مخالفت همه دنیاست و تاریخ چین نشان می‌دهد كه هیچ‌گاه دراین مسیرحركت نكرده و نمی‌كند. سفیر جمهوری خلق چین در تهران با اشاره به برگزاری مجمع تمدن كهن در ماه آینده در پكن افزود: ما تلاش ویژه‌ای داریم تا همكاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای میان دو كشور افزایش یابند و لغو ویزای گردشگران چینی به ایران هم یكی از كارهای مهمی‌بود كه از سوی ایران صورت گرفت. وی تاكید كرد: دراین مدت با گردشگران زیادی كه از چین به ایران آمده بودند صحبت كردم كه همه آنها به اتفاق سفر به ایران را ستایش می‌كردند و ایران را كشوری بسیار خوب با مردمانی مهربان و جاذبه‌های گردشگری فراوان توصیف می‌كردند و ما باید این سفرها را به صورت متقابل افزایش دهیم تا شناخت مردمان دو كشور بیش از پیش افزایش یابد. چانگ هوآ به افزایش تبادلات فرهنگی و رسانه‌ای به‌ویژه در زمینه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی اشاره كرد و گفت: فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در چین بسیار معروف هستند و مردم ما به تولیدات ایران علاقه فراوان دارند و درسال جاری هم دو فیلم ایرانی در دو جشنواره پكن و شانگهای نتایج خیلی خوبی گرفتند.