جایزه مصطفی(ص) 2019 به برندگانش اعطا شد

جایزه مصطفی(ص) 2019 به برندگانش اعطا شد

دنیای علمی امروزه بیش از گذشته وابسته به ارتباطات بین‌المللی و یكپارچگی و تبادل اطلاعات و دانش در سطح جهانی است. شكل‌گیری جایزه‌های بزرگ علمی مانند جایزه نوبل، فیلدز، اینشتین و بسیاری جوایز و نشان‌های افتخار دیگر از سوی انجمن‌های بزرگ علمی و حاكمیت‌ها نیز بر همین اساس شكل گرفته و رو به افزایش است. در كشور ما نیز با توجه به اهمیت توسعه علم و برقراری ارتباط مؤثر میان دانشمندان داخلی و همتایان آنها در سایر كشورها در دهه‌های اخیر، جوایز بین‌المللی مهمی فعالیت خود را آغاز كرده‌ و توانسته به خوبی جای خود را میان مجامع علمی و دانشمندان حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری باز كند. اعطای جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته جهان اسلام و زمینه‌سازی همكاری و توسعه علمی و فناوری میان كشورهای اسلامی در سال 1391 به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر مسلمان اعطا می‌شود. امسال سومین دوره اعطای این جایزه در هفته جاری برگزار شد و دیروز 20 آبان 98، طی مراسمی در تالار وحدت تهران، از پنج برنده این دوره تجلیل و نشان مزین به نام پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) به آنها اعطا شد.

شاید به جرأت بتوان گفت كه جایزه مصطفی‌(ص) مهم‌ترین رویداد بین‌المللی علمی در داخل كشور است كه در طول سال‌های شكل‌گیری‌اش تلاش شده تصویر درست و شایسته‌ای از دانشمندان مسلمان و فضای علمی در كشورهای اسلامی به جهان ارائه كند. امسال نیز هفته جایزه مصطفی (ص) از ابتدای هفته با برگزاری میزگردها و نشست‌های علمی و همچنین بازدید مهمانان از مراكز علمی كشور و ارائه سخنرانی‌ها آغاز شد. نشست‌هایی كه به گفته مدعوین و شركت‌كنندگان فرصت‌ها و چشم‌اندازهای خوبی را برای تداوم همكاری بین‌المللی علمی میان پژوهشگران داخلی و دانشمندان و محققان مسلمان یا مقیم در سایر كشورهای اسلامی رقم زده است.
مراسم اهدای جوایز برندگان سومین جایزه مصطفی(ص) در روز چهارم این رویداد، روز گذشته (20 آبان 98) با حضور علی‌اكبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی‌ اتمی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص)، دكتر حمید طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشكی و حضور گسترده محققان و فعالان حوزه علم و فناوری در تالار وحدت تهران برگزار شد. با توجه به استقبال گسترده‌ای كه مدعوین داخلی و خارجی برای شركت در این مراسم داشتند می‌توان نتیجه گرفت دست‌اندركاران این جایزه بین‌المللی حداقل تا اینجای مسیر توانسته‌اند تأثیرگذار قدم بردارند و توجه جامعه علمی را به خوبی به خود معطوف كنند.
دكتر سورنا ستاری، با اشاره به این‌كه نیروی انسانی جوان می‌تواند رابطه علمی كشورهای اسلامی را شكوفا كند، در این مراسم بیان كرد: «تبادلات علمی میان كشورها مانند پل‌های استواری است كه در توفان‌های بزرگ هم برقرار است. اینك زمان یادآوری دوره‌ای است كه دانشمندان بلاد اسلامی جان جهان را تازه كردند و آنچه را آموختند به تساوی تقسیم كردند. پیشرفت و تعالی، ذات اسلام و مسلمانی است و كشورهای اسلامی باید بدانند در صورتی پیشرفت می‌كنند كه از نوآوری‌های نسل جوان خود حمایت كنند.»  
ستاری در پاسخ به جام‌جم در خصوص تحولات صورت گرفته در سه دوره اعطای این جایزه افزود: «بنیاد جایزه مصطفی (ص) از دوره اول اهدای جایزه تاكنون برای محقق كردن مأموریت‌هایش با برگزاری رویدادها و جلسات هم‌اندیشی بین‌المللی در تلاش است. همچنین برای دوره چهارم این جایزه در نظر داریم كه تمركز ویژه‌ای بر زنان محقق در كشورهای اسلامی داشته باشیم.»
 فناوری‌های پیشرو در عرصه پزشكی
در مراسم امسال جایزه مصطفی (ص) در گروه علوم زیستی و پزشكی به دكتر اوگور شاهین (Ugur Sgahin)، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینتس آلمان با ملیت تركیه برای اثر «طراحی و ارزیابی بالینی واكسن‌های درمانی ضدسرطان بر پایه mRNA براساس موتاسیون هر بیمار» و دكتر علی خادم‌حسینی، استاد مهندسی شیمی، مهندسی زیستی و رادیولوژی در دانشگاه كالیفرنیا، برای اثر «هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای كاربردهای زیست-پزشكی» اعطا شد.
دكتر شاهین، در این مراسم با اشاره به تحقیقات گروه خود در حوزه جدید درمان سرطان گفت: توجه و اعطای جایزه مصطفی(ص) به تحقیقات ما باعث می‌شود دانشمندان و محققان جوان بیشتر ترغیب شوند. پیام انتخاب شدن به عنوان برگزیده در این جایزه ارزشمند، واقعا برایم غیرمنتظره بود و موجب خوشحالی و شگفت‌زدگی من شد. وی در ادامه افزود: تحقیقات ما به معنای گردآوردن همه دانش موجود در كره زمین برای نجات دادن زندگی یك بیمار سرطانی است؛ این عقیده كه نجات دادن زندگی یك انسان به معنای نجات زندگی همه بشریت است در اسلام نیز وجود دارد.
دكتر خادم‌حسینی نیز با تاکید بر این‌كه جوانان باید بدانند برای هر موفقیت باید ده‌ها بار شكست را تجربه كرد، بیان كرد: «مهم‌ترین اصل این است كه پس از هر شكست بدون ناامیدی جلو برویم و به راه خود ادامه دهیم.» وی همچنین در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن ابراز خشنودی از دریافت این جایزه عنوان كرد: «تحقیقات ما در حوزه وسیعی از علوم پزشكی كاربرد خواهد داشت. در حال حاضر بیشتر كاربردهای این تحقیقات مراحل بررسی در حیوان مدل را سپری كرده و وارد مرحله آزمون‌های بالینی شده‌اند.» دكتر خادم‌حسینی با ابراز تمایل در زمینه همكاری با محققان ایرانی افزود: «در صورتی كه بتوانم از موانع سیاسی موجود برای همكاری با ایران عبور كنم، حتما با محققان داخلی همكاری خواهم داشت.»
 دانشمندان برگزیده مقیم كشورهای اسلامی
در این دوره همچنین سه برگزیده در بخش محققان مقیم كشورهای اسلامی نیز موفق به دریافت جایزه مصطفی شدند. عمران اینان (Umran Inan) رئیس دانشگاه كوچ از تركیه، برای اثر «درك اثر متقابل موج و ذره حالت ویسلر در فضای نزدیك زمین و اتصال الكترودینامیك بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا» در حوزه فیزیك یونسفری و جوی، دكتر حسین بهاروند، استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان، از ایران برای اثر «درمان پاركینسون و AMD چشم با سلول بنیادی» و دكتر محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشكده مهندسی برق و كامپیوتر در دانشگاه تهران، از ایران برای اثر «ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الكترونیك (شیوه‌های نوین تشخیص سرطان)» در حوزه علم و فناوری نانو موفق به دریافت جایزه مصطفی (ص) شدند.
دكتر بهاروند در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص تحقیقات صورت گرفته توضیح داد: «ما در پژوهشگاه رویان پس از طرح‌های موفقی كه در زمینه سلول‌درمانی با سلول‌های خود بیمار داشتیم، شیوه جدیدی از سلول‌درمانی با استفاده از سلول‌های غیرخودی را مورد مطالعه قرار دادیم. این تحقیقات كه نتایج بسیار خوبی در مدل حیوانی داشته‌اند در مرحله اخذ مجوز برای بررسی بالینی از سوی وزارت بهداشت قرار دارند كه بر حسب مورد این مرحله از یك تا سه سال زمان خواهد برد.» وی همچنین درخصوص كاربردهای این روش درمانی افزود: «آسیب‌های ناحیه پایین كمر، روماتیسم قلبی، زخم پای دیابتی و استحاله وابسته به سن لایه رنگدانه‌دار شبكیه (AMD) و پاركینسون از جمله بیماری‌های هدف این روش درمانی هستند.» وی همچنین درخصوص اثربخشی جایزه مصطفی (ص) در پیشبرد تحقیقات علمی بیان كرد: «جایزه مصطفی (ص) تشویق خوبی برای محققان كشورهای اسلامی است و می‌تواند انگیزه خوبی برای پیشبرد اهداف علمی باشد.» وی درخصوص برنامه بعدی خود به جام‌جم گفت: «در حال حاضر در فكر تأسیس آكادمی جهانی پزشكی آینده هستم.»