آنچه از سوزاك باید بدانیم

آنچه از سوزاك باید بدانیم


 سوزاك از شایع‌ترین عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی است كه در واقع اصطلاحی عامیانه برای ابتلا به باكتری گنوكوك و كلامیدیاست كه دو عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های جنسی محسوب می‌شود.
نشانه‌های سوزاك
طی چند روز تا چند هفته بعد از رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده، با انتقال میكروب از فرد به فردی دیگر، احساس سوزش و خارش و گاهی درد در مجرای ادرار پدید می‌آید و در ادامه ترشحات غیرمعمول و غیرارادی از مجرای ادراری خارج می‌شود؛ به‌گونه‌ای كه لباس زیر بیمار مدام لك می‌شود و در صورت فشار دادن طول مجرا، چرك و ترشحات خارج می‌شود. در بانوان، علاوه بر علائم فوق دردهای گاه شدید لگنی نیز شایع است.
تشخیص و درمان چگونه ممكن است؟
تشخیص بیماری عمدتا براساس علائم بالینی فرد و اخذ شرح حال دقیق است و در برخی موارد، اساس تشخیص را بر پایه كشت و اسمیر ترشحات ادراری فرد است.
نكته مهم، درمان سریع و همزمان فرد و همسر بعد از ابتلاست و این‌كه تا بهبود حال عمومی و رفع كامل علائم، رابطه جنسی بدون محافظت نداشته باشند. احساس سوزش و خارش در مجرا، گاهی تا چند ماه بعد از درمان ادامه می‌یابد.
از یك بیماری عفونی تا ناباروری
در صورت عدم درمان مناسب و جدی، این اختلالات در مردان می‌تواند به بروز دردهای مزمن در مجرای ادراری، انتقال التهاب و عفونت به پروستات و بیضه‌ها منجر شود و همچنین عاملی برای تنگی مجرای ادراری و ناباروری شود.
عدم درمان صحیح در بانوان، ممكن است با عفونت‌های همزمان رحم و لگن همراه باشد كه منجر به علائم شدید و گاهی چسبندگی در دستگاه تناسلی و ناباروری شود.
تنها راه پیشگیری از این بیماری، استفاده از كاندوم و پرهیز از برقراری رابطه جنسی پرخطر است.