اهمیت آرشیو فیلم‌ها

اهمیت آرشیو فیلم‌ها


یك پژوهشگر سینما بعد از نمایش نسخه مرمت شده فیلم فردوسی گفت: این فیلم به سفارش وزارت معارف و با مشاركت و حمایت دولت وقت ایران ساخته شده است.
به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی موزه سینما، محمد تهامی‌نژاد به‌عنوان كارشناس تاریخ سینما در مراسم نمایش فیلم مرمت شده فردوسی اظهار كرد: مهم‌ترین نكته‌ای كه امروز با نمایش فیلم مشخص می‌شود، اهمیت آرشیو فیلم‌هاست و ما امروز شاهد بخش گمشده‌ای از تاریخ سینما هستیم.
او ادامه داد: پیدا شدن هر فیلمی به این معنی است كه تاریخ سینما از یك تاریخ شفاهی خارج و به یك تاریخ واقعی تبدیل ‌شود. تاریخ سینمای ما تا قبل از آن‌كه فیلم‌های دوره قاجار پیدا شود، شفاهی بود.  او با اشاره به این‌كه تماشاگران امشب این سالن از معدود تماشاگران فیلم فردوسی در ۸۵ سال گذشته هستند، گفت: این فیلم فقط یك‌بار آن هم در جشن هزاره فردوسی به نمایش درآمد و آن را فقط شما و پهلوی اول دیده‌اید. سپنتا به‌عنوان نماینده رسمی شركت امپریال فیلم كمپانی، علاقه داشت در هزارمین سالروز تولد فردوسی فیلمی را درباره زندگی او بسازد و در طوس نمایش دهد. به همین دلیل دست به ساخت این فیلم زد.
تهامی‌نژاد ادامه داد: همچنین این فیلم جزو اولین فیلم‌هایی است كه صدا در آن نقش مهمی دارد و دیالوگ‌ها با صدای بلند بیان شده است تا به خوبی ضبط شود و می‌توان گفت صدا عالی ضبط شده است.  او تصریح كرد: تا پیدا شدن فیلم كامل فردوسی و این‌كه سازندگان فیلم با چه هدفی این فیلم را ساختند، باید منتظر ماند و رهیافت سازندگان فیلم به زندگی فردوسی بدون دیدن نسخه كامل همچنان نامكشوف است و شایسته نیست كه با تنها بخشی از فیلم كه بازسازی شده، فیلم اصلی را سنجید.