تجربه كن، سرگرم شو، یاد بگیر!

تجربه كن، سرگرم شو، یاد بگیر!

نگاهی به تجربیات ارائه شده در كارگاه بین‌المللی موزه‌های علم برای این‌كه ببینیم در موزه‌های علم كشورهای دیگر چه می‎گذرد.

با شنیدن نام موزه اولین تصویری كه در ذهن نقش می‏بندد، جایی پر از اشیای خاك گرفته و باستانی است كه پشت شیشه‌ها و حفاظ‌ها قرار گرفته‎اند. شنیدن نام موزه‎ها و مراكز علم احتمالا قضیه را كمی بغرنج‎تر هم می‏كند؛ احتمالا قرار است مكانی پر از ابزار علمی پیچیده را تصور كنیم. موزه‏های علم شاید هنوز برای ما مكان‎های ناشناخته‏ای باشند كه اولویتی در اوقات فراغت‌مان به آنها اختصاص نمی‎دهیم. اما در بسیاری از كشورها به مركزی برای تفریح و سرگرمی و البته كنجكاوی علمی تبدیل شده‎اند. كمیته بین‌المللی موزه‎های علم و فناوری (CIMUSET) كه از زیر مجموعه‎های شورای بین‌المللی موزه‌ها(ICOM) است از 27 آبان تا 5 آذر 98، كارگاه آموزشی بین‌المللی برای موزه‌داران و مسؤولان مراكز علم در پكن برگزار كرد. در این كارگاه از هر كشور فقط یك نماینده پذیرفته می‎شد و من هم از ایران حاضر بودم. در مجموع 21 نماینده از كشورهای مختلف در این رویداد شركت كردند و چین بنا به حق میزبانی، نماینده‏های بیشتری داشت.
دغدغه‌های مشابه در مراكز علم جهان
این كارگاه با هدف ظرفیت‎سازی و توسعه مراكز علم فرصتی بود تا همه كسانی كه به نوعی درگیر فعالیت در این زمینه هستند، بتوانند تجربه‎ها و دغدغه‎هایشان را با هم به اشتراك بگذارند. در نگاه اول به نظر می‌رسد شاید بسیاری از دغدغه‎ها و مسائل این حوزه در كشورهای مختلف با هم تفاوت‎های اساسی داشته باشد و گفتمان مشتركی برای حل مسائل به وجود نیاید. اما بر خلاف انتظار، وقتی پای صحبت هر یك از مسؤولان مراكز علم در جهان می‎نشینیم، شاهد هستیم كه بخش زیادی از مشكلات درباره آموزش، جریان‌سازی و ترویج علم كاملا جهانی است. سوال‏های پر چالشی كه بین نمایندگان كشورها مطرح شد نشان می‎داد به‌‎رغم تفاوت‎های فرهنگی، اشتراكات زیادی بین مدعوین وجود دارد. این كه اساسا موزه‎ها باید نسبت به خرافه و شبه علم واكنش داشته باشند یا نه، از مباحث مهم كارگاه بود. ورود خرافات و محتواهای غیرعلمی، زندگی آد‌م‎ها را مختل و از روند طبیعی و منطقی خارجش می‌كند. توجه مردم به كف‌بینی و پیشگویی آینده در صحبت‎های بیشتر سخنران‎ها به عنوان دغدغه‌ای مهم مطرح بود. «تغییر اقلیم» از دیگر مسائل مشترك كشورها بود؛ این كه این موضوع چقدرش مستند است و این‎كه اصلا مراكز علم باید چه رویكردی برای توضیح آن به مردم داشته باشند از بحث‌های داغ كارگاه بود. «آیا واقعا انسان بر ماه قدم گذاشته است یا همه تصاویر و فیلم‌ها سینمایی و ساختگی هستند؟» جای تعجب نیست كه كارشناسان و طراحان موزه با این مساله درگیر باشند زیرا مردم هنوز این سوالات را می‏پرسند و دوست دارند درباره‏اش صحبت كنند.
موزه‌های جذاب برای خردسالان
یكی دیگر از سخنرانی‎های مهم كارگاه درباره بچه‎ها بود، گروه سنی خردسال كه خیلی‎وقت‎ها تا وارد مدرسه نشوند در برنامه‎ریزی‎های ما جایی ندارند. نماینده كشور آمریكا كه از بوستون در این كارگاه حضور پیدا كرده بود بخش قابل توجهی از سخنرانی‎اش را به برنامه‎های موزه برای بچه‎های زیر شش سال اختصاص داده بود. این كه چطور می‎شود حتی برای بچه‌های یك ساله برنامه متفاوت و موثری داشت موضوع صحبت او بود. این موضوعی است كه برای ما در ایران چالش‌برانگیز است و خوشبختانه راهكارهای خوبی برای علاقه‌مندسازی خردسالان به علم از طریق موزه‌ها در جهان ارائه شده است.
بازی، زبان ارتباط با كودكان
بخش مهمی از بازدیدكنندگان موزه‌ها و مراكز علم بچه‌ها هستند و در تمام جهان، زبان بچه‎ها «بازی» است. نمونه موفق آموزش در قالب بازی را در قسمت‎های مختلف موزه علم و فناوری چین می‎شود دید.
یكی از بخش‏ها كه به شدت توجه بچه‎ها را به خودش جلب می‎كند دوچرخه‎ای است كه نحوه شكل‎گیری هلال‌های ماه را به بچه‎ها نشان می‎دهد. بچه‎ها روی دوچرخه می‎نشینند و فقط كافی است پا بزنند؛ مسیر این دوچرخه یك دایره است و بالای سرشان لامپی روشن قراردارد كه با چرخیدن دور لامپ می‎توانند دقیقا متوجه حركت زمین و ماه و علت به‌وجود آمدن هلال‌های ماه شوند.
در شرایطی كه بازی می‌كنند یكی از سوال‎هایشان هم پاسخ داده می‎شود.این توجه همزمان به انتخاب قالب درست برای ارائه یك محتوای علمی در كنار سرگرمی، شاید راز موفقیت موزه‎های مطرح علم در جهان باشد؛ جایی كه خبری از راهنما نیست و موزه به شكل دیجیتال، تمام اطلاعات مورد نیاز بازدیدكننده را در اختیارش قرار می‏دهد.
در چنین موزه‌هایی راهنمای موزه دور می‎ایستد تا همه بتوانند خودشان تجربه كنند و یاد بگیرند.
به اشتراك‌گذاری این تجربیات به ما یادآوری می‌كند كه شاید موزه‎های علم ما نوپا و كوچك باشند اما مساله‏هایی كه پیش رو دارند كاملا جهانی است و رسالت‌شان با بقیه موزه‏های دنیا تفاوتی ندارد.