دیدار با آلن دلون در شبكه 5

پخش مجموعه «فرانك ریوا» از شب گذشته آغاز شد

دیدار با آلن دلون در شبكه 5

پخش فیلم و سریال از شبكه‌های مختلف از قدیم‌الایام تا به امروز همیشه پای ثابت تولیدات تلویزیون بوده است، حال در كنار مجموعه‌ها و آثار ایرانی، خیلی وقت‌ها آثاری از كشورهای دیگر نیز در خیلی از شبكه‌ها به روی آنتن می‌رود، ماجرایی كه همچنان ادامه دارد و هر شبكه هر از گاهی دست به پخش یكی از كارهای خارجی می‌كند. بعد از «هشدار برای كبرا11» كه همنشین همیشگی شبكه 5 در ژانر پلیسی بوده به تازگی این شبكه كه ید طولایی در این زمینه دارد، به سراغ آلن دلون رفته و سریال «فرانك ریوا» را برای نمایش انتخاب كرده است، مجموعه نام‌آشنایی برای دوستداران سینمای جهان كه پخش آن از شب گذشته آغاز شده است. این سریال از شنبه تا چهارشنبه، هر شب ساعت 23 به روی آنتن می‌رود و تكرار آن روز بعد ساعت 11 و 19 خواهد بود. «فرانك ریوا» یك مجموعه تلویزیونی پلیسی و جنایی به كارگردانی فیلیپ ستبون و محصول 2003 فرانسه است كه علاوه‌بر قصه به واسطه بازی آلن دلون نگاه‌های زیادی را به خود جلب كرده و نقد و نظرهای مختلفی را به خود اختصاص داده است. این مجموعه قرار است در 12 قسمت 45 دقیقه‌ای پخش شود.

كم و كیف ماجرا
قصه؟ اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، داستان این سریال از این قرار است كه فرانك ریوا یك پلیس مخفی است كه 25 سال در تبعید به سر برده است او پس از این همه مدت به شهر خود بازگشته است و قرار است كه رئیس‌پلیس باشد ولی كارمندان اداره نمی‌خواهند كه او به كارش ادامه دهد ولی او موفق می‌شود این کار را انجام دهد.
این سریال به سرپرستی و گویندگی خسرو خسروشاهی به جای آلن دلون جزو مجموعه‌های ماندگاری شده كه دیدنش خالی از لطف نیست.
دیگر بازیگران: ژاك پرن، سوفی فون كسل، سدریك شوالم، میری دارك، السا كیكوین، فرانسوا وینسنتلی، متیو روزی، فیلیپ لروی، لوئی ماركز، نیكول كالفان، ژان-لوك دوفین، آندری پوس، ایو آفونسو و پاسكال دمولون
آلن دلون چه می‌كند؟ در این مجموعه آلن دلون نقشی را بازی كرد كه در دوران جوانی و میانسالی خود، در بسیاری از فیلم‌های سینمایی بازی كرده بود. وی در این سریال در نقش یك پلیس كهنه‌كار، سرسخت و كمی بداخلاق به نام فرانك ریوا ظاهر شد. در هر قسمت مجموعه، این شخصیت با همكاری چند مامور دیگر به نبرد با عوامل خلافكار می‌رود.
از كجا شروع شد؟ اما نكته قابل توجهی كه وجود دارد این است كه در كارنامه آلن دلون اغلب نقش گنگستر و مافیایی به چشم می‌خورد و فرانك ریوا جزو مجموعه‌هایی است كه بر خلاف خیلی از آن كارها، او در نقش پلیس در آن حاضر شده است.
آلن دلون بازیگری را از سال ۱۹۵۷ شروع كرد و تا به حال در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی ظاهر شده است. از كارهای مهم او می‌توان به روكو و برادرانش، یوزپلنگ، كسوف، دایره سرخ، آیا پاریس می‌سوزد؟، دسته سیسیلی‌ها، عقرب، آقای كلاین و آفتاب سرخ اشاره كرد. دلون همراه با بالارفتن سن، این روزها بیشتر در مجموعه‌های تلویزیونی بازی می‌كند.


گپ
آلن دلون چند سال پیش در یكی از گفت‌وگوهایش درباره این مجموعه صحبت كرد، در ادامه بخشی از این گپ را می‌خوانید:
بازی در مجموعه فرانك ریوا به نوعی دنباله كارهایی است كه در سینما كردید؟
هم بله و هم خیر. شخصیت فرانك ریوا در جایی مثل تلویزیون بهتر جواب می‌دهد. شما نمی‌توانید یك پلیس سن و سال دار را برای نقش اصلی یك فیلم سینمایی انتخاب كنید. احتمالاتماشاگران سینما استقبالی از او و كارهای ماجراجویانه اش نخواهند كرد. جوانان و تماشاگران امروزی سینما بیشتر به دنبال ماجراجویی، حادثه پردازی و جلوه‌های ویژه پیشرفته هستند، اما آنها شخصیت مرا در یك مجموعه تلویزیونی راحت‌تر قبول می‌كنند.
چه چیز این شخصیت شما را جذب بازی در آن كرد؟
فرانك ریوا یك پلیس مخفی است كه ۲۵ سال از عمر خود را در تبعید به‌سر برده است. او پس از این همه سال دوباره به شهر قدیمی خود برمی گردد و با یك سری ماجراجویی روبه‌رو می‌شود. این جنبه از شخصیت او برایم جالب بود. ضمن این كه مرا به‌یاد شخصیتهای مشابهی می‌انداخت كه در چند دهه گذشته روی پرده سینما بازی كرده‌ام.
خیلی‌ها برای این درام دلهره‌آور و جنایتكارانه پلیسی، پیش‌بینی موفقیت بالایی می‌كردند. (اتفاقی كه البته به‌زعم خیلی از مننقدان به نسبت دیگر مجموعه‌های او چندان رخ نداد.)
زمانی كه یك گروه فیلمسازی یك كار سینمایی یا تلویزیونی را تهیه می‌كند، امیدوار است این كار با موفقیت روبه‌رو شود. هیچ كس كاری را با این نیت شروع نمی‌كند كه بیننده‌ای برای آن نداشته باشد. در همین ارتباط، من احساس می‌كنم فرانك ریوا یكی از مجموعه‌های موفق تلویزیونی بوده است. برخلاف مجموعه‌های موفق آمریكایی كه پخش آنها معمولاتا ۸۰ اپیزود هم طول می‌كشد، مجموعه‌های اروپایی چنین امتیازی ندارند. ما در كنار رقابت با محصولات خودی، باید با تولیدات آمریكایی هم رقابت و مقابله كنیم. به همین دلیل، بازار رقابت در اینجا فشرده و سخت است. بعضی وقت‌ها، مجموعه‌هایی كه اقتباسی از كارهای موفق آمریكایی هستند موفق به جلب انبوه تماشاگران می‌شوند. اما فرانك ریوا یك كار اصیل بود، با وجود این ادامه یافتن پخش این مجموعه برای شش اپیزود، یك موفقیت نسبی برای آن است.


چقدر استقبال شد؟
آلن دلون، بازیگر مجموعه پلیسی فرانك ریوا از سال 2008 كه نقش ژولیوس سزار را در قسمت جدیدی از مجموعه فیلم كمدی فانتزی و تاریخی «آستریكس و اوبلیكس» بازی كرد، در هیچ كار جدید سینمایی یا تلویزیونی ظاهر نشده بود، او بعد از خداحافظی از عرصه سینما چند سال بعد در هیبت یك پلیس حرفه‌ای با سریال فرانك ریوا به تلویزیون آمد.
این بازیگر قدیمی سینمای فرانسه بازی در مجموعه فرانك ریوا را از سال 2003 شروع كرد.
حضور در تلویزیون و روندی كه خیلی از ستاره‌ها در این فضا طی كرده‌اند به خودی خود نكته جالب توجهی است كه البته گاهی با ریسك نیز همراه است، به عنوان نمونه برای همین مجموعه جدا از فرانسه كه استقبال خوبی از آن شد، در سطح جهانی این روند در حدی نبود كه سریال ادامه پیدا كند و كار در همان چند فصل به پایان رسید.
این در حالی است كه بسیاری بر این باور بودند كه این مجموعه با استقبال بسیار بالای تماشاگران تلویزیونی روبه‌رو خواهد شد و تولید و پخش آن تا چند سال ادامه خواهد یافت. البته بینندگان تلویزیونی از مجموعه استقبال كردند، اما این استقبال در آن حد و اندازه‌ای كه سازندگانش انتظار آن را داشتند، نبود. در كل شش اپیزود از این مجموعه در فاصله سال‌های 2003 و 2004 روی آنتن رفت. همچنین در IMDB هم این سریال توانسته امتیاز 4/6 از ده را به خود اختصاص دهد.