دروغی به‌نام آزادی بیان

فیس‌بوک، صفحه عربی دفتر رهبر انقلاب را بست

دروغی به‌نام آزادی بیان

دیگر تقریبا خبر اینکه شبکه‌های اجتماعی آمریکایی یکی از حساب‌های کاربری مقامات ایرانی را تعطیل کرده‌اند برایمان تبدیل به خبری تکراری شده است. یک روز فیس‌بوک، یک روز اینستاگرام، یک روز توئیتر و قبل‌تر‌ها هم گوگل‌پلاس که همگی شبکه‌های اجتماعی آمریکایی هستند بارها و بارها و علیرغم شعار آزادی بیان، به بهانه‌های مختلف مخالفین سیاست‌های این کشور را سانسور و حذف کرده‌اند.

حذف حساب عربی دفتر رهبری
جدیدترین مورد از این دست اقدامات، حذف حساب کاربری عربی دفتر رهبر معظم انقلاب در فیس‌بوک است. صفحه‌ای با بیش از 100 هزار دنبال‌کننده که تلاش می‌کرد از آن‌چه رسانه‌های جریان اصلی در مورد آیت‌الله خامنه‌ای و انقلاب اسلامی به مردم عرب‌زبان جهان می‌گویند، روایتی متفاوت‌تر ارائه کند اما فیس‌بوک به بهانه نقض قوانین این شبکه اجتماعی، آن را حذف کرد. صفحه عربی دفتر رهبر معظم انقلاب از سال 91 کار خود را آغاز کرده بود و توانسته بود تا حد قابل قبولی ارتباط خوبی با جامعه هدف خود برقرار کند.

رسانه‌ها هم در امان نماندند
بستن اکانت ایرانی‌ها در شبکه اجتماعی توئیتر هم سابقه دارد. چند ماه پیش بود به شکل ناگهانی حساب‌های کاربری رسانه‌های ایرانی مانند باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، روزنامه جام‌جم، خبرگزاری ایرنا و.... بدون ارائه توضیح رسمی از دسترس خارج شدند.


شبکه‌های بدسابقه
اما آنچه که دیروز اتفاق افتاد پیش از این هم سابقه داشت. فروردین ماه امسال بعد از آن که دولت آمریکا با قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، اقدامات خصمانه خود علیه کشورمان را بیشتر کرد شبکه اجتماعی اینستاگرام که از قضا متعلق به فیس‌بوک است چندین صفحه منتسب به فرماندهان سپاه یا مرتبط با این نهاد را مسدود کرد. صفحات سپاه پاسداران، ارتش و سپاه ایران، ژنرال پرس، سرلشکر باقری، سرلشکر عزیز جعفری، سردار قاسم سلیمانی، سردار موسی کمالی، سردار حسین سلامی، سردار حبیب شهسواری، حاج سعید قاسمی، محمدباقر قالیباف و عزت ا... ضرغامی از جمله صفحاتی بود که به این بهانه از دسترس خارج شدند. در همین روز صفحه انگلیسی دفتر رهبر انقلاب و صفحه منتسب به حجت‌الاسلام رئیسی در اینستاگرام مسدود شد.


چاره چیست؟
واقعیت این است که چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید شبکه‌های اجتماعی مطرح در جهان متعلق به آمریکاست و سیاست‌های این کشور در آنها لحاظ می‌شود و به همین دلیل نباید از این دست اتفاقات زیاد تعجب کرد. ما برای ارتباط با سایر مردم جهان ناگزیر به استفاده از این ابزار هستیم ولی برای ارتباط با مردم ایران در صورتی که بسترهای لازم فراهم شود می‌توان از شبکه‌های اجتماعی داخل استفاده کرد تا مجبور به پذیرش قواعد دیگران هم نباشیم.