مسافران ناخوانده در  مسیر مرگ

«تپش» از حوادث مرگبار برای اتباع غیرمجاز در خودروی قاچاقچیان خبر می دهد

مسافران ناخوانده در مسیر مرگ

تقریبا هیچ آمار رسمی از تعداد افغان‌هایی‌كه به شكل غیرمجاز وارد ایران شده‌اند، وجود ندارد، اما مقصد بسیاری از آنها تهران و استان‌های اطراف است. بعضی از آنها با طی مراحل قانونی، كارت اقامت در ایران را گرفته‌اند، اما یك عده هم راه ورود غیرقانونی به خاك ایران را انتخاب كرده‌اند كه برخی‌شان به دلیل تصادف در لحظه ورود به كشور جان خود را از دست می‌دهند.

پر تلفات‌ترین تصادف با 28 كشته در سراوان
یكی از دلخراش‌ترین حوادث مربوط به مرگ اتباع بیگانه، كمتر از یك ماه پیش در سراوان استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد. در این تصادف خونین كه ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد 25 آبان امسال رخ داد، 28 نفر در دم كشته شدند كه همگی از اتباع افغانستان بودند كه به صورت غیرقانونی وارد كشور شده بودند. آن‌طور كه شاهدان حاثه گفته‌اند؛ دو تویوتا وانت در كیلومتر 80 جاده سراوان به خاش، به دلیل تركیدگی لاستیك یكی از تویوتاها با هم شاخ به شاخ شدند. پس از حادثه، صحنه وحشتناكی به‌وجود آمده بود و پیر و جوان با وضعیت دلخراشی روی زمین افتاده بودند و هیچ‌كس زنده نبود. بعضی اجساد به‌دلیل سرعت بالای خودرو از بین رفته، اما بیشترشان از بخش سر و گردن دچار خونریزی شده بودند. هر دو خودرو در مجموع 50 سرنشین داشتند كه 22 نفر آنها پس از این حادثه مرگبار به مراكز درمانی خاش و سراوان اعزام شدند.

6 كشته در میرجاوه
22 آبان 87 در حالی‌كه شش افغان امید زیادی برای ورود به مرزهای ایران و ساختن آینده‌ای بهتر برای خود داشتند، به‌ناگاه حادثه‌ای جان هر شش نفر را گرفت و آنها را راهی قبرستان كرد. این شش نفر هم قربانی تصادف شدند.
ماموران پاسگاه لادیز بخش میرجاوه به محض اطلاع از حادثه تصادف در محور لادیز - انده، بلافاصله برای بررسی موضوع به محل مورد نظر اعزام شدند. 
پس از اعزام ماموران به محل مشخص شد یك تویوتای دوكابینه حامل سه سرنشین با یك دستگاه تویوتا تك‌كابینه حامل 15 نفر از اتباع كشور افغانستان كه به صورت غیرقانونی قصد ورود به كشور را داشتند، تصادف كرده است كه در اثر این حادثه شش نفر فوت و 12 نفر مجروح شدند.

13 قربانی در داراب
 نهم شهریورماه 1393 هم روز خوش‌یمنی برای افغان‌هایی نبود كه تصمیم گرفته بودند غیرقانونی وارد خاك ایران شوند.
 این بار شهرستان داراب قتلگاه آنان بود. این حادثه ساعت 23 شامگاه شنبه 8 شهریور در ورودی شهر دو برجی مركز بخش فورگ شهرستان داراب رخ داد و خودروی پژو 405 با یك خودروی باری ایسوزو تصادف كرد.
 13 قربانی این تصادف همگی سرنشینان خودرو 405 بودندكه به صورت غیرمجاز وارد كشور شده بودند. شدت حادثه به حدی بود كه تمام سرنشینان خودرو 405 گرفتار آتش شدند و هیچ‌یك از سرنشینان توان خروج از خودروی سوزان و نجات جان خود را نداشتند.

9 جان باخته در یزد و تبریز
استان آذربایجان شرقی و محور پرتردد هشترود- زنجان، این‌بار كانون حادثه مرگبار برای افغان‌ها بود. در این حادثه رانندگی كه در 135كیلومتری هشترود به زنجان و در ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد اتفاق افتاد، چهار افغان غیرمجاز در دم جان خود را از دست دادند و مصدومان نیز كه شش نفر بودند به مراكز درمانی منتقل شدند.
25 شهریورماه امسال هم با واژگونی خودروی 405 در محور یزد- میبد بعد از دو راهی طبس، حادثه تلخی رخ داد و خانواده پنج افغان‌ عزادار عزیزانشان شدند. در این حادثه كه ساعت چهار بامداد رخ داد، پنج نوجوان فوت و 11 نفر مصدوم و همگی به بیمارستان منتقل شدند.