«سوفیا» صدای اندیشه‌ها ست!

برنامه تازه فلسفی رادیو گفت‌وگو از امشب پخش می‌شود

«سوفیا» صدای اندیشه‌ها ست!

بیشترین دغدغه‌ خاطر هر انسانی مربوط به مسائلی است كه با بعد روحی وی مرتبط است مانند این‌كه حقیقت انسان چیست؟ موقعیت او در جهان هستی چیست؟ از كجا آمده و به كجا می‌رود؟ و... این‌گونه سوالات از مسائل بنیادینی است كه حل صحیح آنها بیشترین تأثیر را در جهت دادن به زندگی آدمی دارد و پاسخ به آنها زندگی را معنادار می‌كند و به آن ارزش انسانی می‌بخشد و پاسخ نادرست نیز زندگی را بی‌معنا، پوچ و فاقد هدف ارزنده می‌كند و انسان را در حد یك حیوان تنزل می‌دهد، به همین خاطر یكی از كاربردهای فلسفه در زندگی روزمره اندیشیدن و تفكری است كه موجب انتخاب‌های آگاهانه می‌شود. در همین راستا رادیو گفت‌وگو برنامه‌ای با نام «سوفیا» با ساختاری مجله‌ای سه‌شنبه‌شب‌ها روی آنتن دارد که به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز، می‌پردازد و امشب، 10 دی 98 نخستین قسمت آن روی آنتن می‌رود. پیش‌بینی می‌شود «سوفیا» بتواند یکی از برنامه‌های پرمخاطب رادیو گفت‌وگو شود.

فلسفه یعنی عشق به دانایی و خرد
محمد معافی مدنی، مدیر گروه تاریخ و فرهنگ این شبكه رادیویی در خصوص جزییات طراحی و تهیه برنامه سوفیا گفت: در دنیای هزارتو و روزمره زندگی، انسان بدون تصمیم و انتخاب، معنای معقولی ندارد و در همین انتخاب است كه ما به دانستن و آگاهی‌هایمان نیاز پیدا می‌كنیم و در یك كلام فلسفه یعنی عشق به دانایی و خرد. بازخوانی اندیشه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فلسفه و تحلیل بیانات ایشان بخصوص در بازدید سنوات ماضی از مجمع عالی حكمت اسلامی و نگاه عمیق ایشان به فلسفه اسلامی و تاكید برگسترش گفتمان فلسفه‌ اسلامی و ضرورت توجه به فلسفه مضاف و فلسفه برای كودكان رسالت سنگینی را بر دوش رسانه ملی و برنامه‌سازان نهاده است و این امر ما را بر آن داشت تا با نگاهی نو و چند‌جانبه و با بهره‌گیری از اندیشه‌ها و آرای اندیشمندان معاصر كشور و نیز تعامل با سایر فلاسفه مقیم كشورهای دیگر به نقد و بررسی موضوعات حوزه فلسفه بپردازیم. او توضیح داد: مهمانان این برنامه در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه معنای زندگی، كاردكردهای فلسفه در زندگی امروز، فلسفه طنز و خنده، فلسفه و سكوت، فلسفه و كودك، فلسفه و جنبه‌های غیرفلسفی زندگی ما، تعامل دین و فلسفه در دنیای امروز، چیستی فلسفه، ویژگی‌ها اختصاصی فیلسوفان، فلسفه و تكنولوژی تعامل فلسفه با علوم جدید به بررسی این موضوعات می‌پردازند. معافی‌مدنی یادآور شد: این برنامه در فصل اول خود مشتمل بر 12 برنامه با ساختار مجله‌ای است كه قسمت اول آن امشب با حضور فیلسوف غلامحسین ابراهیمی‌دینانی از ساعت 22 تا 24 تقدیم شنوندگان و اندیشمندان خواهد شد.



«سوفیا» فرصت دوباره اندیشیدن
سمانه شهبندی، تهیه‌كننده برنامه سوفیا گفت: این برنامه 120 دقیقه‌ای سه‌شنبه‌شب‌ها به موضوع فلسفه در زندگی امروز می‌پردازد. با توجه به این‌كه جامعه امروز از اندیشیدن تا اندازه‌ای در حال فاصله گرفتن است، لذا به دنبال طراحی و ساخت برنامه‌ای بودیم كه مخاطبان را با فلسفیدن و اندیشیدن آشنا كنیم؛ در همین راستا با بهره‌گیری از فیلسوفان و اندیشمندان داخل و خارج از كشور، این برنامه را تهیه و تدوین كردیم.
او افزود: همه افراد از كودكی به‌ذات فیلسوف هستند، اما مشغله‌های زندگی فرصت فلسفی اندیشیدن را از آنها گرفته است، به همین دلیل در برنامه سوفیا می‌خواهیم با دنبال كردن فلسفه در متن زندگی، دغدغه‌های فلسفی و اندیشیدن را دوباره به آنها یادآوری كنیم. شهبندی گفت: این برنامه فصل اول كار خود را از امشب آغاز می‌كند و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و این قابلیت را دارد كه با بهره‌گیری از ظرفیت ایجاد شده در رادیو گفت‌وگو و با حضور اندیشمندان و نخبگان حوزه فلسفه تا چند فصل دیگر هم ادامه پیدا كند.




«سوفیا» مسیری نو در راستای اندیشه انتقادی
دكتر ادبی، كارشناس - مجری برنامه سوفیا بیان كرد: زندگی همراه با تفكر، ناگزیر از فلسفیدن است. اگر قرار این است كه زندگی دارای معنا باشد، باید در حوزه تفكر قرار بگیریم و تلاش كنیم تفكر فلسفی به معنای فكر كردن به جوانب معنادار زندگی را در خودمان قوی‌تر كنیم.
او افزود: جامعه امروز ایرانی در حوزه فلسفه در دو وجه قابل بررسی است؛ یك جوان علاقه‌مند به فلسفه كه تلاش می‌كند در حوزه‌های هنر و الهیات زمینه‌هایی برای فلسفیدن بیشتر پیدا كند با تكیه به اساتید فلسفه در این زمینه فعالیت می‌كند و از این جهت زمینه‌های علاقه‌مندی پیش‌رو برای جوانان می‌تواند افق مثبت و رو به پیشرفتی را داشته باشد.
ادبی ادامه داد: اما از جهت دیگر مشكلات اقتصادی و فرهنگی زمینه شكوفایی در فلسفه را از بین می‌برد، بنابراین باید تلاش كنیم به لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موقعیت بهتری را برای حوزه تفكر در جامعه فراهم كنیم، لذا این موقعیت ناگزیر از پرداختن به روش‌‎های جدید است.
مجری - كارشناس برنامه سوفیا گفت: یكی از این روش‌های جدید بهره‌گیری از اساتید متخصص و دعوت از آنها برای تبیین مسائل فلسفی به زبان ساده است، از این‌رو برنامه سوفیا تلاش دارد به حوزه تفكر فلسفی با موضوعات جدید بپردازد و توجه نویی در این زمینه برقرار كند.
ادبی یادآور شد: این برنامه راهی جدید برای حضور نخبگان و علاقه‌مندان به فلسفه بوده و همچنین مسیری نو برای علاقه‌مند كردن عموم افراد به تفكر و اندیشه انتقادی در زندگی روزمره است.