ظرفیت‌‌های بالقوه‌ای كه قابلیت بالفعل شدن را دارند

ظرفیت‌‌های بالقوه‌ای كه قابلیت بالفعل شدن را دارند


راه‌اندازی شبكه‌های استانی یكی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود كه در مجموعه رسانه ملی رخ داد؛ اتفاقی كه شاید در نخستین گام، چشم دوختن به آینده‌ای كه امروز شاهدش هستیم، امیدی واهی به‌شمار می‌رفت. ولی این شبكه‌ها توانستند گام به گام در راستای اهداف از پیش تعیین‌شده، مسیری دشوار را طی كنند و امروز به جایگاهی برسند كه حتی برخی از آنها در گستره جغرافیایی خود، بلكه مخاطبانی در آن‌سوی مرزها دارند و پرمخاطب‌ترین رسانه استانی می‌شوند.
 33 مركز استانی صدا و سیما به واقع ظرفیت‌هایی بی‌نظیر برای هرخطه كشورمان به شمار می‌روند؛ ظرفیت‌های‌ بالقوه‌ای كه قابلیت بالفعل شدن‌شان بسیار بالاست و می‌توانند جریانی فرهنگی در جغرافیای تحت‌تاثیر خود به راه بیندازند و عامل موثری در كیفی‌سازی فعالیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی، اقتصادی و... محسوب شوند.
در شرایطی به‌سر می‌بریم كه اقتصاد، دغدغه اصلی همه مردم است و تنگناهای معیشتی، راه بر بسیاری از زندگی‌ها بسته و زیست رو به تكامل و تعالی را با چالش مواجه كرده است، این در حالی است كه ظرفیت‌های ناشكفته اقتصادی در بسیاری از استان‌ها و بلكه همه آنها آنچنان فراوان است كه اگر دست همتی دراز شود و تلاشی وافر صورت بگیرد، مشكلات اقتصادی به یك خاطره فراموش شده بدل می‌شوند.
در این اوضاع و احوال، شبكه‌های استانی بنا به توانمندی‌ها و صد البته پتانسیل‌های موجود رسانه‌ای، نقش مهمی در برجسته‌سازی این ظرفیت‌های اقتصادی دارند، نقشی بی بدیل در راستای توسعه پایدار با همكاری نهادهای موثر در استان‌ها، البته مدل‌های بومی شده اقتصادی در هر استان تفاوت‌هایی با دیگر مناطق دارند ولی این گوناگونی در شبكه‌های استانی هم لحاظ شده و به‌خوبی مشهود است.
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی آنها، استفاده از كارشناسان اقتصادی استان و ارائه راهكارهای برون‌رفت از بن‌بست‌های اقتصادی و نیز معرفی كارآفرینان و چهره‌های مطرح اقتصادی استان در راستای رشد اقتصادی و افزایش ظرفیت‌های تولیدی اعم از ظرفیت‌های فیزیكی، انسانی و اجتماعی، از جمله این راهكارها به شمار می‌روند.
استراتژی توسعه اقتصادی كه هدف از آن افزایش تولیدات كشاورزی، ایجاد اشتغال و ریشه‌كن كردن فقر است با كمك رسانه‌های محلی و استانی می‌تواند سیاست اصلی و ساختاری شبكه‌های استانی باشد، به شرط این‌كه از همه ظرفیت‌های مغفول‌مانده و نیز ظرفیت دیگر نهادهای تاثیرگذار استفاده شده و نوعی هم‌افزایی با آرمان عدالتخواهی در هر استان شكل بگیرد.