باید مجسمه كمدین‌های ایرانی را ساخت!

باید مجسمه كمدین‌های ایرانی را ساخت!


بهمن گودرزی می‌گوید: نمی‌توان سریال‌های كمدی روز دنیا را با ایران مقایسه كرد چراكه آنها می‌توانند با تمام مقامات سیاسی‌، آدم‌های مذهبی‌، تمام قوم و اقوام و آدم‌ها شوخی كنند ولی ما از این امكان محروم هستیم. به همین دلیل واقعا باید مجسمه بچه‌هایی كه در حوزه طنز فعال هستند و لبخند روی لب مردم می‌آورند را ساخت.
بهمن گودرزی (كارگردان مجموعه زیر همكف) در گفت‌وگو با ایلنا درباره كمدی موقعیت به كار رفته در این مجموعه توضیح داد: اگر به فیلم‌های سینمایی «شیش‌و‌بش»، «آتیش‌بازی» كه تاكنون ساخته‌ام نیز نگاه كنید، می‌بینید كه در آنجا هم به همین صورت به كمدی نگاه كردم. از روزی كه می‌خواستیم مجموعه زیرهمكف را تولید كنیم نیز، اصرار و تاكید داشتیم كه كمدی موقعیت باشیم و كسی كار خنده‌داری انجام ندهد. به نوعی در عین جدی بودن، خنده اتفاق بیفتد، چراكه قصد نداشتیم، گدایی خنده كنیم. به این ترتیب همه‌چیز خیلی رئال و به صورت روزمره جلو می‌رود ولی موقعیتی كه خلق می‌شود باید بتواند لبخند را به لب تماشاگر بنشاند.
وی همچنین درباره روند رساندن بازیگر به این نوع از كمدی و زمانی كه برای آن صرف می‌شود، گفت: به هر حال این نوع از كار سختی‌های خاص خود را دارد. البته برای درآوردن صحنه‌ها تمرین خیلی زیادی انجام نمی‌دهیم، چراكه حس می‌كنم كارهای كمدی همچون یك لطیفه و جوك بامزه زود بیات می‌شود. بر همین اساس شاید اگر چند بار گفته شود، به تكرار بیفتد و مزه و لطف خود را از دست بدهد. در تولید این مجموعه به شخصه سعی می‌كردم كلیت صحنه‌ها را برای بازیگران تشریح كنم. سپس یك تمرین سر صحنه داشتیم و قبل از این‌كه كار بیات شود، تصویربرداری انجام می‌شد. به طبع این مدل از كار در روزهای اول، زمان بیشتری می‌گرفت، ولی هرچه جلوتر رفتیم، این روند هموارتر شد.
گودرزی ادامه داد: علاوه بر این در این كار ما عامدانه سعی كردیم به سراغ بازیگران طنز و كلیشه نرویم و نوع دیگری از بازیگران را دعوت به كار كنیم كه برای تماشاگر هم تازگی داشته باشد. شاید اگر از بازیگر روتین طنز ۹۰ شبی در این مجموعه استفاده می‌كردیم، كمدی موقعیت اتفاق نمی‌افتاد؛ چراكه تماشاگر با توجه به كارهای متعددی كه از آنها پخش شده بود، پیش‌زمینه‌ای از آنها داشت. به‌همین دلیل یكی دیگر از عواملی كه آگاهانه انجام و انتخاب شد و كمك كرده به این‌كه طنز موقعیت دربیاید این بود كه ما سعی كردیم از بچه‌هایی استفاده كنیم كه كمتر در این مدل كار بازی كرده باشند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه با توجه به رویكرد سریال‌های روز دنیا كه به سمت كمدی موقعیت رفته‌اند، تا چه اندازه این سریال‌های را دنبال كرده و از آنها در كارهای خود استفاده می‌كند،‌ اظهار كرد: قطعا سریال‌های روز دنیا را دنبال می‌كنم اما دیدن این آثار تاثیر آنچنانی روی كار در ایران ندارد چراكه آنها می‌توانند با تمام مقامات سیاسی‌، آدم‌های مذهبی‌، تمام قوم و اقوام و آدم‌ها شوخی كنند ولی ما از این امكان محروم هستیم. به همین دلیل واقعا باید مجسمه بچه‌هایی كه در حوزه طنز فعال هستند و لبخند روی لب مردم می‌آورند را ساخت. چون در شرایط كنونی شما با هیچ‌چیز نمی‌توانید شوخی كنید؛ نه لهجه، نه قومیت و نه رجل سیاسی.
وی در پایان گفت: به هر صورت اگر در مقوله كمدی در سینما و تلویزیون تعامل بیشتری بین مدیران تلویزیون و ارشاد با سازنده كار باشد، شاهد اتفاقات بهتری خواهیم شد. مقداری آستانه صبرشان بیشتر باشد و محدودیت‌ها كمتر شود تا عرصه برای تولید كار بهتر فراهم شود، چرا كه هرچه محدودیت بیشتر باشد، كیفیت آثار پایین‌تر آمده و مخاطب را از این آثار دور می‌كند. مخاطب ایرانی نشان داده كه اگر خوراك خوب به آن بدهید، آنها را به تولیدات شبكه‌های غیرداخلی ترجیح می‌دهد.