شلیك به ترامپ از قله‌های ادبیات و سینمای آمریكا

واكنش‌های اعتراضی به ترور سردار سلیمانی، محدود به ما ایرانیان و جبهه مقاومت نیست؛ خود اهالی ایالات متحده نیز دونالد ترامپ را محكوم می‌كنند از جمله رابرت دنیروی بازیگر و استفن كینگ داستان‌نویس

شلیك به ترامپ از قله‌های ادبیات و سینمای آمریكا

از صبح نشسته‌ام به این فكر می‌كنم یحتمل تا حالا دریافته چه خبطی كرده است. البته چنین تصوری قاعدتا باید مبتنی بر این باشد كه فكر كنم با گذشت یكی دو روز از فاجعه، میزانی حداقلی از عقل توی مغزش دویده كه به خطایش پی برده باشد، اما آیا چنین تصوری در رابطه با زرد دیوانه، گمان باطل نیست؟ تندروترین جمهوریخواه‌هان، البته آنها كه دستشان از بدنه دولت مرادشان ـ ترامپ ـ كوتاه مانده هم انگشت‌به‌دهان مانده‌اند از این میزان نابخردی. حالا بروید هشتگ‌های سردارسلیمانی را جست‌وجو كنید در توییتر و اینستاگرام تا ببینید فریاد محكوم‌كردن این ترور، محدود به صفحات ایرانیان، جبهه مقاومت و دوستداران سردار نیست؛ خود آمریكایی‌ها، ولو آنها كه شاید دل خوشی هم از نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند، صدای‌شان در آمده از این جنگ‌افروزی احمقانه. تعداد واكنش‌ها بسیار است؛ دیروز از واكنش مایكل مور كه او را به عنوان كارگردانی منتقد سیاست‌های جنگ‌افروزانه سیاستمداران كشورش می‌شناسیم نوشتیم، امروز از دو واكنش دیگر از آمریكایی‌ها خواهیم نوشت؛ از رابرت دنیرو كه دو سال است شمشیر را از رو بسته برای رئیس‌جمهور ایالات متحده و از استفن كینگ كه رمان‌هایش زیر چند میلیون نسخه نمی‌فروشد.


رابرت دنیرو؛ بازیگر آمریكایی
دنیرو [2 هفته پیش]: نمی‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد

اختلاف نظر و اصطكاك رابرت دنیرو و دونالد ترامپ، تازگی‌اش را از دست داده، اما این كهنگی، آتش تنور را سرد كه نكرده هیچ، بلكه شعله‌‌ورتر نیز ساخته است. این هالیوودی محبوب بارها به رئیس‌جمهور ایالات متحده حمله كرده و اتفاقا چند روز پیش از ترور سردار سلیمانی، حرف‌هایی زده.او كه دو هفته پیش در جدیدترین قسمت از پادكست هفتگی مایكل مور شركت كرده بود، گفت: «من فكر می‌كنم دولت از جامعه سوء‌استفاده می‌كند. شما نمی‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد. شما احساس امنیت نمی‌كنید. رئیس‌جمهور در این حد احمق است و كاری را انجام نمی‌دهد كه بتوانیم به آنها اعتماد کرده یا احساس آرامش كنیم. »
دنیرو [دیروز]: نمی‌دانید این مقایسه اشتباه است
بازیگر محبوب آمریكایی پس از ترور سردار سلیمانی هم چند بار علیه ترامپ موضعگیری كرده است. دنیرو صفحه‌ای در شبكه‌های اجتماعی ندارد، اما صفحه توییتر منتسب به او، دیروز یك ویدئو و یك عكس با اظهار نظر آقای بازیگر منتشر كرد:
دنیرو ویدئویی از سخنرانی حاج‌قاسم سلیمانی به زبان فارسی كه آرم شبكه پنج سیما را به خود دارد، منتشر كرده كه در آن شهیدسلیمانی خطاب به ترامپ می‌گوید: «او نسبت به رئیس‌جمهور ما مطالب سخیفی را بیان كرد. در شأن رئیس‌جمهور كشور بزرگ اسلامی ایران نیست به او جواب بدهد. من به او جواب می‌دهم به عنوان سرباز ملت. به شما می‌گویم آقای ترامپ قمارباز، بدان در آنجایی كه فكر نمی‌كنی ما در نزدیك شما هستیم. در هر كجا كه تصور نمی‌كنی ما در كنار شما هستیم. ما ملت شهادتیم. ما ملت امام حسینیم». دنیرو همراه با این ویدئو نوشته: «این، نه فقط لحظه‌ای در روابط ایالات متحده و ایران بلكه رویدادی بزرگ و جهانی است. كسانی كه این مسأله را با قتل اسامه بن‌لادن مقایسه می‌كنند، نمی‌دانند در مورد چه چیزی صحبت می‌كنند». او خوش‌خیالی هواداران ترامپ كه قدرت ایران و سلیمانی را با قدرت گروه‌های كوچك تكفیری مقایسه می‌كنند، مورد طعنه قرار داده است.
دنیرو در توییتی دیگر، ویدئویی از یك سخنرانی قدیمی ترامپ در انتقاد به جنگ‌افروزی باراك اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را منتشر كرده و نوشته: «رئیس‌جمهور ما جنگی را با ایران راه خواهد انداخت، چون قطعا توانایی مذاكره را ندارد. او آدمی ضعیف است و وجودش عبث، بنابراین تنها راهی كه می‌تواند برای انتخاب دوباره‌اش متصور شود و مطمئنا وقتی مشغول كارتان هستید، این است كه جنگ با ایران راه بیندازد». این ویدئو، مربوط به سال‌هایی است كه ترامپ معتقد بود اوباما می‌خواهد با راه‌انداختن جنگ، پروپاگاندایی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۲ راه بیندازد و حالا دنیرو با به‌اشتراك‌گذاشتن آن، دورویی ترامپ را به رخش كشیده است.
 كامنت: دنیرو كامنت‌های متعددی دریافت كرده. یكی‌شان توجه‌مان را جلب كرد: «ما همه انسان هستیم. من الان در كنار دو راننده تاكسی ایرانی در پمپ‌بنزین نشسته‌ام. چرا ما اینقدر متفاوت هستیم؟ آیا نمی‌توانیم قهوه‌ای بنوشیم و اختلافات خود را حل كنیم؟ من مطمئن هستم كه آنها در ایران خانواده دارند؛ به خاطر آنها احساس بدی دارم. آیا همه ما نمی‌توانیم كنار هم باشیم؟»


استفن كینگ؛ داستان‌نویس آمریكایی
فقط دیپلماسی ترور بلد است

كینگ را كیست كه نشناسد؛ قصه‌نویسی كه هر چه می‌نویسد چندمیلیون ‌نسخه‌ای منتشر می‌شود و محصول هر فیلمنامه‌ای كه می‌نویسد چندصدمیلیونی می‌فروشد. او هم طی سه توییت به ترامپ انتقاد كرده:
 «كسی كه آتش نزاع جدید را روشن كرده همان است كه آنقدر بُزدل بود كه به جنگ ویتنام نرفت.»‌
«دیپلماسی ترور با كنترل از راه دور با هواپیماهای بدون‌سرنشین؛ این تنها دیپلماسی‌ای است كه رئیس‌جمهور آن را بلد است.»
«این جنگی برای سیاست است؛ شرم‌آور و خطرناك.»