اول خودمم  بعد مجری!

گفت‌وگو با حسین كلهر، مجری برنامه صبحگاهی شبكه 3 که در چند ماه اخیر حسابی سروصدا کرده است

اول خودمم بعد مجری!

خودش را به هیچ عنوان مجری نمی‌داند و می‌گوید رفتار من پشت دوربین با مقابل دوربین هیچ تفاوتی ندارد و سعی می‌كنم همه جا خودم باشم. البته بیراه هم نمی‌گوید. این را وقتی متوجه می‌شوید كه دقایقی با او همكلام شوید. حسین كلهر، روزنامه‌نگاری است كه فعالیتش را با نوشتن طنز آغاز كرد و همواره این نگاه كمدی و طنز را چه با قلمش و حال با كلامش مقابل دوربین دارد. همین بی‌تعارف بودن و نگاه نقادانه و ژورنالیستی‌اش باعث شده مدام با شوخی‌هایش در مظان اتهام عده‌ای منتقد قرار بگیرد و او را ناچار به عذرخواهی كند. گرچه ابایی هم از عذرخواهی ندارد و این را در اجرای برنامه «سلام صبح بخیر» بارها ثابت كرده است. وی در رادیو نیز در برنامه‌های مختلف به عنوان گوینده و نویسنده حضور داشته و از اوایل سال جاری با برنامه صبحگاهی سلام صبح بخیر روی آنتن شبكه سه است. كلهر سال 93 كتاب طنزی به‌نام «دو سیب نیوتن» كه از متن‌های برنامه رادیو هفت بود را منتشر كرد كه توانست عنوان پرفروش ترین كتاب طنز سال را از آن خود كند. در سال 96 نیز كتاب آموزش گام به گام استندآپ كمدی نوشته جودی كارتر را با پیشگفتاری از رامبد جوان منتشر كرد. حالا جام‌جم با وی گفت‌وگویی داشته كه در ادامه می‌خوانید:

ادامه از صفحه 5
 این اواخر در كنار حضور كمرنگی كه در برنامه صبحگاهی شبكه سه دارید، در كنداكتور شبانگاهی هم برنامه «جهازبرون» را داشتید؟
بله برنامه «جهازبرون» را چند شبی است اجرا می‌كنم. ضمن این‌كه ما در «سلام صبح بخیر» به صورت تیمی كار می‌كنیم. چون هشت ماه 5 صبح بیدار شدن و هر روز روی آنتن بودن و600 ساعت حرف زدن باعث می‌شود خالی شوی. چون ما كه چشم رنگی و استایل خاص نداریم و فقط به محتوا زنده‌ایم. بنابراین اگر حرف تازه‌ای هم برای گفتن نداشته باشیم به تكرار می‌افتیم.
 یعنی كمرنگ شدن شما در برنامه صبحگاهی هیچ ارتباطی به چالش‌هایی كه در برنامه داشتید، ندارد؟
بی‌تاثیر نبوده، اما تصمیم جمعی بود كه در آنتن صبح كمرنگ باشم. وگرنه اگر اجازه برنامه نداشتم كه آنتن شبانگاهی به من نمی‌دادند.
 شاید با آمدن عبدا... روا این تصور برای مخاطب به وجود آمد كه او جایگزین شما شده است.
همه چیز در سلام صبح بخیر به صورت تیمی و گروهی اتفاق می‌افتد و هیچ كسی بر دیگری برتری ندارد و هیچ مجری هم در این برنامه جایگزین مجری دیگر نمی‌شود. شاید بتوان گفت مهم‌ترین عضو برنامه وحید سعیدی است كه مسؤول محتوای برنامه است. مهم‌ترین اتفاق سلام صبح‌بخیر همین است كه یك برند رسانه‌ای است و نمی‌توانی بگویی كه هر كسی چقدر در این برند شدن برنامه سهیم است. چون این برند متعلق به تلویزیون و بعد تهیه‌كننده است. درباره عبدا... روا هم باید بگویم كه از روز اول قرار بود در برنامه باشد كه به دلیل مسائل خانوادگی نتوانسته بود بیاید. ضمن این‌كه حضور او در برنامه هم پیشنهاد من بود. گرچه برخی از دوستان خیلی تمایل دارند كه ما را مقابل هم قرار دهند! بنابراین هیچ كسی جایگزین كسی نشده. از طرفی برای این‌كه برنامه یكنواخت و تكراری نشود، حضور برخی اتفاقات لازم است. از جمله این‌كه خواهش من از تهیه‌كننده این بوده كه به من اجازه دهند پرونده‌های تاثیرگذار را در برنامه پیگیری كنم.
 می‌توانید در این باره مثال بزنید؟
 به عنوان مثال پرونده مافیایی كه در دندانپزشكی وجود دارد.
 شما جزو آدم‌های فعال در فضای مجازی هستید. بنابراین در این مدت كه حضورتان در برنامه كمرنگ شد، چه بازخوردی از مخاطبان برنامه در فضای مجازی گرفتید؟
 عده‌ای اظهار لطف كردند و برخی هم می‌گویند خوب شد كه رفتی! به هر حال واكنش‌ها متفاوت است. همین كه بی‌نظر نیستند، برای من جذاب‌تر است. ویژگی‌ای كه من و سید حسین حسینی و تهیه‌كننده داریم این است كه از همان آغاز برنامه جریانی كه قرار است اتفاق بیفتد را حدود 20- 10 روز قبل و یا حتی سه چهار ماه زودتر متوجه می‌شویم.
 به همین خاطر دست روی موضوعاتی گذاشتید كه حساسیت‌برانگیز بوده.
 من نظرم را گفتم. شاید اگر تجربه امروز را داشتم نمی‌گفتم. اما از این‌كه نظرم را هم گفتم ناراحت نیستم.
 فكر می‌كنم این طرز تفكر و نوع اجرایی كه دارید، به سابقه مطبوعاتی شما برمی‌گردد. این طور نیست؟
 به هر حال بی‌تاثیر نیست. ضمن این‌كه من همیشه گفتم كه ادعای اجرا ندارم و خودم هستم. البته شاید عده‌ای بگویند كه این كار من غیرحرفه‌ای است، اما خودم كار خودم را قبول دارم. نكته بعدی هم به كنجكاوی‌ام برمی‌گردد. به عنوان مثال پرونده مربوط به مافیای دندانپزشكی كه قرار است به‌زودی در برنامه به آن بپردازیم برای من جالب است. دندانپزشك‌هایی كه فالوور می‌خرند یا با افراد سرشناس عكس می‌گیرند و...
 به هر حال شما مجری یك برنامه تلویزیونی و صاحب تریبون هستید و به عنوان نماینده مردم می‌توانید سوالاتی را مطرح كنید یا به مسائلی بپردازید كه در ذهن مخاطب وجود دارد.
 دقیقا. اگر هم جایی در برنامه با مهمان وارد چالش می‌شوم به این خاطر است كه مهمان را وادار كنم درباره مسائل سطحی صحبت نكند و به لایه‌های پنهان موضوع هم بپردازد. بنابراین من وظیفه دارم تا جایی كه می‌توانم سوال مردم را بپرسم. ضمن این‌كه از این پزهای روشنفكری ندارم كه مثل برخی از دوستان كه صبح در روزنامه‌شان از تلویزیون انتقاد می‌كنند و یكباره همین دوستان را در ورودی جام‌جم می‌بینی كه برگه آفیش به دست، قصد ورود به سازمان را دارند تا با یك برنامه تلویزیونی كار كنند! اما ما در این برنامه سعی كردیم همواره خودمان باشیم و حرفی زدیم كه به آن معتقد بودیم.
 با توجه به این‌كه در فضای مجازی خیلی پركار هستید تا چه حد سوژه هایتان را از فضای مجازی پیدا می‌كنید؟
 به هر حال گاهی این اتفاق می‌افتد. اما نكته مهم درباره برنامه ما این است به جای این‌كه روی موج به وجود آمده سوار شویم، خودمان موج ایجاد كردیم. چون همه بچه‌های ی كه در این برنامه كار می‌كنند، اول ژورنالیست هستند كه باعث شدند برنامه جزو خبرسازترین‌ها باشد. به همین دلیل در طول هشت ماه توانستیم به یكی از برنامه‌های پربیننده تبدیل شویم. مثالی در این باره برایتان می‌زنم. آقای عراقچی گفتند ما تبعه‌های افغان را به كشور خودشان هدایت می‌كنیم. عده‌ای آمدند و به این حرف آقای عراقچی اعتراض كردند. اما ما در این برنامه برای این‌كه موضوع را تفهیم كنیم و به لایه‌های زیرین آن بپردازیم، گفتیم كه منظور آقای عراقچی این بود كه اگر اروپا هزینه مبارزه با مواد مخدر را كه در ایران اتفاق می‌افتد ندهد، مرزهایمان را باز می‌كنیم تا افغان‌ها به سمت اروپا بیایند. بنابراین به مردم نكات مهم و اصلی را در برنامه تفهیم كردیم. ضمن این‌كه سعی می‌كنیم در تمام موضوعات شفاف و بدون غرض‌ورزی وارد شویم.
 یادم هست با آغاز برنامه «سلام صبح بخیر» عده‌ای معتقد بودند كه شما و همكارانتان قصد داشتید جایگزین «حالا خورشید» و رضا رشیدپور شوید. با گذشت چند ماه از پخش این برنامه هنوز هم در مظان این اتهام هستید یا حساسیت‌ها كمتر شده؟
 ما از روز اول هم گفتیم جای كسی نیامده‌ایم و فقط در آن كنداكتور آمدیم. البته مردم حق داشتند و به آقای رشیدپور و برنامه‌اش عادت كرده و انس گرفته بودند. سابقه اجرای آقای رشیدپور از من خیلی بیشتر است و كار و برنامه‌هایمان اصلا قابل مقایسه با هم نیستند؛ ضمن این‌كه به لحاظ ساختار هم خیلی تفاوت داریم. تنها شباهتمان صبحگاهی بودن برنامه است. «حالا خورشید» با آقای رشیدپور تعریف شده بود؛ ولی در سلام صبح بخیر ما یك تیم هستیم. اما چون مردم به آقای رشیدپور علاقه دارند و به همین دلیل تمایل داشتند برنامه ایشان ادامه پیدا كند، اما پس از مدتی متوجه شدند كه كاركرد برنامه ما آگاهی و اطلاع‌رسانی است.
 نكته جالب درباره اجرای شما هم در این برنامه این است كه اجرا نمی‌كنید و به نوعی استندآپ می‌كنی و با اخبار و مسائل روز جامعه شوخی می‌كنی.
 من وظیفه دارم حال مخاطب را سر صبح با اخبار و تلخی‌ها به هم نریزم و مدام بگویم فلان چیز گران شد. ناچاریم با طنز برخی چیزها را بیان كنیم تا حال مردم را اول صبح خراب نكنیم. تعارض و تناقضی كه ممكن است فرد را در طول روز عصبانی كند، من همان اول صبح مطرح می‌كنم. به هر حال طنز از دید روان‌شناسان تخلیه خشم است و من با شوخی كردن با مسائل مهم، این خشم را همان ابتدای صبح از بین می‌برم.
 چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
 من عاشق مسابقه‌ام و طرح‌هایی از این دست زیاد دارم. اما ممكن است به‌زودی برنامه «وقتشه» را كار كنیم.
 چه تغییری در رویكرد برنامه ایجاد خواهد شد؟
 سبك و مهارت زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همواره محورهای اصلی برنامه هستند. در فصل‌های آینده قرار است به آسیب‌های اجتماعی دیگر هم بپردازیم. به عنوان مثال اعتیاد و... چون در زندگی زناشویی ممكن است نكات ریز و كم‌اهمیتی وجود داشته باشد كه به یك معضل تبدیل شود و زندگی را به‌هم بریزد.