كاهش اثرات آلودگی هوا، چگونه ؟

گفت‌وگو بادكتر علیرضا اسلامی‌نژاد، فوق‌تخصص ریه

كاهش اثرات آلودگی هوا، چگونه ؟

 علائم حاد مواجهه با آلودگی هوا بر اندام‌های مختلف بدن چه هستند‌؟
هنگام مواجهه حاد، ابتدا علائم در سطح مخاطی است. مخاط چشم دچار قرمزی و سوزش چشم و اشك‌ریزش می‌شود. مواد آلاینده از راه تنفس وارد مجاری هوایی ‌شده و باعث تحریك‌پذیری، خارش و سوزش مجاری هوایی و سرفه كردن می‌شود. وقتی آلودگی به مجاری تحتانی می‌رسد، باعث تحریك‌پذیری و سرفه می‌شوند. بعلاوه اگر كسی حساسیت قبلی دارد علائم بیشتری را تجربه می‌كند و دچار خس‌خس سینه و تنگی‌نفس می‌شود.
علائم مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوا چه هستند؟
تشدید برخی بیماری‌ها، سرفه، خلط و سینوزیتی كه منشأ آلرژیك دارد بر اثر مواجهه طولانی با آلودگی هوا تشدید می‌شود.
افراد باید چه مراقبت خاصی از دستگاه تنفسی‌شان در روزهایی كه هوا آلوده است، داشته باشند؟
بیش از هر چیز، شست‌وشو قابل توصیه است.هم سطح مخاط را تمیز می‌كند و هم باعث مرطوب شدن مخاط می‌شود. شست‌وشو با نرمال سالین 9/0‌درصد كمك‌كننده است. برای تهیه آب نمك در منزل می‌توانید در یك لیوان آب جوشیده ولرم به اندازه نوك قاشق چایخوری نمك بریزید و از بینی بالا بكشید. شست‌وشوی بینی كمك‌كننده است.
آیا استفاده از ماسك واقعا در پیشگیری از آلودگی كمك‌كننده است‌؟
بهترین راه كاهش مواجهه است. سعی كنید وارد محیط آلوده نشوید. اگر كار ضروری ندارید از خانه بیرون نروید و از شهر آلوده خارج شوید. اگر می‌توانید مسافرت كوتاه داشته باشید. ماسك باید فیلتر‌دار (ان 95 و ان 99‌) باشد. ماسك كاغذی كمك زیادی نمی‌كند. ماسك طوری باید روی صورت فیكس شود كه از كنار آن هوا جابه‌جا نشود. ماسك‌های فیلتردار زمان مصرف خاص دارند از 12 تا 20 ساعت فیلترشان كار می‌كند. این اطلاعات روی بروشور ماسك درج شده است. ماسك را در محیط خشك نگهداری كنید و آن را تا نكنید و داخل جعبه بگذارید.
آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا هنگام آلودگی هوا خوب است؟
دستگاه تصفیه برای از بین بردن عوامل میكروبی موجود در محیط است، چون فیلتر آن میكروب و ویروس را جذب می‌كند. برخی ذرات آلاینده را هم جذب می‌كند، اما همه آلاینده‌ها را جذب نمی‌كند و استفاده از آن صرفا كمك‌كننده است.