تغییر آهنگ خشكسالی در میانكاله

تغییر آهنگ خشكسالی در میانكاله


در سال‌های اخیر پسروی آب دریای خزر به عنوان یكی از منابع اصلی تامین آب تالاب بین‌المللی میانكاله یكی از هفت ذخیره‌گاه زیست كره جهان در ایران، نبض خشكسالی را در تالاب تندتر كرده و نگرانی‌های زیادی در دل دوستداران محیط‌زیست كشورمان به وجود آورده؛ افرادی كه یك نگاهشان به مخاطرات ناشی از این اتفاق است، مثل پدیده گردوغبار و ریزگرد و یك نگاهشان به از دست رفتن میراثی طبیعی و منحصربه فرد در كشورمان. مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اما درگفت‌و‌گو با فارس از راهی جدید برای جلوگیری از پیشرفت خشكسالی در میانكاله خبر می‌دهد.
 به گفته همایون خوشروان، راه ایمن برای حفظ شرایط اكولوژیكی تالاب میانكاله این است كه باید در منطقه‌ای به غیر از تالاب كانال جدیدی تعریف كرده یا از آب مازاد نیروگاه نكا استفاده كنیم.
خوشروان با اشاره به افت 12 سانتی‌متری سطح تراز آب دریای خزر به عنوان یكی از دلایل خشكسالی میانكاله توضیح می‌دهد: تالاب میانكاله با توجه به پسروی سطح تراز آب دریای خزر طی سال‌های گذشته وضعیت مطلوبی نداشت به همین دلیل كارگروهی برای نجات آن تشكیل شده است، چراكه اگر این روند ادامه پیدا كند متاسفانه خیلی زود شاهد خشك شدن تالاب تا سال 2025 خواهیم بود.
مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط‌زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاكید می‌كند این كه به این فكر باشیم آب دریای خزر را به این تالاب هدایت كنیم تا شرایط اكولوژیكی تالاب حفظ شود، راهگشای مشكل ما نیست و ایمن‌ترین راه درحال حاضر این است كه در منطقه‌ای به غیر از تالاب، كانال جدیدی تعریف یا از آب مازاد نیروگاه نكا استفاده كنیم.