توقع‌تان از رابطه زناشویی چیست؟

توقع‌تان از رابطه زناشویی چیست؟

روابط زناشویی از مهم‌ترین معیارهای كنترل و حفظ رابطه میان زن و شوهر است. توانایی برقراری رابطه مطلوب و با‌كیفیت می‌تواند با كاهش استرس و تنش در خانواده، حس امنیت و رضایت خاطر را در طرفین ایجاد كند و به تحكیم بنیان خانواده كمك كند. از طرف دیگر نبود رابطه مناسب، باعث دلسردی در طرفین می‌شود و در صورت ادامه‌دار شدن آن می‌تواند منجر به سست‌شدن بنیان خانواده شود.
همان طور كه می‌دانید عامل زمینه‌ای و پنهان موارد زیادی از طلاق در سطح جامعه، اختلالات جنسی و رضایت نداشتن طرفین از رابطه است.
نكته ابتدایی ولی مهم، در برخورد با این مشكل به منظور پیشگیری از بروز آن، رسیدن به خودشناسی مطلوب در زمینه جنسی است. این كه فرد از توانایی‌های جنسی خود آگاهی پیدا كند و تمایلات جنسی‌اش را درك كند و در صورت وجود نقص، مانند اختلالاتی چون زود‌انزالی و اختلال نعوظ، ابتدا آن را بپذیرد و در ادامه نسبت به رفع آن اقدام كند.
خوشبختانه امروز با شروع به كار روان‌شناسان فعال در زمینه روابط زناشویی، خیلی از انحرافات جنسی و اختلالات و مشكلات قابل كنترل و درمان است.
بعد از شناخت و رفع مشكلات جنسی خود و گاهی انحرافات جنسی، نوبت آن است كه فرد به آگاهی و شناخت صحیحی در مورد ویژگی و عملكرد جنسی شریك آینده خود برسد. در واقع توقعات خود را از طرف مقابل در مورد روابط زناشویی بداند و این آگاهی را در انتخاب شریك خود، درنظر داشته باشد.
همیشه مشكلات اصلی بعد از گذر دوره‌ای نه‌چندان طولانی از ازدواج شروع می‌شود. با گذر از دوره آشنایی و ماه‌های اولیه ازدواج، با بروز یكنواختی، مشكلات آرام آرام نمایان می‌شوند.جلوگیری از بروز یكنواختی در رابطه، می‌تواند كلید موفقیت باشد.
روابط زناشویی به عنوان قسمت مهمی از رابطه زن و شوهر باید همیشه مورد توجه قرار گیرد و از آن چشم‌پوشی نشود. اهمیت به خواسته‌های صحیح طرفین در رابطه و همچنین اقدام برای رفع مشكلات جنسی الزامی است.
همچنین انجام رابطه زناشویی با برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن زمان مشخص برای آن می‌تواند به حفظ ارزش آن كمك كند. یكی از موارد قابل اهمیت دیگر، رعایت اصول بهداشتی حین رابطه به منظور جلوگیری از دلزدگی حین رابطه است.كلام آخر این كه ناراحتی‌ها و توقعات خود را در رابطه با همسرتان مطرح كنید، خجالت نكشید و نسبت به رفع مشكلات‌تان اقدام كنید.