اسفناج را تازه مصرف کنید

اسفناج را تازه مصرف کنید

 اسفناج یکی از سبزیجات پر طرفدار در سراسر دنیاست که دلایل آن طعم خوب و ویژگی‌های تغذیه‌ای بی‌نظیر از جمله داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف صد گرم اسفناج تازه می‌تواند 34درصد نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند. همچنین اسفناج منبعی بی‌نظیر از ویتامین A و فولیک اسید و نیز آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. این سبزی برگی همچنین دارای ویتامین K، فیبر، فسفر و تیامین بوده و کالری بسیار پایینی دارد. بهتر است برای جذب هرچه بیشتر آهن موجود در اسفناج، آن را همراه غذاهای سرشار از ویتامین C نظیر آب مرکبات استفاده کنید.
به رغم ارزش تغذیه‌ای بالا، این سبزی نسبت به شرایط نگهداری بسیار حساس بوده و در صورتی که به درستی نگهداری نشود، سریعا قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهد. ممکن است حجم زیادی از اسفناج را تهیه کنید، اما بایستی بدانید حفظ تازگی و قابلیت استفاده از آن چندان راحت نیست. در ادامه روش‌هایی برای نگهداری هر چه بهتر اسفناج برگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
هنگام خرید، اسفناج‌های سبز و ترد را انتخاب کنید. برگ‌های دارای علائم فساد، آسیب فیزیکی یا نقاط زرد و قهوه‌ای را دور بیندازید. ساقه اسفناج تازه نازک و انعطاف پذیر است در حالی که اسفناج کهنه ساقه ضخیم و فیبری دارد. اسفناج‌های تازه برای سالاد و تازه خوری و اسفناج‌های کهنه برای پختن مناسبند.
هرگز اسفناج را در پلاستیک‌های مرطوب نگهداری نکنید؛ زیرا سرعت فساد آنها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.
اگر قصد دارید اسفناج را به صورت تازه مصرف کنید همه اسفناج‌ها را با هم نشویید و شست و شو را به قبل از استفاده موکول کنید.
افت ارزش تغذیه‌ای اسفناج طی همان چند روز پس از برداشت شروع می‌شود. بنابراین پختن و کنسرو کردن اسفناج راهکار مناسب‌تری برای حفظ ارزش غذایی آن نسبت به حمل و نقل طولانی آن از مزرعه تا محل مصرف است.
برای نگهداری اسفناج برگی بهتر است ابتدا یک دستمال کاغذی ضخیم و آبگیر را کف ظرف پهن کرده و سپس اسفناج‌ها را روی آن قرار دهید. ظرف نسبت به کیسه‌های پلاستیکی ارجحیت دارد. با این روش اسفناج تا ده روز تازه باقی می‌ماند.
هرگز اسفناج را در نزدیکی میوه‌هایی از قبیل موز و سیب نگهداری نکنید.
اگر قصد دارید، اسفناج بدون رطوبت اضافی را تا یک هفته مصرف کنید، آن را همراه یک تکه دستمال کاغذی در کیسه‌های پلاستیکی تمیز و خشک در یخچال قرار دهید.
اسفناج در دمای صفر درجه سانتیگراد، کمتر منجمد می‌شود؛ بنابراین سعی کنید آن را در دمای حدود 4 تا 5 درجه نگهداری کنید تا میزان افت فولیک اسید و کارتنوئیدها به حداقل برسد. دماهای بالاتر از 10 درجه سانتی‌گراد نیز سبب تسریع در افت ارزش غذایی آن می‌شود.
ساقه‌های اسفناج معمولا حالت فیبری داشته و خوردنشان سخت است. قبل از استفاده ساقه را جدا و از آن به عنوان کمپوست استفاده کنید یا آن را پس از پختن بخورید.
شست و شوی آن را با دقت انجام دهید تا تمامی گل و لای چسبیده به آن جدا شود. اسفناج پس از شستن باید آبگیری شود زیرا در زمان پخت نیاز به آب اضافی ندارد.