ماااا مااااای گاوها از احساساتشان خبر می‌دهد!

نتایج مطالعات جدید نشان داد

ماااا مااااای گاوها از احساساتشان خبر می‌دهد!

سمیرا كیان‌پور

 نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد صدایی كه گاوها تكرار می‌كنند نشان‌دهنده احساسات مختلفی است كه تجربه می‌كنند، احساساتی مانند اندوه، پریشانی یا هیجان. تحقیقات منتشر شده در مقالات علمی نشان می‌دهد گاوها در گله با صداهای مختلفی با هم ارتباط برقرار می‌كنند كه هریك نشان دهنده احساسات مختلف مثبت یا منفی‌شان است.
این تحقیق را الكساندرا گرین، دانشجوی دكترای دانشگاه سیدنی انجام داده است. او پنج ماه مكالمات صوتی در گله‌ای با   18 رأس گاو را زیر نظر گرفته بود.
به گفته محققان، گاوهای شیرده موجوداتی اجتماعی هستند و از واژگان به عنوان واسطه‌ای برای ارتباط با گروه استفاده می‌كنند. در جریان این تحقیق گرین و همكارانش به مطالعه 333 صدای ضبط شده از گاوها پرداختند. بخشی از آنها صداهای مثبت بودند؛ مانند صدایی كه هنگام پیش‌بینی زمان خوردن غذا ایجاد می‌كردند یا صدایی كه گاوهای ماده آماده باروری در محیط پخش می‌كردند. بخشی دیگر صداهای منفی بودند مانند وقتی كه از غذاخوردن پرهیز می‌كردند یا زمانی كه از گله جدایشان می‌كردند.
محققان دو نوع گسترده از صداها را در این گاوها شناسایی كردند. یك نوع صدای دماغی با فركانس پایین بود كه برای برقراری ارتباط‌های نزدیك یا هنگام تجربه میزان كمی از احساس پریشانی ایجاد می‌كردند. دیگری صدای دهانی با فركانس بالا بود كه برای برقراری ارتباط با دوردست یا هنگام تجربه سطح بالایی از هیجان ایجاد می‌كردند. محققان می‌گویند هدف از ایجاد چنین صداهایی این است كه هریك از گاوها بتواند ارتباط خود را با بقیه گروه حفظ كنند. به‌علاوه این امكان را برای آنها فراهم می‌كند تا احساسات خود را در صورت احساس هیجان یا درگیر شدن با یكدیگر یا پریشانی بیان كنند.
جالب است بدانید محققان هر روز بیشتر و بیشتر شواهد این چنینی را در بین گونه‌های مختلف پیدا می‌كنند. برای مثال در میان خوك‌ها، اسب‌ها یا گراز وحشی هم مطالعات مشابهی انجام شده است كه نشان می‌دهد صداهایی كه آنها از خود ایجاد می‌كنند، صرفا آواهایی بی‌هدف نیست. اما در مورد گاوها به طور ویژه مشخص شد كه گاو ماده با گوساله‌اش می‌تواند به طور خاص ارتباط صدایی برقرار كند. اصواتی ویژه كه تا پایان عمرشان مخصوص ارتباط میان آنها باقی می‌ماند. گرین می‌گوید: از یك نظر جای تعجب ندارد، زیرا آنها هویت فردی‌شان را در زندگی اجتماعی حفظ می‌كنند و نه فقط در برخورد با گوساله‌های‌شان. اما برای ما نكته جالب این بود كه برای اولین بار توانستیم شواهد قطعی در مورد این ویژگی در گاوها به دست آوریم.
اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوارند توجه دامپروران به این قبیل اطلاعات باعث ترقی كیفیت زیست دام‌ها شود. گرین می‌گوید: «ما امیدواریم با شناسایی مفهوم این اصوات 
به دامپروران كمك كنیم تا هیجان‌های مختلف دام‌های‌شان را بشناسند و به آنها توجه كنند.»
زیربنای زبان بشر یكی از بزرگ‌ترین اسرار زیست شناسی است. اما دانشمندان با مطالعات بیشتر متوجه شده‌اند بیشتر حیوانات از فیل گرفته تا موش صحرایی در مكالمه‌های مختلفی شركت می‌كنند و از طریق ایجاد آواهای گوناگون به برقراری ارتباط با یكدیگر می‌پردازند.
برگرفته از: Newsweek