زم، پای میز محاكمه

گزارش جام‌جم از اولین دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامی روح‌ا... زم، مدیر كانال آمد‌نیوز

زم، پای میز محاكمه

21 بهمن اولین دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامی روح‌ا... زم، مدیر كانال آمد‌نیوز برگزار شد. بعد از دستگیری روح‌ا... زم با نام مستعار نیما در مهرماه امسال از سوی سازمان اطلاعات سپاه موجی از واكنش‌ها فضای رسانه داخل و خارج كشور را در برگرفت.
 بازداشت زم یك عملیات پیچیده اطلاعاتی بود كه حتی تعجب مخالفان جمهوری اسلامی را برانگیخت. بعد از دستگیری وی، آنچه بیش از همه كنجكاوی‌ها را برمی‌انگیخت پاسخ به این سؤال بود كه زم در داخل با چه افراد و گروه‌هایی در ارتباط بوده و به عبارت دیگر عناصر داخلی تا چه اندازه در پیشبرد پروژه‌های رسانه‌ای و برای ایجاد اختلاف در بین مسؤولان نظام و فراهم آوردن فضای ناامیدی در بین مردم مؤثر بودند.
در همان ایام دستگیری قرار بود در قالب فیلمی مستند، زم روایتگر نحوه دستگیری‌اش باشد، اما این فیلم بدون هیچ توضیحی پخش نشد. كمی بعد در ادامه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، برخی در فضای مجازی احتمال كشته شدن روح‌ا... زم را مطرح كردند و در پی آن برخی از كاربران شبكه‌های اجتماعی هم به این موضوع پرداختند. بلافاصله این شایعه از سوی مقامات امنیتی رد شد. در همین زمینه، سید محمدجواد ابطحی عضو فراكسیون ولایی مجلس با اعلام این‌كه زم زنده است درباره پخش نشدن مستند دستگیری زم عنوان كرد: چون روی اطلاعات او دارد كار انجام می‌شود مستند او هم پخش نشد. او در عین حال این خبر را هم داد كه در پی برخی اعترافات مدیر آمد‌نیوز، برخی ممنوع‌الخروج و برخی هم تحت نظر هستند.
در همین ارتباط، حسین شریعتمداری، مدیرمسؤول روزنامه كیهان نیز در آیین گرامیداشت حماسه ۹ دی كه در مسجد امام حسن مجتبی‌(ع) محله امیركبیر ساوه برگزار شد، در پاسخ به پرسشی با موضوع مسكوت ماندن موضوع روح‌ا... زم در دستگاه‌های امنیتی و قضایی گفت: این‌طور نیست كه موضوع روح‌ا... زم مسكوت مانده است، بلكه او اعترافاتی داشته است و پرونده وی در حال رسیدگی است.
با این وصف و با وجود انتظار بالایی كه برای شنیدن اعترافات روح‌ا... زم در بین افكار عمومی وجود داشت، خبری از اعترافات و محاكمه او نشد و هیجان فضای رسانه‌ای كشور در این‌باره تا حدودی فروكش پیدا كرد. گرچه وقوع برخی از حوادث مثل حوادث پس از گرانی بنزین، شهادت سردار قاسم سلیمانی،‌ حمله موشكی ایران به پایگاه آمریكایی عین‌الاسد، سانحه سقوط هواپیمای اوكراینی، وقوع سیل و دیگر اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی باعث شد كه رسانه‌ها و افكار عمومی روی مسائل مهم‌تری متمركز شوند.
 كیفرخواست زم
در عین حال از دو هفته پیش با انتشار خبری مبنی بر برگزاری دادگاه روح‌ا... زم در آینده نزدیك، بار دیگر موضوع مدیر كانال آمد‌نیوز و محتوای اعترافات احتمالی او بر سر زبان‌ها افتاد و در نهایت در 21 بهمن اولین جلسه محاكمه وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
در ابتدای جلسه، وزیری، نماینده دادستان به قرائت كیفرخواست پرداخت. وی در ادامه با اشاره به اتهامات روح‌ا... زم بیان كرد: روح‌ا... زم متهم است به «افساد فی‌الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتكاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی كشور، نشر اكاذیب به‌طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی كشور، تشكیل و اداره كانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی كشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یكی از كشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی كشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، همكاری با دولت متخاصم آمریكا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتكاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشاركت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، عضویت و همكاری با كانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی كشور، مشاركت در اغوا و تحریك مردم به جنگ و كشتار در دی‌ماه ۹۶، مشاركت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم زدن امنیت كشور، مشاركت در نشر اكاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شكایت اشخاص حقیقی و حقوقی ازجمله اتهامات متهم است.
بر اساس محتوای كیفرخواست، روح‌ا... زم در سال ۹۳، به جهت منابعی كه در اختیار داشت با علم به معاند بودن سحام نیوز با این رسانه همكاری می‌كرد.
 راه‌اندازی آمدنیوز 
با پشتوانه سرویس‌های جاسوسی دشمنان
به گفته نماینده دادستان،‌ شخصی به نام سید احمد شمس، جهت راه‌اندازی یك كانال معاند از طریق روح‌ا... زم اقدام می‌كند كه واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یكی از كشورهای منطقه و روح‌ا... زم بوده است. متهم سال ۹۵ از سحام نیوز خارج شد و با سرویس موصوف توافق كرد و كانال معاند آمد‌نیوز را راه‌اندازی كرد.
وی با اشاره به اهم نیازمندی‌های این سرویس كه منجر به راه‌اندازی كانال آمد‌نیوز شد، گفت: راه‌اندازی كانال با محتوای ضد امنیتی، معرفی محل طرف‌های درگیر در سوریه، تردد فرماندهان ایرانی در سوریه و به‌ویژه تردد حاج قاسم سلیمانی برایشان مهم بوده است كه امكان صحت سنجی برخی اخبار به‌وسیله متهم صورت می‌گرفت.
نماینده دادستان گفت: متهم اقرار می‌دارد كه به مدت دو سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همكاری داشته و ۱۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشكار با رویكرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌آوری و برای آن ارسال كرده است و به مدت دو سال مجموعا مبالغی به صورت یورو در تركیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است. زم،‌ 1۱۰۹ مورد ازجمله مختصات مقر نیروها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه كرده است.
متهم در اظهاراتش گفته در انتشار اخبار، عملیات روانی مدنظر بوده است. همچنین متهم در ۱۴۹۴مورد به تبلیغ رسانه‌های اپوزیسیون مبادرت كرده و در
 ۱۳۵ مورد از جریانات تكفیری و قومیتی حمایت كرده است.  وی در خصوص حمایت متهم زم از كنگره ملی ایران (ان ای سی) تصریح كرد: هدف كنگره ملی ایران تغییر رژیم است و در سال ۲۰۰۳ با محوریت امیرعباس
 فخر آور شكل گرفت؛ اما در سال ۲۰۱۳ به صورت جدی شروع به فعالیت كرد. فخرآور و سایر افراد مرتبط با این كنگره با سازمان‌های اطلاعات سیا و موساد در ارتباط و به دنبال لابیگری با كنگره آمریكا برای اختصاص بودجه علیه جمهوری اسلامی ایران، شبكه‌سازی در داخل كشور، هم‌افزایی با اپوزیسیون و تلاش برای تحریك آمریكا در جهت حمله نظامی به ایران بوده‌اند.
نماینده دادستان افزود: متهم زم نیز از هیچ تلاشی برای همكاری با این كنگره فروگذار نكرده است و در اظهاراتش گفته یك بار به دعوت آنها برای سخنرانی به آمریكا رفتم. وی گفت: متهم توهین به مقدسات اسلام و هجمه در این موارد را در دستور كار قرار داد و در این باره ۲۲۲۷ پست منتشر شد.
نماینده دادستان عنوان كرد: زم ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یكی از كشورها برای شعله‌ور ساختن اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ بود و پس از این‌كه كانال آمد‌نیوز به دلیل انتشار محتوای خشونت‌آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، كانال صدای مردم را جایگزین آن كرد و در اختیار متهم قرار داد.
وزیری بیان كرد: كانال صدای مردم از طریق آموزش ساخت سلاح و تحریك افراد به ارتكاب اعمال مجرمانه با انتشار ۲۲۵ پست و متن آموزش ساخت ادوات جنگی و جنگ‌های درون‌شهری و حمایت از كمپین‌های توزیع خشونت، مردم را به درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی تشویق كرد كه زمینه‌ساز مجروحیت و كشته شدن تعدادی از هموطنان شد.
وی با اشاره به نحوه برقراری ارتباط متهم با سرویس جاسوسی فرانسه پس از اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ عنوان كرد: روح‌ا... زم پس از این، با دو نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌كند كه متهم خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تأمین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همكاری با سرویس مذكور علیه جمهوری اسلامی می‌شود.
نماینده دادستان گفت: متهم و آمد‌نیوز در طول ارتباط با سرویس فرانسه بیش از ۷۳۰ خبر در مسائل امنیتی، سیاسی، تحریم‌ها و... انتشار داده است.
وی گفت: متهم تصریح كرده است كه سرویس جاسوسی فرانسه نیز نیازمندی‌های اطلاعاتی خود را عبارت از پشت پرده اخبار ایران، شبكه منابع و مخبرین در راستای یاری رساندن به امنیت ملی فرانسه با وی مطرح كرده است.
وزیری با اشاره به نقش متهم در تشكیل و سازماندهی شورایی با عنوان رسانه‌های مبارز كه متشكل از 
۲۹ رسانه برانداز بوده است، گفت: متهم ریاست این شورا را بر عهده داشت.
 همكاری زم با آمریكا
 به واسطه  ساغر كسرایی
نماینده دادستان با بیان این‌كه متهم در سه حوزه با دولت متخاصم آمریكا همكاری می‌كرده است، افزود: در اولین مورد به واسطه ساغر كسرایی با كنگره آمریكا ارتباط برقرار كرد. در اواخر سال ۹۶ متهم به منظور ارتباط با سازمان امنیت آمریكا به واسطه فؤاد پاشایی با فردی به نام نیكولاس ارتباط می‌گیرد كه این ارتباط برای اعطای ویزای آمریكا به متهم و خانواده وی در ازای دادن اطلاعات و اخبار بوده است. متهم با استفاده از شبكه عوامل داخلی خود در ایران و عوامل مرتبط با خود ضمن ارسال مطالب به صورت غیرمستقیم به اف‌بی‌آی سعی در ارتباط گیری با اف‌بی‌آی داشته است و در ازای ارسال یك سند از وزارت اطلاعات به اف‌بی‌آی تقاضای ویزا می‌كند.
وی با اشاره به اظهارات متهم در خصوص ارتباط‌گیری با ساغر كسرایی عنوان كرد: متهم می‌گوید شماره مرا از امیرعباس فخرآور گرفت و جمعاً پنج ماه به طور متناوب ارتباط داشتیم. فؤاد گفت كه در «ان اس ای» دوستی دارد كه وكیل است و مقرر شده بود متهم در قبال ارائه اخبار و اطلاعات موفق به دریافت ویزای آمریكا شود.
اولین جلسه دادگاه با قرائت كیفرخواست به پایان رسید و باید منتظر بود و دید كه در جلسه بعدی روح‌ا... زم در خصوص اتهامات خود چه توضیحی دارد.