لیست‌ها وارد می‌شوند!

آخرین وضعیت جریان‌های سیاسی، 10 روز مانده به انتخابات مجلس

لیست‌ها وارد می‌شوند!

در حالی كه كمتر از ده روز تا رقابت بیش از 7100نامزد در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده، شرایط دو جناح اصلی كشور (اصولگرایان و اصلاح‌طلبان) برای رقابت در انتخابات مجلس در پایتخت هنوز مشخص نشده است.
اصولگرایان در تدوین سازوكار انتخابات تهران، بسیار جلوتر از اصلاح‌طلبان بودند و از چند هفته قبل سازوكار معرفی 30 نامزد فهرست تهران را كلید زدند تا از میان چند صد نامزد، به یك فهرست 30 نفره برسند؛ اما هرچه به سمت روز نهایی انتخاب 30 نفر نزدیك شدیم، اختلاف در میان طیف‌های اصولگرا بروز كرد به طوری كه اگر شرایط به همین منوال طی شود به نظر می‌رسد این جریان در انتخابات دوم اسفند با چند فهرست حضور پیدا خواهند كرد.
در سوی مقابل، اصلاح‌طلبان كه ابتدا نسبت به روند تأیید صلاحیت‌ها از جانب هیات‌های اجرایی و نظارت، شاكی بودند و می‌گفتند به علت رد صلاحیت گسترده نامزدهایشان، افراد كافی برای فهرست بستن ندارند، اكنون از ارائه فهرست كامل 30 نفره برای انتخابات تهران سخن می‌گویند.
دنده معكوس اصولگرایان
جریان اصولگرا برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهر تهران، برنامه مدونی با هدف رسیدن به یك فهرست واحد چیدند و «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» را با حضور اكثر جریان‌ها و احزاب اصولگرا تشكیل دادند كه با نام مخفف «شانا» معروف شده است.
بر اساس برنامه شانا، ابتدا از تمامی نامزدهایی كه خواهان قرار گرفتن در فهرست اصولگرایان بودند، دعوت شد تا تقاضای خود را اعلام كنند كه بیش از 300 نفر از این جمع انتخاب شدند. سپس به مدت چند هفته فرآیند مصاحبه و گزینش نامزدها انجام شد كه بیش از 150 نفر از این مرحله هم عبور كردند. پس از آن، از بین این 150 نامزد اصولگرا، 90 نفر بر اساس رأی‌گیری از بیش از 8000 فعال اصولگرا در سطح پایتخت انتخاب شدند.
در نهایت هفته قبل قرار شد هیاتی 31 نفره از فعالان و بزرگان اصولگرا، از بین 90 نامزد فوق، فهرست نهایی 30 نفره اصولگرایان برای انتخابات مجلس در تهران را تعیین كنند. همزمان طیف پایداری فهرستی 60 نفره از نامزدهای موردنظرش را منتشر كرد تا خروجش از ائتلاف اصولگرایان را اعلام كند و اولین شوك به فرآیند وحدت اصولگرایان وارد شود.
 این اقدام حزب پایداری با نامه گلایه‌آمیز غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خطاب به حجت‌الاسلام آقاتهرانی، دبیركل حزب پایداری مواجه شد. حدادعادل در این نامه كه 20بهمن منتشر شد، از عدم حضور جبهه پایداری در شورای ائتلاف اصولگرایان گلایه و عنوان كرد كه پیشنهاد جبهه پایداری برای ایجاد دو فهرست با اشتراكات بالا باعث ایجاد تفرقه می‌شود.
یك روز بعد هم مرتضی آقاتهرانی به نامه حدادعادل پاسخ داد و در آن با بیان این‌كه «صادقانه نوشته‌اید كه فلسفه ائتلاف، سهم‌خواهی است» از مخالفت جبهه پایداری با بستن فهرست اصولگرایان بر مبنای تعیین سهمیه برای احزاب سخن گفت.
نتیجه این نامه‌نگاری‌ها قطعی شدن ارائه دو فهرست از سوی اصولگرایان تا صبح 21 بهمن بود: یك فهرست از جانب شورای ائتلاف اصولگرایان و یك فهرست هم از جانب جبهه پایداری؛ اما پس از آن كه هیات منتخب اصولگرایان عصر دوشنبه، فهرست نهایی 30 نفره شانا برای انتخابات مجلس را برگزید، موج اعتراض‌ها نسبت به این فهرست شروع شد. مهم‌ترین واكنش از جانب محمدباقر قالیباف سرفهرست اصولگرایان بود كه نارضایتی خود را از این فهرست اعلام كرد. قالیباف پیامی در فضای مجازی منتشر كرد و نوشت این فهرست مورد تاییدش نبوده و او به قول خود مبنی بر تشكیل مجلسی با اولویت اقتصادی پایبند است. این پیام نشان می‌داد قالیباف از فهرست اصولگرایان ناراضی است و احتمالاً فهرست جدیدی با حضور پررنگ جوانان و اقتصاددانان ارائه خواهد كرد چراكه او معتقد است با توجه به مشكلات اقتصادی كشور، باید حضور اقتصاددانان در فهرست پررنگ باشد؛ اما در فهرست فعلی اصولگرایان یكی دو اقتصاددان بیشتر حضور ندارند.
پس از آن اطرافیان و نزدیكان قالیباف هم از فهرست اصولگرایان انتقاد كردند و برخی هم خواستار ارائه فهرست جدید از سوی قالیباف شدند. 
شب گذشته لیست 30 نفره یاران قالیباف در حوزه انتخابیه تهران اعلام شد که اکثر آنها در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلابی حضور ندارند. شعار این لیست، "نجات اقتصاد ایران" اعلام شده و رویکرد اصلی آن بر عضویت اقتصاددانان و چهره های جوان بوده است.
هم‌زمان با این اقدام، كانال اطلاع‌رسانی شورای ائتلاف فهرست منتشرشده عصر دوشنبه را از خروجی خود حذف كرده و اعلام كرد كه فهرست نهایی به زودی اعلام خواهد شد! به گزارش مهر، پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم گفت: به زودی فهرست ۳۰ نفره نامزدهای این شورا در تهران اعلام می‌شود. وی افزود: با انجام‌جمع‌بندی نهایی و بر اساس سازوكار از پیش تعیین شده فهرست نهایی نیروهای انقلاب در تهران در اسرع وقت منتشر خواهد شد.
اما این پایان فهرست‌بندی اصولگرایان نیست، چراكه تا زمان تهیه این گزارش، چند طیف این جریان هم اعلام كرده‌اند كه فهرست جداگانه از ائتلاف شانا ارائه خواهند كرد، مثل فهرست جبهه پیشرفت و عدالت به لیدری شهاب‌الدین صدر از نمایندگان سابق مجلس. غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز هم كه در فهرست 30 نفره شانا قرار نگرفته، روز سه‌شنبه درخصوص حضورش در فهرست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، به مهر گفت: مخالفتی برای حضور در جبهه پیشرفت و عدالت ندارم و آقای صدر با من در این خصوص تماس گرفت.همچنین جمعی از مدیران و وزرای دولت احمدی‌نژاد هم كه جزو جریان اصولگرایی محسوب می‌شوند، قصد دارند فهرستی با نام ائتلاف مردم ارائه كنند. جریان موسوم به عدالتخواهان هم گویا قصد ارائه فهرست انتخاباتی دارند.
با توجه به این وضعیت و در حالی كه از فردا تبلیغات انتخاباتی شروع می‌شود می‌توان گفت اصولگرایان با وجود برنامه‌ریزی چندماهه برای رسیدن به وحدت و ارائه یك فهرست مشترك برای حوزه انتخابیه تهران، فعلاً با تعدد فهرست‌ها مواجه شده‌اند كه شكست آنها را محتمل می‌سازد.

​​​​​​​اصلاح‌طلبان از قهر تا آشتی
جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس دوره دهم، از ابتدا راهبرد یكدستی نداشت و بین احزاب این جریان، اختلاف‌نظر زیادی بود. برخی احزاب اصلاح‌طلب معتقد بودند با توجه به حمایت این جریان از آقای روحانی در انتخابات سال‌های 92 و 96، عملكرد این دولت به پای آنها هم نوشته شده و مردم فعلاً به علت نارضایتی از عملكرد اقتصادی دولت، به جریان اصلاح‌طلب هم روی خوش نشان نخواهند داد؛ به همین دلیل حامیان این تفكر، از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خودداری كردند كه مهم‌ترین آنها محمدرضا عارف، رئیس فراكسیون امید و رأی اول انتخابات تهران در سال 1394 بود. این طیف از اصلاح‌طلبان معتقدند كه بدنه رأی آنها با توجه به عملكرد دولت، سرخورده شده و شكست آنها قطعی است؛ بنابراین حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس موجب آسیب به حیات سیاسی آنها خواهد شد و بهتر است این جریان، بهانه‌ای برای عدم حضور جدی در انتخابات امسال پیدا كند و چه چیزی بهتر از بهانه ردصلاحیت!
اما شمار دیگری از احزاب اصلاح‌طلب معتقد بودند باید در انتخابات مجلس حضور پیدا كنند و به همین دلیل چهره‌های مطرح این احزاب در انتخابات ثبت‌نام كردند، اما شمار زیادی از آنها توسط هیات‌های اجرایی كه زیرمجموعه وزارت كشور و دولت قرار دارند،‌ رد صلاحیت شدند. سپس شمار دیگری از چهره‌های اصلاح‌طلب توسط هیات‌های نظارت (زیرمجموعه شورای نگهبان) ردصلاحیت شدند كه با اعتراض اصلاح‌طلبان و برخی چهره‌های ارشد دولت مواجه شد.به همین دلیل شورای عالی اصلاح‌طلبان كه بالاترین نهاد تصمیم‌گیر در جریان اصلاحات است،‌ چند روز قبل تشكیل جلسه داد و اعلام كرد با توجه به كمبود نامزدها در تهران، این جریان برای پایتخت فهرست ارائه نمی‌کند اما احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند خودشان فهرست بدهند؛ اما اكنون با نزدیك شدن به روز انتخابات، سخنان چهره‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد آنها در حال ترتیب دادن ارائه فهرست برای انتخابات مجلس در تهران هستند اما هنوز مشخص نیست احزاب اصلاح‌طلب یك فهرست ارائه دهند یا چند فهرست. این روند نشان می‌دهد سخنان عده‌ای از كارشناسان كه می‌گفتند اصلاح‌طلبان با انتقاد از ردصلاحیت‌ها در حال مظلوم‌نمایی هستند و به اندازه كافی نامزد برای ارائه فهرست دادن دارند، درست بوده است.مواضع روز گذشته چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب هم همین موضوع را تأیید می‌كنند مثلاً محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این باره به ایلنا گفت: در تهران چون ما مشكل جدی در معرفی افراد و فهرست واحد داشتیم، شورای عالی اصلاح‌طلبان اختیار را به احزاب داد و خوشبختانه احزاب امروز فعال شده‌اند تا ان‌شاءا... حتی‌الامكان فهرست خوبی را ارائه كنند.
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این كه اصلاح‌طلبان با توجه به ردصلاحیت‌ها اعلام كردند كه فهرست ارائه نمی‌دهند، انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می‌كنید، گفت: خبری كه شنیدم حاكی از آن است كه با توجه به این‌كه تعداد دیگری از نامزدهای اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، اصلاح‌طلبان درصدد ارائه فهرست هستند و پیش‌بینی می‌كنم باز هم مانند سایر انتخابات همه جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور پرشكوهی خواهند داشت.
مصطفی كواكبیان، دبیركل حزب مردمسالاری هم دیروز به ایسنا گفت: ما در تهران به اندازه كافی نامزد داریم تا اینجا كه بتوانیم فهرست بدهیم، اما در استان‌ها نمی‌توانیم رقابت كنیم، زیرا نامزدی نداریم. داریوش قنبری، عضو شورای مركزی حزب مردمسالاری هم در این زمینه گفت: احزاب اصلاح‌طلب تصمیم گرفته‌اند خارج از سازوكار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فهرست انتخاباتی داشته باشند. قنبری در گفت‌وگو با مهر اظهار كرد: شورای عالی سیاستگذاری پس از آن‌كه تصمیم گرفت در تهران فهرستی منتشر نكند، به احزاب اجازه داد مستقلاً وارد انتخابات شوند.وی افزود: طبق آخرین اخبار احزاب اصلاح‌طلب تصمیم گرفته‌اند خارج از سازوكار شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، فهرست انتخاباتی داشته باشند و نتیجه نهایی این تصمیم در روزهای آتی مشخص خواهد شد.
قنبری درباره برنامه حزب مردمسالاری برای شركت در انتخابات گفت: با احزاب اصلاح‌طلب صحبت‌هایی مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. 
با این سخنان به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان نهایتاً یك فهرست در انتخابات مجلس تهران ارائه خواهند كرد.