گام بلند چین برای کنترل مصرف پلاستیک

گام بلند چین برای کنترل مصرف پلاستیک

مترجم: صدیقه سخندان فداكار

 استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در تمام شهرهای بزرگ چین به‌زودی ممنوع می‌شود
به تازگی در خبرها آمده است، دولت چین به عنوان یک کشور آسیایی در تلاش است تا برای مقابله با آلودگی محیط‌زیست به پلاستیک گام‌هایی جدی بردارد. چینی‌ها می‌خواهند با کاهش استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف مشارکت موثری در مبارزه با آلودگی‌های زیست‌محیطی انجام دهند. تمرکز آنها روی ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و همچنین ظروف، کارد و چنگال و نِی پلاستیکی یکبار مصرف است.
اخیرا کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، نظرات این کمیسیون را در مورد «تشدید کنترل و مقابله بیشتر با آلودگی پلاستیکی» که دولت قصد ارائه و گسترش آن را دارد، منتشر کرد. خصوصا این‌که، چین برنامه‌ریزی کرده است تا استفاده از کیسه‌های پلاستیکی غیرقابل تجزیه را در تمام شهرهای بزرگ این کشور تا پایان سال جاری و در همه شهرها و شهرستان‌ها تا سال 1401/2022 ممنوع اعلام کند. در این مورد، بازارهایی که محصولات تازه می‌فروشند، مستثنا هستند و تا سال 1404/ 2025 از اجرای این ممنوعیت معاف خواهند بود. استفاده از پلاستیک در گردشگری نیز می‌بایست کمتر شود. رستوران‌ها باید تهیه نِی‌های پلاستیکی برای صرف نوشیدنی‌ها را تا پایان سال جاری متوقف کرده و موارد استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را تا 30 درصد کاهش دهند. همچنین هتل‌های چین تا سال 1404/ 2025 عرضه رایگان وسایل پلاستیکی یکبار مصرف را متوقف خواهند کرد.چین هر سال حدود 
60 میلیون تُن و پس از آن، ایالات متحده سالانه 38 میلیون تُن زباله پلاستیکی تولید می‌کنند و بزرگ‌ترین کشورها از حیث آلایندگی پلاستیکی محسوب می‌شوند. این بدان معنی است که هر شهروند ایالات متحده تقریبا سه برابر بیشتر، نسبت به همتایان چینی خود، آلودگی پلاستیکی تولید می‌کند. طبق آمارها، جمعیت ایالات متحده حدود 327 میلیون نفر و جمعیت چین بیش از یک میلیارد نفر است. به علاوه، چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان پلاستیک است و سالانه یک چهارم پلاستیک جهانی را تولید می‌کند. به همین دلیل دولت چین در نظر دارد تولید برخی محصولات مانند کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از 25 هزارم میلی‌متر را متوقف کند.
چین طی سال‌های گذشته از نقطه نظر محیط‌زیست، آگاهی خود را نسبت به رویکرد پلاستیک و خطرات ناشی از آلودگی محیط به پلاستیک بالا برده است. در نتیجه، این کشور آسیایی تصمیم گرفت تا از سال 1397/ 2018 دیگر، پلاستیک و سایر مواد قابل بازیافت را از کشورهای خارجی وارد نکند. این تصمیم علاوه بر این‌که کشورهایی مانند ایالات متحده را مجبور کرد تا صادرات ضایعات خود را به کشورهای خارجی کاهش دهند، منجر به این هم شد که کشورهایی مانند مالزی و تایلند را به این سو هدایت کند که با واردات پلاستیک بیشتر، بازارهای بازیافتشان را تقویت کنند.
منبع: IFL Science