نسخه Pdf

پرسش قضایی

پرسش قضایی

 با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله نفقه، فروش جهیزیه، پلمب مغازه و   سکوت هنگام تنظیم قرارداد، مریم جنت آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده‌اند. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را  در همین صفحه بخوانند.


    نفقه
در چه صورتی به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و دادخواست مطالبه نفقه رد می‌شود؟
به زنی كه از همسرش در مفهوم عام یا خاص تمكین نكند، نفقه تعلق نمی‌گیرد. زن باید در خانه‌ای كه همسرش تهیه كرده سكنی كند، مگر آن‌كه در زمان عقد حق تعیین مسكن به زن داده شده باشد. همچنین در زمان میان عقد تا مراسم ازدواج نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد، مگر این‌كه زن برای رفتن به خانه مشترك اعلام آمادگی كند، اما مرد این كار را انجام ندهد. در پایان باید توجه داشت، زن نباید به خاطر حضور در خانه شوهر در عسر و حرج قرار بگیرد و اگر در عسر و حرج قرار بگیرد، می‌تواند آنجا را ترك كند.
    فروش جهیزیه
من و همسرم با هم اختلاف داشتیم. به همین خاطر به خانه پدرم رفتم و چند روز قبل متوجه شدم شوهرم به خاطر اعتیادش جهیزیه مرا فروخته و خرج موادمخدرش كرده است. می‌توانم از او شكایت كنم؟
بله می‌توانید با مراجعه به دادسرا از همسرتان به اتهام خیانت در امانت شكایتی را علیه همسرتان مطرح كنید و اگر فاكتور یا سیاهه جهیزیه دارید، آن را هم ارائه كنید.
    پلمب مغازه
انبار مغازه‌ام پلمب شده و من مداركی را داخل آن داشتم كه برای پیگیری دلیل پلمب به آن نیاز داشتم. به همین خاطر بدون هماهنگی قضایی پلمب را باز كرده و وارد انبار شدم؛  این كار جرم است؟
هرگاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح قضایی مهر یا پلمب شده باشد كسی از روی علم و عمد آنها را بشكند یا محو كند یا اعمالی از این قبیل انجام دهد، به حبس محكوم خواهد شد. شما برای این كار باید دلایل خود را  برای فك پلمب به مقام قضایی اعلام می‌كردید و با دستور قضایی این كار انجام می‌شد.
    سکوت هنگام تنظیم قرارداد
من در یك بنگاه خرید و فروش خودرو حضور داشتم و صاحب بنگاه یك مشتری برای خودرویم  پیدا كرد و شرایطش را گفت، اما من حرفی نزدم. حالا او خودرو را فروخته و مدعی است سكوتم و حضور در آن محل علامت رضایت من بوده، این ادعا درست است؟
در میان عوام این مطلب چنین شده كه سكوت علامت رضایت است، حال آن‌كه قانون مدنی در ماده ۲۴۸ چنین بیان كرده است: سكوت مالك ولو با حضور در مجلس عقد (محلی كه قرارداد تنظیم می‌شود)، اجازه محسوب نمی‌شود .