«وامانده» به نمایشگاه می‌رسد

قرار است رمانی که صادق کرمیار از انتشارش پشیمان شده بود، روانه بازار کتاب شود

«وامانده» به نمایشگاه می‌رسد

 صادق کرمیار نویسنده خوبی است، آثار داستانی او اغلب پرفروش و با اقبال زیادی روبه رو شده اند. اما طی چند سال گذشته دشواری و حاشیه‌هایی را پشت سر گذاشته است.  او که تجربه‌های موفقی در عرصه کارگردانی هم دارد تلاش کرد بر اساس یکی از
رمان‌هایش یعنی نامیرا، فیلمی درباره زندگی امام حسین (ع) بسازد اما با موانع بسیاری روبه رو شد و از خیر این کار گذشت.
کرمیار در ادامه هم با مشکلات دیگری روبه رو شد و در گفت و گو با رسانه‌ها از این حرف زد که انتشار رمان تازه‌اش را هم بی خیال شده و ترجیح می‌دهد از خیر چاپ این اثر هم بگذرد. رمان تازه او که «وامانده» نام دارد برای گرفتن مجوز نشر روانه وزارت ارشاد شده
و با اصلاحات فراوان بازگشت خورده بود.
نویسنده که از این اتفاق متعجب شده بود، نامه ای نوشته و درخواست توضیح بیشتری داشت، اما با این پاسخ روبه رو شده بود که چاره ای جز اعمال موارد مطروحه ندارد. او هم اعلام کرد «وامانده» را می‌گذارد گوشه کشو بماند و قید انتشارش را می‌زند.
شاید فکر کنید کرمیار از آن نویسنده‌هایی است که بگویند بالای چشمت ابروست، بی خیال چاپ اثرش شود و حاضر نباشد اصلاحیه‌های لازم را اعمال کند، اما این طور نیست و نباید این نویسنده را گذاشت در فهرست آنهایی که سعی می‌کنند قانون را دور بزنند و از اجرای آن فرار کنند. او خودش در این باره توضیحاتی ارائه کرده و گفته است:
«اصل این که بگویند برخی مطالب را باید اصلاح کنید، چیز عجیبی نیست، برای من هم جای تعجب نداشت، اما برای آگاهی بیشتر از دلایل اصلاحات مورد نظر ارشاد، نامه محترمانه‌ای به رئیس اداره کتاب نوشتم و سؤال کردم اشکال این چیز‌هایی که نوشتید باید حذف کنم، چیست. با تعجب دیدم ایشان بدون این که دلیلی بیاورد فقط می‌گوید آن را اصلاح کن، از صفحه فلان تا صفحه فلان باید حذف شود.»
کرمیار در ادامه این اعتراضش به ماجرای غم انگیز پایین بودن شمارگان کتاب‌ها هم اشاره کرده و گفته بود، در دوره‌ای که تیراژ کتاب‌ها ۵۰۰ تا هزار نسخه است، کتاب من چاپ هم نشود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بر همین مبنا هم تصمیم گرفته بود قید انتشار «وامانده» را بزند.  اما حالا خبر رسیده کتاب به نمایشگاه سال آینده می‌آید و هر چند تا اینجای کار نه کرمیار و نه وزارت ارشاد توضیحی درباره حل این مشکل ارائه نکرده اند، اما قطعا دو طرف ماجرا با هم کنار آمده اند و تازه ترین اثر کرمیار تا دو ماه و چند روز دیگر در دسترس رمان خوان‌ها قرار خواهد گرفت.
موضوع «وامانده» چیست؟
«وامانده» داستانی اجتماعی دارد. این را هم نگوییم باید خودتان حدس بزنید که رمان اجتماعی است و مانند سایر آثار نوشته شده در همین حوزه طبعا با چالش و دشواری‌هایی برای نشر خود روبه رو شده است. در این رمان داستان دختری را می‌خوانیم که در تهران با اتفاقاتی مواجه می‌شود که حوادث و چالش‌های این اثر را شکل می‌دهد. کرمیار کتاب را یک سال پیش نوشته و در آن به نقد قدرت و افرادی که در صدد سوءاستفاده از آن هستند پرداخته است. به گفته او حذفیات اصلی کار هم به همین موضوع نقد قدرت برمی گشت.
او پیشتر هم در رمان مستوری سراغ موضوع فساد سیستماتیک اقتصادی در جامعه ایران معاصر رفته و  ماجرای یک رزمنده سابق را که حالا مبدل به رئیس یک کارتل اقتصادی شده بررسی کرده بود. هر چند کرمیار بیشتر به عنوان نویسنده رمان‌های تاریخی شناخته می‌شود، اما مواجهه او با موضوعات اجتماعی طی سال‌های گذشته نشان داده می‌تواند رمان‌نویس خوبی در این عرصه هم باشد. «نامیرا»، «درد» و «دشت‌های سوزان» شاخص‌ترین آثار او در این ژانر هستند که همگی با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شده اند، باید دید «وامانده» با همه حواشی ای که برای کرمیار و وزارت ارشاد داشت می‌تواند باز هم رضایت مخاطبان و منتقدان را جلب کرده و اثر موفقی در کارنامه این نویسنده محسوب شود یا نه؟