اسکار به روایت کاخ سفید

انتقادهای دونالد ترامپ به اهدای جوایز اسکار به فیلم کره‌ای «انگل»، هم نمایش دموکراسی آمریکایی را به هم ریخت و هم نشان داد سایه سیاست همواره بر سر اسکار سنگینی کرده است

اسکار به روایت کاخ سفید

حالا نمایش دموکراسی آمریکایی، از مخدوش‌ترین شمایل خویش رونمایی کرده است. و قهرمان این مراسم رونمایی چه کسی می‌تواند باشد جز دونالد ترامپ. راستش را بخواهید ما بارها به این فکر کرده‌ایم که بلاهت او، اتفاقا ناخواسته مسیر صداقت را طی کرده است. نه این‌که بگوییم او رییس‌جمهور صادقی است که اگر چنین ادعایی را مطرح کنیم لابد خواندن باقی این گزارش را منتفی می‌کنید و به ریش ما می‌خندید. منظورمان این است که آداب‌نادانی و ناآگاهی او از مناسبات برقرار بر حفظ ظواهر دموکراتیک، گاهی باعث می‌شود آن‌چه روساخت دروغین آزادی‌خواهی است را فراموش کند و بی آن که بخواهد، راستش را بگوید و آن سیاست حفظ ظاهر را متلاشی کند. تازه‌ترین مصداق بروز این وضع مضحک، حرف‌های پنجشنبه‌شب اوست در یک همایش انتخاباتی. آخر هفته گذشته، خیابان‌های ایالت کلرادو شاهد اظهارات عجیب و بی‌سابقه او علیه آکادمی اسکار بودند. او فیلم کره‌ای «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو را که در نودودومین دوره جوایز اسکار با چهار جایزه و از جمله مهم‌ترین جایزه یعنی بهترین فیلم، تاریخ‌ساز شد به سخره گرفته و گفته که وقتی آمریکا با کره جنوبی بر سر مسائل تجاری مشکل دارد برای چه باید برای نخستین بار در تاریخ، جایزه بهترین فیلم در بخش اصلی را به فیلمی غیرانگلیسی‌زبان از کره بدهد.تکه‌پرانی‌های او البته فقط خارجی‌ها را نشانه نرفته و او در بخشی دیگر از حرف‌هایش از خجالت برد پیت بازیگر هم‌وطنش هم درآمده است.
شاید این، نخستین‌باری است که یک رییس‌جمهور در ایالات متحده، مشخصا از چند و چون اهدای جوایز اسکار انتقاد کرده است. این، همان روساخت حفظ ظاهر دموکراتیک است که گفتیم حالا با حرف‌های ترامپ کاملا مخدوش شده و مهم‌تر از آن، نشان داده که چنین دخالت‌های سیاسی‌ای پیش از این نیز بر مناسبات داوری جوایز اسکار حاکم بوده است و حالا از این رو فاش می‌شود که اهالی سینما با ترامپ زاویه دارند و او را داخل آدم حساب نمی‌کنند و سیاست‌های به‌ظاهر ملی‌گرایانه او را مد نظر قرار نمی‌دهند و حتی مهم‌ترین جایزه تاریخ اسکار را به کارگردان فیلمی می‌دهند که کشورش با ترامپ خوب نیست. برای یک‌بار هم که در تاریخ اسکار جایزه بهترین فیلم اصلی (و نه بهترین فیلم بخش بین‌الملل که مثلا ایران و اصغر فرهادی دو بار تا کنون آن را برده‌اند) به فیلمی بیرون از آمریکا اهدا شده، چنین صدای دولت درآمده است.
پنجشنبه‌شب، یکی دیگر از دیوارهای پوشالی نمایش دموکراسی در آمریکا فرو ریخت؛ پتک دست که بود؟ باز هم رئیس‌جمهور دیوانه‌شان.




درباره «انگل» چه گفت؟
جایزه را دادید به این فیلم بی‌خود؟
آن‌طور که ورایتی نوشته و خبرگزاری هنر ایران ترجمه کرده، ترامپ که در کمپینی انتخابانی در ایالت کلرادو حاضر بود، از هواداران خود در این گردهمایی پرسید: «جوایز آکادمی امسال چقدر بد بود؟ دیدید؟ برنده... یک فیلم از کره جنوبی است! این فیلم بیخود اصلاً چه بود؟ ما سر مسائل تجاری به‌اندازه کافی با
کره جنوبی مشکل داریم. آن‌وقت آن‌ها جایزه فیلم سال را به کره‌ای‌ها می‌دهند؟ فیلم خوبی بود؟ نمی‌دانم. اجازه بدهید «بربادرفته» برای ما باشد. می‌شود لطفا «بربادرفته» را به ما برگردانید؟ یا «سانست بولوار» را. چه فیلم‌های خوبی هستند».
ترامپ با افسوس ادامه داد: «این‌همه فیلم‌های خوب ولی برنده از کره جنوبی است! فکر کردم جایزه بهترین فیلم خارجی را به آن داده‌اند، درست است؟ بهترین فیلم خارجی. قبلا اصلا چنین اتفاقی افتاده بود؟»
بله ترامپ درست می‌گوید قبلا هیچ‌گاه چنین اتفاقی نیفتاده بود. «انگل» در تاریخ جوایز آکادمی اولین فیلم خارجی‌زبان است که برنده اسکار بهترین فیلم شد؛ همچنین اولین فیلم خارجی‌زبان است که در هر دو بخش اسکار بهترین فیلم و اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی برنده شد. «انگل» در جوایز اسکار امسال در شش بخش نامزد بود و جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را نیز دریافت کرد تا یک شگفتی بزرگ در تاریخ جوایز اسکار رقم بخورد.






درباره برد پیت چه گفت؟
عقل کل کوچولو!
گفتیم که حرف‌های دونالد ترامپ درباره اهدای جوایز اسکار امسال، محدود به فیلم «انگل» از کره نبود و او در همایش انتخاباتی خود به حرف‌های برد پیت در این مراسم هم اشاره کرد. ترامپ موفقیت این بازیگر آمریکایی در جوایز اسکار امسال را مسخره کرد. پیت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» برده بود. او در سخنرانی بعد از دریافت جایزه با اشاره به استیضاح ترامپ و ممانعت مجلس سنا از شهادت جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، به شوخی گفته بود: «به من گفته‌اند که فقط 45 ثانیه فرصت دارم صحبت کنم. بیشتر از مدتی است که مجلس سنا به جان بولتون وقت داد. به این فکر می‌کنم که شاید کوئنتین در نهایت فیلمی درباره این موضوع بسازد، بالغ‌‌ها بهترین کار را می‌کنند».
ترامپ با اشاره به سخنرانی پیت در جوایز اسکار گفت هیچ‌وقت طرفدار او نبوده است. ترامپ گفت: «او بالا آمد و جوری حرف زد که انگار عقلِ کُل است. او یک عقل کل کوچولو است».



کاخ سفید در اسکار
انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از ماجراهای اهدای جوایز آکادمی اسکار را باید در تقابل با روسای جمهور پیش از او دانست که اسکار را نادیده نمی‌گرفتند یا حتی در آن مشارکت داشتند.

روزولت در اسکار 1941
فرانکلین روزولت با یک سخنرانی در کاخ سفید، مراسم اسکار سال 1941 را آغاز کرد.

ریگان در اسکار 1981
رونالد ریگان دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مراسم اسکار 1981 سخنرانی کرد.


میشل اوباما در اسکار 2013
میشل اوباما همسر باراک اوباما در 2013 از کاخ سفید ،جایزه اسکار بهترین فیلم را اعطا کرد.

جو بایدن در اسکار 2016
سال 2016 جو بایدن معاون اوباما اجرای لیدی گاگا در مراسم را معرفی کرد.