استخدام در تلویزیون!

گفت‌وگو با تهیه‌كننده و مجری برنامه «پول كجاست» ایران كالا

استخدام در تلویزیون!

نفس‌های سال 98 هم به شماره افتاده و حالا می‌توانیم بگوییم «رونق تولید» شعار امسال بود، اما این موضوع نه فقط شعار امسال بلکه دستور کاری کلان برای اقتصاد ایران است. تلویزیون به عنوان تاثیرگذارترین رسانه اقدامات گسترده‌ای برای ترویج این موضوع انجام داده است. از جمله تولید و ساخت برنامه‌هایی به منظور كشف استعدادهای افراد در كسب و كار - که روی آنتن شبكه‌های مختلف سیماست- که مخاطب زیادی هم داشته است. در این میان شبكه ایران كالا با توجه به رسالتی كه در این زمینه دارد هم مدت‌هاست برنامه‌ای با عنوان «پول كجاست» را روی آنتن دارد. برنامه‌ای به تهیه‌كنندگی و كارگردانی حمید عبدل تهرانی كه تنها برنامه استعدادیابی و استخدامی تلویزیونی در شبكه ایران كالا است كه با بررسی و طرح نیاز یك كارآفرین كه قصد استخدام نیروی كار را دارد، روش ارائه كارجویان به كارآفرینان مختلف را آموزش می‌دهد. ابوالفضل معزز و الهه‌هاشمی مجریان فصل یك این برنامه بودند. فصل دوم این برنامه هم مدتی است كه با اجرای محمد سلیمی در حال پخش است و آخر هفته به پایان می‌رسد. گرچه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این برنامه ادامه خواهد داشت و با توجه به استقبالی كه از برنامه شد، به فصل سوم خواهد رسید. «پول كجاست» پنجشنبه‌شب‌ها با اجرای محمد سلیمی از شبكه ایران كالا پخش می‌شود و بازپخش آن هم روزهای جمعه است. از این رو گفت‌وگویی با تهیه‌كننده و كارگردان و مجری این برنامه داشتیم كه در ادامه می‌خوانید:

ادامه از صفحه 5
استعدادیابی،  بعد استخدام ‌
حمید تهرانی تهیه‌كننده و كارگردان «پول كجاست» درباره ایده اصلی این برنامه به جام‌جم گفت: ایده اصلی این كار متعلق به خودم است. من برای شبكه یك برنامه‌های اقتصادی بسیاری ساخته بودم. بنابراین در كارهایی كه تولید می‌كردم، متوجه شدم مشكل اساسی كارآفرینان فقط سرمایه نیست؛ بحث تامین نیروی انسانی متعهد هم هست كه اتفاقا در اولویت هم قرار دارد. به همین دلیل به فكر ساخت برنامه‌ای در این زمینه افتادم و طرح و ایده برنامه ارائه شد. نكته دیگری كه در كشور با آن مواجه هستیم، بحث شخصیت‌شناسی افراد كارجو است. متاسفانه در كشور ما اغلب در رشته مورد علاقه‌شان تحصیل نمی‌كنند. بنابراین پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار كاری می‌شوند كه به آن علاقه‌ای ندارند. به عنوان مثال یك آدم برونگرا حسابدار می‌شود. به همین دلیل ایده اصلی این برنامه شكل گرفت تا كارآفرین در فضایی قرار بگیرد كه یك كارشناس كسب و كار و یك روان‌شناس روبه‌روی او قرار بگیرند تا نیروی انسانی كه می‌خواهد استخدام كند را به لحاظ تخصصی و مهارتی و استعدادی بپذیرد.
وی افزود: این برنامه هم تاكنون در دو فصل تولید شده كه فصل نخست آن 26 قسمت بود و فصل دوم كه این هفته به پایان می‌رسد، در 30 قسمت تولید شده كه فصل نخست آن نیمه دوم سال 96 روی آنتن رفت كه در بحث كارشناسان برنامه و اجرا تغییراتی در هر دو فصل داشتیم. ضمن این‌كه فصل یك در باغ كتاب ضبط شد و فصل دوم در برج میلاد.
تهرانی درباره بازتاب برنامه بین مخاطبان هم گفت: زمانی كه ما در فضای مجازی اعلام كردیم قصد داریم برنامه را تمام كنیم، از نقاط مختلف كشور تماس گرفتند و خواستند كه برنامه را ادامه بدهیم. البته طبق مستندات این حرف را می‌زنم. بنابراین متوجه شدیم كه برنامه دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است. به خصوص در شهرستان‌ها كه بیشتر مخاطبان برنامه در شهرهای دیگر هستند. اغلب افرادی كه در برنامه نیز در این مدت حضور داشتند، از شهرهای مختلف ایران وارد برنامه شده بودند. بنابراین حتی اگر شرایط مهیا شود، ما آمادگی تولید برنامه در شهرهای دیگر را هم داریم. البته مشكل ما مساله مالی و بودجه كار است كه اگر كارخانه‌ها یا افرادی كه تمایل به همكاری دارند، شرایط مالی را مهیا كنند، ما خوشحال می‌شویم كه در شهرهای دیگر و حتی روستاها برنامه را تولید كنیم.
وی درباره تفاوت‌های این برنامه با مسابقه «میدون» هم عنوان كرد: تفاوت‌های بسیاری بین برنامه ما و میدون وجود دارد. چه در ساختار و چه در نتیجه و خروجی برنامه. ضمن این‌كه برنامه ما زودتر از میدون ساخته و روی آنتن رفت. البته من معتقدم در حوزه رسانه باید رقابت وجود داشته باشد و هر كسی می‌تواند از برنامه دیگری الگو بگیرد و تغییراتی ایجاد كند و با كیفیت بهتری به مردم ارائه بدهد. ضمن این‌كه فكر می‌كنم به لحاظ مالی شرایط بهتری برای آن برنامه مهیاست و از این نظر با برنامه ما كاملا متفاوت است.
خودم دارم تجربه می‌کنم
محمد سلیمی اجرای فصل دوم این برنامه را برعهده داشت. وی در ابتدا درباره فعالیت‌های اخیرش به جام‌جم گفت: این اواخر برنامه «تازه‌شو» را در شبكه دو داشتم كه به دلیل استقبالی كه از برنامه شد و جزو برنامه‌های پربیننده این شبكه بود، از نوروز تا تابستان ادامه پیدا كرد. برنامه‌ای كه جوان‌محور با موضوع اجتماعی در حوزه ارتباطات امروزی و دنیای ما از مجازی تا دنیای واقعی بود.
وی همچنین درباره ویژگی اجرای این برنامه ادامه داد: رشته تحصیلی من ارتباطات است و از طرفی جنس كار رسانه‌ای باعث می‌شود كه دغدغه كسب و كارهای مختلف را برای دیده شدن مدنظر داشته باشم، بنابراین وقتی پیشنهاد اجرای این برنامه به من شد، استقبال كردم. به این دلیل كه تولید كننده‌های تازه وارد و همچنین پیشكسوت عرصه تولید در این برنامه حضور دارند. بنابراین هر قسمت از برنامه برای من یك دنیا تجربه به همراه دارد. از طرفی هدف من هم در این برنامه معرفی كسب و كار آن كارفرما به گونه‌ای است كه به خاستگاه مصرف كننده نیز نزدیك باشد. البته فرم برنامه هم به گونه‌ای است كه بیشتر استعدادیابی است. ضمن این‌كه به نسل جدید هم در این برنامه بها داده می‌شد. حضور گنجینه‌ای از كارشناسان در این برنامه هم باعث شد تا اجرای «پول كجاست» برای من اتفاق خوشایندی باشد. من معتقدم برنامه خوب كه ساخته شود، ارتباطی ندارد از كدام شبكه پخش می‌شود و می‌تواند مخاطب خود را پیدا كند.
سلیمی درباره تعامل خوبی كه در این برنامه با تهیه‌كننده داشت هم توضیح داد: بسیار اتفاق خوبی در این زمینه شكل گرفت. فارغ از ماجرای محتوای برنامه كه دغدغه من هم هست، نگاه تهیه‌كننده گروهی است و همین تبادل نظر به صورت گروهی با تهیه كننده و نویسنده و كارشناس پیش از برنامه باعث می‌شود خروجی خوبی برای برنامه رقم بخورد.
وی در پایان درباره شبكه ایران كالا هم گفت: این شبكه به نوعی در راستای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر این‌كه به تولید و كالای ایرانی بها بدهیم، تاسیس شده و در این مدت هم با ساخت برنامه‌های بسیاری سعی كرده در این زمینه گام‌های خوب و موثری بردارد. از جمله برنامه «پول كجاست» كه به نوعی استعدادیابی در زمینه‌های مختلف تولید و بازاریابی است. مردم هم به دنبال حرف تازه و اتفاقات تازه هستند. بنابراین وقتی یك برنامه موثر و مفید و در جهت حمایت از قشری از مردم ساخته می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد و بیننده‌های خودش را پیدا می‌كند. شبكه ایران كالا هم در جامعه كارآفرینان و مدیران و افرادی كه در شاخه‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌كنند، جای خود را باز كرده است.