«از سرنوشت» در صدر

مركز تحقیقات رسانه ملی به‌تازگی آماری از میزان مخاطبان سریال‌ها را منتشر كرد

«از سرنوشت» در صدر

آمار و ارقام از آن مواردی‌ است كه خیلی وقت‌ها به خیلی از اتفاقات جان دیگری می‌دهد یا اصلا باعث می‌شود تا از زاویه دیگری به موضوعات مختلف نگاه كنیم. این ماجرا باعث شده تا موسساتی مخصوص همین كار شكل بگیرد و هر چند وقت یكبار آماری از رویدادها و مسائل مختلفی كه دور و بر ماست ارائه دهند. مركز تحقیقات رسانه ملی هم یكی از این فضاهاست كه در هر زمانی اعداد و ارقامی را منتشر می‌كند و از میزان مخاطبان هر برنامه، دلیل استقبال آنها و مواردی از این دست می‌گوید. شاید برای شما هم جالب باشد كه بدانید كدام سریال‌ها این روزها در صدر قرار دارند و اصلا دلیل اقبال از آنها چه بوده. موضوعی كه این مركز در تازه‌ترین آماری كه منتشر كرده از آن گفته است. براساس این نظرسنجی سریال سرگذشت شبكه یك سیما با 8/20درصد و از سرنوشت شبكه دو با 6/19درصد در صدر پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های نمایشی سیما قرار گرفته‌اند. اما این كه كم و كیف این آمار چه داستانی دارد، موضوعی است كه می‌توانید در ادامه این گزارش سری به آن بزنید:

چنددرصد سریال بین‌اند؟
بر اساس این نظرسنجی بیش از ۴۰درصد مردم حداقل بیننده یكی از سریال‌های جدید «سرگذشت» شبكه یك، «از سرنوشت» شبكه دو، «هشدار برای كبری ۱۱» شبكه پنج و «ملكاوان» شبكه آی‌فیلم بوده‌اند. براین اساس بعد از سرگذشت و از سرنوشت شبكه‌های یك و دو، «هشدار برای كبری ۱۱» شبكه پنج با 5/13درصد و «ملكاوان» شبكه آی‌فیلم با 9/11درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
همچنین در بین ۲۳ سریال تكراری كه از شبكه‌های مختلف سیما نمایش داده شده است سریال ایرانی پرستاران از شبكه آی‌فیلم با 4/6درصد در صدر سریال‌های تكراری قرار گرفت. از سریال خارجی «هشدار برای كبری ۱۱» شبكه پنج سیما هم كه 5/13درصد مخاطب داشته است 6/86درصد در حد زیاد رضایت داشته‌اند.



یك سریال آموزنده
همان‌طور كه گفتیم رتبه اول مجموعه‌های سیما به سریال سرگذشت تعلق دارد. شروع داستان این سریال به سال 96 برمی گردد، زمانی كه مجموعه‌ای با عنوان« محكومین» در سال 96 روی آنتن رفت، این سریال درباره زندگی افرادی بود كه هرگز پرونده قضایی نداشتند، اما ناخواسته به خاطر انجام دادن یك جرم كوچك به زندان می‌افتند، اما بعد از بررسی پرونده آنها از سوی مددكار زندان برای آنها مجازات جایگزین انتخاب می‌شد و آنها باید دوران محكومیت را بیرون از زندان و در یكی از نهادهای دولتی یا مراكز غیر دولتی سپری می‌كردند. در ادامه فصل دوم این سریال با نام سرگذشت روانه آنتن شد، این بار هم بهروز مفید تهیه‌كنندگی و سیدجمال سیدحاتمی كارگردانی این مجموعه را به عهده دارد.
 علاوه‌بر مجازات جایگزین، سرگذشت در این فصل به موضوع بحران خانواده‌ها، طلاق و بچه‌های طلاق هم مفصل پرداخته است و همه اینها باعث شده تا این مجموعه 5/86درصد از نظر مخاطبان آموزندگی داشته باشد.
سرگذشت 8/20درصد مخاطب و 5/82درصد رضایت را به خوداختصاص داده است. در ادامه هم 4/79درصد از بینندگان این سریال را از نظر جذابیت داستان پسندیده‌اند. تیتراژ سریال هم با 4/79درصد و بازی هنرپیشه‌ها با 6/78درصد استقبال روبه‌رو شده است.
یكی دیگر از عوامل جذابیت این سریال باورپذیر بودن شخصیت‌هاست چرا كه اغلب داستان‌ها باعث شده تا با اتفاقات ملموسی در دل قصه‌ها روبه رو شویم، 8/73درصد هم این موضوع را تایید كرده‌اند. توالی وقوع اتفاقات سریال هم 8/77درصد را به خود اختصاص داده است.



جلب نظر با بازی هنرپیشه‌ها و...
از سرنوشت كه این شب‌ها از شبكه دو در حال پخش است، 6/19درصد مخاطب داشته و 7/85درصد هم رضایت مخاطبان را جلب كرده است. این سریال هم جزو مجموعه‌های چند فصلی سیما است كه تهیه كنندگی آن را اكبر تحولیان به عهده دارد، محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان هم كارگردانان هر كدام از این فصل‌ها هستند.
برای این مجموعه انگار‌هاشم و سهراب خوب توانسته اند از پس نقششان بربیایند چرا كه بازی هنرپیشه‌ها با 8/79درصد بیشترین عامل رضایت مخاطبان است و در ادامه هم جذابیت داستان سریال با 5/76درصد قرار می‌گیرد.
البته از آنجا  كه از سرنوشت به موضوعات مختلف اجتماعی و حتی فرهنگی هم پرداخته 5/76درصد به آموزنده بودن آن رای داده‌اند.
در ادامه دلیل رضایت مخاطبان از سریال، تیتراژ مجموعه با 8/74درصد، باورپذیر بودن شخصیت‌ها با 9/73درصد و توالی وقوع اتفاقات با توجه به این كه این سریال داستان ادامه داری را روایت می‌كند با 5/76درصد قرار دارد.



دومین سریال آی فیلم كه سوم شد
«ملكاوان» دومین مجموعه‌ای است كه در شبكه‌ آی‌فیلم تولید شده است. این سریال به كارگردانی احمد معظمی داستان زندگی زنی را به تصویر كشیده است كه همسرش در خارج از كشور خودكشی كرده و این ماجرا و پیدا كردن علت خودكشی پای نهادهای امنیتی را هم وسط می‌كشد، در ادامه هم اتفاق‌هایی رقم می‌خورد كه ژانر فیلم را به جنایی هیجان‌انگیز نزدیك می‌كند.
 این سریال 9/11درصد مخاطب داشته و 3/58درصد رضایت را هم به خود اختصاص داده است اما این میزان رضایت از كجا می‌آید؟ برای ملكاوان هم بازی هنرپیشه‌ها با 7/66درصد توانسته نگاه مخاطبان را به خود جلب كند.
می توان گفت كه به دلیل فضای متفات سریال نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی و دیگر بازیگران این مجموعه در ملكاوان تصویری را از خود ارائه داده‌اند كه شاید مدتی بود آن را ندیده بودیم، قالب خشك و جدی بازی فریبا متخصص هم اتفاق دیگری است كه در آن افتاده است.
تیتراژ سریال هم در ادامه 3/65درصد، جذابیت داستان 3/58، باورپذیر بودن شخصیت‌ها 9/56درصد و آموزنده بودن آن 2/54درصد از رضایت مخاطبان را به خود جلب كرده است.