برداشت، گذاشت، نوشت!

برداشت، گذاشت، نوشت!


می‌دانیم كه ترس برتان داشته كه نكند همین یك صفحه از روزنامه هم كه به دست گرفته‌اید، آلوده به ویروس كرونا شده باشد و به‌ناگهان پرتش كنید و پا بگذارید به فرار! اما خیالتان را راحت كنیم كه كارشناس‌ها می‌گویند كاغذ كم‌ترین نقش را در انتقال این ویروس می‌تواند بر عهده بگیرد.
شما برای اولین‌بار كه لغتنامه دهخدا را دیدید، چه حسی به‌تان دست داد؟ راستی چند جلدی‌اش را دیدید؟ 50جلدی‌اش را؟ اگر اولین مواجهه‌تان با لغتنامه بزرگ علی‌اكبرخان، مربوط به این نسخه 50جلدی با آن قطع رحلی و جلد قهوه‌ای معروفش بوده باشد، شاید با صابر محمدی و یادداشتی كه در این باره نوشته هم‌ذات‌پنداری كنید. شاید به شما هم همین حس دست داده باشد. در یادداشتی كه محمدی به بهانه شصت‌وچهارمین سالمرگ این ادیب و لغتنامه‌نویس فداكار كه بیش از چهل‌سال از عمرش را پای چهار میلیون فیشی كه از لغات برداشت، گذاشت، نوشته است، به این پرسش هم پاسخ داده شده كه لغتنامه دهخدا كه با تعداد جلدهایی گوناگون در بازار موجود است، بالاخره چند جلدی است؟ [حواس‌تان بود؟ بنده‌خدا دهخدا آن‌قدر تلاش كرد به ما فارسی بیاموزد تا روزی سه تا فعل را پشت هم نیاوریم اما آوردیم: «برداشت، گذاشت، نوشته است!»]
برخی‌شان روی مخ هستند، برخی‌شان آنقدر جفنگ به هم می‌بافند كه اصلا نمی‌شود جدی‌شان گرفت اما برخی هم هستند كه از منطق‌های درست‌تری برای حرف‌های‌شان درباره شرایط این روزهای كشور بهره می‌برند. جسارتا، سلبریتی‌ها را می‌گوییم. آذر مهاجر در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی، پیمایشی كرده و چند نفر از سلبریتی‌ها را یافته كه به انواع مختلف به ماجرای شیوع ویروس كرونا در ایران واكنش نشان داده‌اند. گزارش مهاجر، صورت‌بندی دقیقی از ماجرا به دست داده است. این گزارش پیمایشی تحلیلی را در صفحه 10 بخوانید.
نمی‌دانم شما سال 1370 چند سالتان بود، اما ما هم آنقدر پیر نشده‌ایم كه بگوییم یادش به‌خیر! حالا چرا اصلا یادش به‌خیر؟ آن سال، علی حاتمی با همكاری حسین علیزاده و محمدرضا شجریان، فیلم «دلشدگان» را در ستایش موسیقی ایرانی خلق كردند و این فیلم را برای همیشه چسباندند به تاریخ سینما و موسیقی ما. پس از آن هم مات در سینما دیگر آن‌طور كه «دلشدگان» رفته بود سراغ موسیقی، در سینما سراغی از موسیقی ایرانی نگرفتیم. حالا فیلمی این روزها در سینماها به نمایش درآمده با عنوان «نرگس مست» كه باز ستایشنامه‌ای است برای موسیقی كلاسیك ایرانی. ساناز قنبری با كارگردان این فیلم سیدجلال‌الدین دری به گفت‌وگو نشسته. متن گفت‌وگو را در صفحه 11 می‌توانید بخوانید.
چهارشنبه‌ها صفحه 12 دربست در اختیار صفحه «نسبتا تاریخی» است؛ صفحه‌ای كه محمدرضا كایینی هر هفته در آن با اطرافیان یكی از تاریخ‌سازان ایران، گفت‌وگو می‌كند. این هفته هم بر اساس مناسبتی تقویمی سراغ برادرزاده ابوالحسن‌خان صبا، موسیقیدان شهیر ایرانی، رفته است.