چك‌های صنف پوشاك پاس نخواهد شد

چك‌های صنف پوشاك پاس نخواهد شد


اوضاع راكد بازار در هفته‌های اخیر بر اثر شیوع بیماری كرونا، به صنف پوشاك خسارات گسترده‌ای وارد كرده است. تولیدی‌ها و فروشندگان پوشاك معمولا در آستانه نوروز حداكثر فروش خود را دارند و هر سال در زمستان اقدام به خرید چكی مواد می‌كنند به این امید كه با فروش نوروزی، چك‌ها را پاس می‌كنند اما امسال می‌توان از اكنون به طور قطعی گفت چك‌های صنف پوشاك پاس نخواهد شد. هرچند صنف پوشاك طی دو سال اخیر و با توجه به گشایش‌هایی كه در این عرصه ایجاد شده بود رونقی تدریجی و آرام را تجربه می‌كرد، با شیوع بیماری كرونا، بازهم از نفس افتاده است.
 بنا بر محاسبات مركز پژوهش‌های اتحادیه پوشاك تهران این صنف نزدیك به 12 میلیارد دلار یا حدود 180 هزار میلیارد تومان در سال، گردش مالی دارد كه حداكثر فروش آنها در آستانه نوروز است؛ اما با توجه به شیوع ویروس كرونا مبادلات تجاری در صنف پوشاك، به حد پایینی رسیده و وضعیت فعالان این صنعت را با دشواری‌های مختص خود روبه‌رو كرده است. تداوم این كسادی می‌تواند منجر به ضررهای غیرقابل جبرانی برای این صنف شود و با ورشكستگی تولیدی‌ها، قطعا سال بعد با افزایش واردات و قاچاق پوشاك مواجه خواهیم بود.
همچنین به دنبال شیوع بیماری كرونا امسال برخلاف سال‌های گذشته هیچ‌گونه نمایشگاه بهاره و نوروزی برگزار نخواهد شد. این در حالی است كه بخش زیادی از فروش پوشاك در نمایشگاه‌های بهاره صورت می‌گرفت.
علاوه‌بر منتفی شدن نمایشگاه‌های بهاره، بازار هم رونق ندارد به طوری كه در آستانه نوروز امسال خیابان‌ها، بازارها و پاساژها خلوت هستند و شاهد تأثیر این بیماری بر كساد شدن بازار شب عید هستیم و مردم با توجه به نگرانی و وحشتی كه از این بیماری دارند برای خرید به خیابان‌ها و مراكز خرید نمی‌روند.
رضا عبدی، فروشنده پوشاك در این باره گفت: همه‌ساله فروشندگان پوشاك چشم امیدشان به فروش در ماه اسفند یعنی فروش نوروزی است. امسال بازار رونق چندانی نداشت و بسیاری از فروشندگان در این صنف وضعیت راكد بازار را به امید اسفند سپری كرده بودند اما امیدمان بی‌فایده بود.
وی افزود: اگر وضع بازار به همین شكل باقی بماند و اوضاع كشور عادی نشود كه مردم به سمت خرید بیایند، بسیاری از فعالان بازار پوشاك چه تولیدی‌ها چه ما فروشندگان مجبوریم جمع كنیم. ضمن آن كه خریدهای ما نقدی نیست و چكی خرید كرده‌ایم و بعد عید مجبوریم یا اجناس را مرجوع كنیم یا چك‌ها را با قرض پاس كنیم.