فرمانده کسلر در سینما

«خوب، بد، جلف 2» یکی از اکران های نوروزی است، منتقدان در باره این فیلم چه می گویند؟

فرمانده کسلر در سینما

کرونا تمام زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده و سینما هم بالطبع از این قاعده مستثنا نیست. تمام تجمعات، جشن‌ها و دورهمی‌ها یا منحل شده  یا قرار است در زمان دیگری برگزار شود و در این بین خاموشی چراغ سینماها برای سینمادوستان بیشتر از هر چیز دیگری آزاردهنده است.
طی هفته های اخیر، فیلم های زیادی اکران شد، اما با توجه به شرایط پیش آمده چراغ سینماها زود خاموش شد و اکران‌ها هم متوقف. امیدواریم کرونا بساطش را جمع کرده و برود تا دوباره شور و حال به سینماها بازگردد. در راستای همین امیدواری هم رفته‌ایم سراغ منتقدان تا آنها از فیلم های اکران نوروزی برایتان بگویند و بتوانید از همین حالا کم کم برای روزهایی که شرایط سینماها عادی می شود، فیلم مورد نظرتان را
انتخاب کنید.  
سری سازی به شیوه قاسمخانی
پیمان قاسمخانی  با کارنامه‌ای پربار در فیلمنامه نویسی کمدی های سینمایی و تلویزیونی، پس از اولین تجربه کارگردانی با «خوب، بد، جلف» در سال 94، امسال سری دوم این فیلم را به جشنواره سی و هشتم فجر رساند. هر چند در جشنواره نتوانست نظر منتقدان را جلب کند و به محبوبیت
«خوب، بد، جلف 1» نزدیک هم نشد.
«خوب، بد، جلف 2؛ ارتش سری» اثری کمدی و در ادامه‌ مسیر فیلم قبلی و فیلمنامه‌های پیشین قاسمخانی است. این فیلم داستان یک گروه تروریست را روایت می کند که برای انجام عملیاتی خرابکارانه وارد ایران شده و می روند سراغ سام درخشانی و پژمان جمشیدی تا در پوشش یک گروه فیلمبرداری اهداف خود را عملی کنند.
جمشیدی و درخشانی مانند سری اول، دو بازیگر اصلی سری دوم این فیلم هم هستند. آنها که امروز دیگر به عنوان زوج کمدی سینمای ایران شناخته می شوند از سال 92 با مجموعه «پژمان» به کارگردانی سروش صحت به مردم معرفی شدند و پس از آن در فیلمهای «خوب بد جلف» ،«تگزاس ۱» و«تگزاس۲» هم کنار یکدیگر بازی کردند.
در سال 95 «خوب، بد، جلف» با 16 میلیارد و 300 میلیون تومان از پر فروش ترین های سال بود. به شکلی به عنوان یازدهمین فیلم پر فروش در آن سال شناخته شد و همین باعث شد قاسمخانی به فکر ساخت سری دوم این فیلم بیفتد و «خوب، بد، جلف ۲; ارتش سری» نتیجه همین پیگیری هاست که بنا به گفته قاسمخانی سهم عمده‌ای از آن مدیون تهیه کننده آن محسن چگینی است.
این فیلم در جشنواره فیلم فجر نماینده فیلم‌های کمدی محسوب میشد و با واکنش های متفاوتی از سوی مردم و منتقدان مواجه شد. حالا باید منتظر ماند و دید در شرایط فعلی و در اکران عمومی تا چه اندازه موفق عمل می کند.
فیلمی متوسط و قابل قبول
آنتونیا شرکا، منتقد و مدرس دانشگاه «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» را اثری متوسط دانسته و به جام جم می گوید: این فیلم سرگرم کننده است. هر چند در جشنواره فیلم فجر یکسری بر این باور بودند که این با معیارهای حضور در جشنواره فیلم فجر همخوانی نداشته و متعلق به سینمای بدنه است، اما با تمام این تفاسیر در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و به جرات می توان گفت در ژانر کمدی، فیلمی متوسط محسوب می شود.
قاسمخانی نوستالژی بازی را خوب بلد است، اگر آثار او را دنبال کرده باشید، رگه های این هوشمندی او را بارها دیده اید. شرکا هم به این وجه کارهای قاسمخانی اشاره کرده و می گوید: در این فیلم ‌قاسمخانی دست روی نوستالژی و خاطره‌بازی گذاشته است. در دهه‌ 60 سریالی به نام «ارتش سری» از تلویزیون پخش می‌شد که تقریبا همه ما آن را به خاطر داریم. قاسمخانی در این فیلم با محوریت همین نوستالژی بازی سراغ عوامل ارتش سری رفته و شخصیت‌هایی را که با آنها خاطره داریم، محور شوخی های خود قرار می دهد. شرکا در پایان یادآور می شود: فیلم با مخاطب همراه است. به این معنا که مخاطب خسته نمی شود، هرچند مانند اغلب کمدی‌های سینمای ایران هیچ اندیشه ای پشت فیلم نیست، اما در مجموع این فیلم به لحاظ ساختاری متوسط و قابل قبول است که معیارهای  فروش در گیشه را دارد.
چرا بداهه پردازی؟!
سحر عصرآزاد، منتقد سینمای ایران قاسمخانی را از جمله فیلمنامه نویسان مستقل سینمای ایران می داند. او در گفت‌و‌گو با جام جم تاکید می کند: قاسمخانی از معدود فیلمنامه نویسان مستقل سینمای ایران است که کارهای شاخصی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی داشته.
عصرآزاد ادامه می‌دهد: خوب، بد، جلف؛ ارتش سری به‌عنوان دومین تجربه این فیلمنامه‌نویس، توانسته کارگردانی بهتری نسبت به سری اول این فیلم داشته باشد.  انتخاب زوج بازیگری پژمان جمشیدی و سام‌درخشانی در سری دوم این فیلم، با توجه به این که فیلم ادامه سری اول آن است، اجتناب ناپذیر است.
او عنوان می کند: ما به عنوان مخاطب یا این ترکیب را می پسندیم و دوستش داریم یا دوست نداریم، اما پیمان قاسمخانی در این ترکیب تغییراتی به منظور ایجاد جذابیت جدید به وجود می آورد.
این منتقد می افزاید:  او از حامد کمیلی در این فیلم استفاده می کند و کمیلی با نقشی جدی که در این فیلم دارد، مثلثی را در کنار شخصیت‌های کمدی پژمان جمشیدی و سام درخشانی تشکیل می دهند که همین تضاد شخصیتی برای مخاطب جالب است.
او با بیان این که بداهه پردازی به ریتم فیلم لطمه زده، یادآور می شود: فارغ از فضای سینما، فضای شخصی بین جمشیدی و درخشانی تا حد زیادی متکی بر بداهه است و این فیلم هم به خصوص در دیالوگ نویسی بر بداهه پردازی اتکا دارد. از نظر من این تکیه بر بداهه پردازی در جاهایی به ریتم فیلم لطمه زده و این از نکاتی است که قاسمخانی باید به آن توجه کند که اتفاق بهتری برای فیلم های بعدی اش رقم بخورد. در مجموع اما خوب، بد، جلف؛ ارتش سری نسبت به کمدی‌های سینمای ایران نمره قابل قبولی می‌گیرد. 





گیشه چه می گوید؟
فیلم سینمایی خوب بد جلف 2؛ ارتش سری از تاریخ 30 بهمن اکران عمومی شد و عملا قرار بود در نوروز هم روی پرده باقی بماند.
آن طور که پیش بینی می شد این فیلم بخشی از اکران نوروز بود که با توجه به مضمونش رکورد گیشه سینما را هم می شکست.
با توجه به وضعیت اجتماعی کشور و تعطیلی موقت سینما، این فیلم اکنون تنها در سه شهر اصفهان، بوشهر و یزد روی پرده سینماها قرار دارد و با احتساب مجموع روزهایی که در اکران عمومی قرار داشته تا امروز  ۱٬۴۹۸٬۸۸۶٬۰۰۰ تومان فروخته است.