جاده مرگ جنوبی‌ها

جاده مرگبار اهرم به برازجان بعد از 8سال هنوز در انتظار ایمن‌سازی و تبدیل شدن به بزرگراه است

جاده مرگ جنوبی‌ها

كافی است نام جاده اهرم را در گوگل جست‌وجو كنید، صفحه‌ای پیش چشمان‌تان باز می‌شود، با كلی خبر سانحه تصادف و كشته و مجروح كه یك سر سانحه یك خودروی سواری مثل پراید و سر دیگرش یك ماشین بزرگ باری مثل كامیون است. این حكایت هر روزه جاده اهرم ـ برازجان است؛ پرتردد و پر حادثه؛ جاده‌ای باریك كه از حدود ده سال پیش قرار شده بزرگراه شود و هنوز اندر خم یك كوچه است.

اهرم، مركز شهرستان تنگستان بوشهر است، با جاذبه‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی مثل چشمه آب گرم و ساحلی زیبا. همین‌هاست كه سالانه مسافران زیادی را از سراسر كشور و آخر هفته‌ها نیز شهروندان كل استان را به سوی خود می‌كشاند.
اما جاده‌ای كه اهرم را به برازجان، مركز دشتستان وصل می‌كند و از آنجا به بندرگناوه می‌رسد، جاده‌ای باریك و قدیمی مثل بسیاری از جاده‌های كشور است با حجم ترافیكی و ترانزیتی بسیار سنگین.  
20 روستا كه شغل عمده ساكنان آنها كشاورزی است، در حاشیه این جاده واقع شده‌اند، امری كه باعث تردد روزانه ماشین‌آلات كشاورزی اهالی این روستاها در جاده است.
افزون بر این، تردد ماشین‌های قاچاق بر «شوتی‌ها» از مبدا بنادر بخش ساحلی تنگستان كه این جاده را برای انتقال كالاهای قاچاق بهترین معبر می‌دانند نیز بر حجم ترافیك آن افزوده است. اما این جاده تنها جاده عبوری خودروهای سواری این محدوده نیز هست كه خروجی تردد همه آنها در كنار هم، می‌شود آمار بالای تصادفات و فوتی‌ها و زخمی‌هایی كه آخرین موردش برمی‌گردد به حادثه دلخراشی در دی ماه امسال كه به مرگ پنج نفر از اعضای یك خانواده سرنشین خودروی پراید كه از مراكز تفریحی اهرم بازمی‌گشتند، منجر شد.
این جاده مرگبار اما از سال 90 و با تصویب هیات دولت وقت قرار بود بزرگراه شود و عملیات اجرایی آن هم از همان سال آغاز شد و هرسال خبرهایی از تصویب و ابلاغ بودجه برای آن به گوش می‌رسید؛ بودجه‌هایی كه هیچ‌گاه ساخت بزرگراه را به خط پایان نرساندند، این در حالی است كه برابر آمارهای موجود فقط در حدود چهار سال اخیر صد نفر در این جاده جان خود را از دست
 داده‌اند.
به نظر می‌رسد با كندی روند تكمیل جاده اهرم به برازجان، به این زودی نتوان پایانی برای تراژدی مرگبار تصادف خودروها تصور كرد، اما انتظار می‌رود متولیان امر به صورت جهادی نسبت به اتمام این طرح  اقدام كنند.
دغدغه اهالی روستاهای حاشیه جاده
رئیس شورای اسلامی روستای جمالی (‌یكی از روستاهای حاشیه جاده) با اشاره به پیگیری‌های فراوان از مسؤولان و مدیران استان برای تسریع در روند عملیات اجرایی جاده اهرم به برازجان به جام‌جم می‌گوید: بیش از هفت سال است كه تمام دغدغه و نگرانی مردم روستاها و اهالی آبادی‌های حاشیه جاده، اتمام این طرح  است، حال آن‌كه رایزنی و پیگیری شوراهای قبل و اعضای این دوره شورا برای تداوم عملیات اجرایی این طرح یا حداقل تعریض جاده در نقاطی كه در حاشیه روستاهای «محمود احمدی» قرار گرفته، تاكنون نتیجه خاصی
نداشته است.
روزشمار جاده به روایت مسؤولان
كل بزرگراه اهرم، برازجان، گناوه و دیلم ۲۱۳‌كیلومتر طول دارد و سال 96 عبدالحسن مشایخی، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره كل راه و شهرسازی استان بوشهر درباره احداث آن گفته بود این بزرگراه با مشاركت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و اعتبار ۷۸۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.
مدیركل راه و شهرسازی نیز در جریان تور رسانه‌ای معاونت عمرانی استانداری بوشهر در مرداد ماه امسال در حضور خبرنگاران گفته بود: «در سفر رئیس‌جمهور برای این طرح مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای سال ۹۸ و ۴۰ میلیارد تومان برای سال ۹۹ تخصیص پیدا كرده است.
چنانچه مشكل قیر و مابقی حل شود ۵۲ كیلومتر از این جاده زیر بار ترافیك خواهد رفت، طوری كه شاهد صحنه‌های دلخراش تصادف در این مسیر نباشیم.»
طرح  در چه وضعیتی است
رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های اصلی و فرعی اداره كل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به این كه عملیات اجرایی احداث بزرگراه اهرم ـ برازجان ـ گناوه ـ دیلم از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است به جام‌جم می‌گوید: اجرای بزرگراه اهرم ـ برازجان نیز به عنوان بخشی از این طرح  به طول ۵۴ كیلومتر از سال ۱۳۹۰ آغاز شد كه متاسفانه به دلیل عدم داشتن ردیف اعتبار ملی و عدم تخصیص به موقع اعتبارات جهت پرداخت مطالبات پیمانكار و همچنین آزادسازی اراضی، عملیات اجرایی آن به كندی پیش می‌رود، این در حالی است كه در یك محدوده زمانی نیز روند اجرایی طرح  با ركود مواجه شد.
امین عارف‌زاده می‌افزاید: با پیگیری‌های متعدد به عمل آمده توسط نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار بوشهر و اداره كل راه و شهرسازی استان بوشهر، این محور به‌عنوان قطعه‌ای جدید از كریدور نوار ساحلی جنوب كشور تعریف شد و از سال ۱۳۹۵ فعالیت اجرایی آن شتاب بیشتری به خود گرفت.
به گفته وی، در حال حاضر برآورد ریالی موردنیاز جهت بهره‌برداری از این قطعه ۱۷۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده، كه تاكنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.
عارف‌زاده تاكید می‌كند: درصورت تخصیص اعتبار لازم و پرداخت بخشی از مطالبات پیمانكار كه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد است و در صورت تامین قیر موردنیاز، بخش عمده‌ای از این محور (حدود ۱۵كیلومتر) كه آماده آسفالت است، در آینده‌ای نزدیك به اتمام می‌رسد.


این روستاییان داغدار
رئیس شورای اسلامی روستای جمالی می‌گوید: یكی از مطالبات ما قبل از آغاز احداث جاده این بود كه مسیر اتوبان به سمت شرق روستا باشد، اما كارشناسان بنا به دلایلی كه مشخص نیست مسیر احداث آن را به سمت غرب تغییر دادند، در حالی كه اگر به خواست مردم عمل می‌شد و در سمت شرق كشیده می‌شد، هزینه و خطر آن به مراتب كمتر بود.
به گفته عبدالكریم زنده‌بودی، حدود 20روستای مجموعه «محمود احمدی» در حاشیه این جاده قرار گرفته و غالب مردم این روستاها كه به شغل كشاورزی مشغول هستند از این جاده تردد می‌كنند كه با توجه به حجم بالای تردد خودروها موجب بروز حوادث ترافیكی زیادی شده است، طوری كه در چهار سال اخیر بیش از صد نفر به كام مرگ فرو رفته‌اند.
حدود نیمی از این تعداد فوتی از اهالی افراد بومی هستند كه داغ فقدان آنها همچنان بر دل خانواده‌‌هایشان سنگینی می‌كند.