جهاد با كرونا

جهاد با كرونا


 هر جایی و در هر كاری، یك ردی از گروه‎های جهادی پیدا می‎شود. حالا فرقی ندارد، سیل بیاید یا این كه نه، ویروسی شیوع پیدا كند. آنها در خط اول  امدادرسانی‏اند. به خاطر همین هم یك قرارگاه جهادی مبارزه با كرونا، راه انداخته‎اند و شب و روز، چه در تهران و چه در شهرهای دیگر، بی‏ادعا و جهادی كار می‏كنند. صادق مفرد، مسؤول معاونت عملیات جهادی بسیج دانشجویی گروه‏های جهادی از این فعالیت‌ها می‌گوید.
آن طور كه او توضیح می‌دهد‌ در 30 استان كشور، گروه‏های جهادی قرارگاه مبارزه با كرونا زده‎اند. حالا همه آنها در حال دوخت و دوزند و این تولید ماسك است كه در كارگاه‏های كوچك آنها انجام می‏شود؛ ماسك‎هایی كه یا پارچه‏ای‎اند یا این كه زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی شهرشان، دوخته شده و با اصول بهداشتی تهیه می‌شود. در استان مركزی، گیلان، خراسان رضوی، قم و اردبیل روزانه 5000 ماسك دوخته و تحویل مردم می‏شود. گروه‏های جهادی در شیراز، زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی هم ماسك بهداشتی و هم ماسك نخی تولید می‏كنند.
در قم اما گروه‎های جهادی طلبه كولاك كرده‏اند. مفرد می‎گوید: «بسیاری از طلبه‎هایی كه پیش از این، دوره‎های كوتاه‏مدت پرستاری دیده‏اند، كمك پرستار شده‎اند.» حالا بسیاری از طلبه‏ها، با نظارت وزارت بهداشت، به بیماران مبتلا به ویروس كرونا، خدمات می‏دهند. در قزوین، سامانه تلفنی راه انداخته‎اند و به همه مردم شهر، مشاوره تلفنی درباره كرونا می‏دهند و در قم هر شب مساجد و معابر ضدعفونی می‏شود. مفرد می‎گوید كه حالا جهاد برای گروه‏های جهادی، در صحنه مقابله با ویروس كرونا خلاصه شده است؛ جهادی كه همه‏جوره در بطن میدان بهداشتی یا در سنگر چرخ‎های خیاطی و تولید مواد ضدعفونی‎كننده، با مبارزه فرزندان این كشور انجام می‏شود.
 ضدعفونی با گلاب‌پاش
از همان اول می‏گوید كه ما تنهایی ضدعفونی شهر را انجام نمی‌دهیم بلكه تمام مردم شهر، شهرداری‎ها و مدیران شهری و بعد ما بچه هیاتی‎ها و هفت گروه جهادی شهر شوشتر، شهر را ضدعفونی می‎كنیم. میلاد خیاط، مسؤول رسانه گروه‎های جهادی شهرستان شوشتر درباره مشاركت پنج شبه  ضدعفونی‌شان در شوشتر می‏گوید.
 میلاد می‏گوید كه هر شب از ساعت 12 شب تا 4 صبح، هر كدام از گروه‎های جهادی  به همراه مسؤولان شهر، كار ضدعفونی را انجام می‏دهند. مواد ضدعفونی كننده هر شب توسط خود اعضای گروه درست می‏شود. گروه هر شب با پنج برابر آب و یك لیتر وایتكس ماده ضدعفونی كننده می‏سازند و همه معابر، خیابان‎ها و حتی كوچه‏های شهر را ضدعفونی می‎كنند. نكته جالب در این میان، اما وسیله‏ای است كه آنها برای ضدعفونی‏ كردن معابر از آن استفاده می‏كنند. خیاط می‎گوید: «گلاب‎پاش‎های هیات‏های مذهبی كه در زمان محرم برای عطرآگین كردن خیابان‎ها استفاده می‏كردیم، حالا وسیله ضدعفونی كننده ما شده است.» آنها 40 گلاب پاش دارند. او تعریف می‎كند كه هر كدام از مردم، پای كار آمده‎اند و برای ضدعفونی‏ كردن شهر، مشاركت می‎كنند. از كشاورزی كه سم‌پاشی و تراكتورش را به كار انداخته تا مردمی كه وسایل اولیه مانند وایتكس در اختیار گروه‏ها قرار می‎دهند. خیلی‎ها هم با حضورشان مشاركت می‎كنند. به خاطر همین است كه در شهرستان حدود  250 هزار نفره شوشتر تنها یك نفر به ویروس كرونا مبتلا شده است. كسی كه حالا رو به بهبود است و همین امروز و فرداست كه خودش هم با گروه‌های جهادی و عموم مردم برای ضدعفونی كردن معابر دست به كار شود.