98؛ سال زنان و گالری‌هایشان

98؛ سال زنان و گالری‌هایشان

 لیلی گلستان  گالری گلستان
حالا را نبینید كه كرونا كاری كرده پرنده در خیابان‌های تهران پر نزند، اما آن روزها خیابان دروس و اطرافش آن‌قدر قفل بود كه پلیس برای روان‌سازی ترافیك وارد ماجرا می‌شد؛ روزهای برگزاری نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» در مرداد را می‌گوییم. لیلی گلستان برای بیست‌وهفتمین‌ بار، این رویداد را كه پرقدمت‌‌ترین رویداد هنرهای تجسمی در بخش خصوصی محسوب می‌شود در گالری گلستان برپا كرد؛ این‌بار جوانانه‌تر و شهرستانی‌تر از همیشه، با فروش ٩٧ اثر در مجموع به قیمت ٣٧٨میلیون تومان. ویژگی این رویداد باز هم مثل سال‌های گذشته، فروش آثار با قیمت‌های پایین و حتی به صورت اقساطی بود تا همه بتوانند یكی از خریداران آن باشند.
«صد اثر، صد هنرمند» یكی از كارهایی بود كه لیلی گلستان و گالری‌اش در سال 98 صورت دادند؛ برگزاری چندین و چند نمایشگاه در این گالری و حضور مدیرش در رویدادهای دیگر، او را همواره سرخط اخبار هنرهای تجسمی نگه داشت.





 پریسا پهلوان  گالری ویستا
مثل سال 97، امسال هم برای پریسا پهلوان و گالری ویستا، سال پر كار و شلوغی بود؛ رویكرد اصلی این گالری، نمایش وجوهات مختلف هنر معاصر بود، اما فعالیت‌های این گالری از هنر مدرنیستی هم خالی نبود. پشتیبانی از حضور چند هنرمند در نمایشگاه‌های خارجی مثل سال گذشته، باز هم از نوآوری‌های ویستا در سال 98 بود. امسال البته خود پهلوان و گالری ویستا نیز در رویدادهای بین‌المللی حاضر بودند و حضور این گالری در آرت‌فر ارمنستان را كه در خرداد برگزار شد، باید سرآغاز مراودات بین‌المللی این گالری دانست.
با این حال، همچنان مهم‌ترین كاری كه پهلوان در سال 98 صورت داد، برپایی جایزه هنر معاصر ویستا با محوریت ایده هنری بود؛ حركتی بسیار پیشرو و راهگشا كه می‌خواهد برای نخستین‌بار، علاوه بر آثار هنری، بر ایده‌های هنری نیز متمركز باشد. دی‌ماه امسال سومین دوره این جایزه برپا شد و همچنین آثار منتخب در این گالری به نمایش درآمد.





 مژگان والی‌پور  گالری والی
والی از گالری‌های باسابقه است كه تغییر رویكرد خود را از سال 97 آغاز كرد و امسال هم رویكردهای جدید را ادامه داده است.
مژگان والی‌پور، مدیر این گالری توجه ویژه‌ای به جوان‌ها دارد و هنر رسانه‌ای را هم جدی می‌گیرد. او به‌درستی متوجه شد ادامه رویكرد پیشین این گالری كه البته مثبت و اثرگذار بود و مخاطبان خاص خود را هم داشت، به این منجر خواهد شد كه مخاطبانش بیشتر مجموعه‌دارها باشند. از این رو بود كه این گالری در سال ٩٨ با نمایشگاه گروهی با عنوان «جنگجو» كه از آثار نقاشی پنج خانم جوان بود آغاز به كار كرد و با نمایش ده پرفورمنس در ده روز در دو اجرا با عنوان «متوالی» به كار خود پایان داد.
 والی، سال ٩٨ را با ١١ نمایشگاه انفرادی و هفت نمایشگاه گروهی و در مجموع ١٨ نمایشگاه از جمله چند پرفورمنس و ویدئوآرت و... به پایان رساند. یكی از مهم‌ترین دستاوردهای والی در سال 98 شركت در تیرآرت بود.




 مژده طباطبایی  گالری مژده
گالری مژده یكی دیگر از بازه‌های زمانی درخشان فعالیت خود را رقم زد؛ هم چندین پویش خیریه راه انداخت، هم نخستین سالانه عكسش را و هم میزبان چندین و چند نمایشگاه از آثار جوان‌ها و پیشكسوت‌ها شد.
پویش «تنها نیستیم» این گالری به مدیریت مژده طباطبایی توانست حدود صد هنرمند را پای كار بیاورد. در این پویش كه به صورت حضوری و آنلاین شكل گرفت، صددرصد فروش آثار به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا شد. علاوه بر این حراج، شهریور بود كه نخستین سالانه عكس گالری مژده نیز با نمایش 81 عكس از 74 هنرمند پیشكسوت و جوان برگزار شد.
 البته این گالری سال گذشته هم نخستین حراج عكس ایران را برگزار كرده بود. تلاش مژده از یك سو برای نمایش بخشی از توانایی‌های جامعه عكاسان ایران و از سوی دیگر برای افزودن عكس به سبد خرید خریداران آثار تجسمی، قابل ستایش بود.




 محبوبه كاظمی  گالری ترانه باران
حتی همین هم برای انتخاب گالری «ترانه باران» در این صفحه كافی است كه بگوییم مدیر این گالری یعنی محبوبه كاظمی دولابی رویدادی برگزار كرد كه طی آن ركورد فروش اثر هنری در تاریخ ایران جابه‌جا شد. چهارمین حراج هنرهای اسلامی و ایرانی باران كه این گالری برگزاركننده آن است، آبان‌ امسال ركورد گران‌ترین اثر هنری ایران را به نام پنج برگ شاهنامه دوره تیموری به قیمت 9 میلیارد ثبت كرد. این اتفاق بار دیگر یادآوری كرد در روزگار تنگنای اقتصادی، اقتصاد هنر محل مطمئن سرمایه‌گذاری و به جهت درون زا بودن این حركت، نمونه شاخص اقتصاد مقاومتی است؛ از سوی دیگر، تهران هم به بازار پر رونق جهانی هنرهای ایرانی - اسلامی واكنش مثبت نشان داد تا ضرورت توجه بیشتر به هنرهای اصیل ایرانی - اسلامی نزد سیاستگذاران یادآوری شود؛امری كه می‌تواند به توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی و حتی جذب گردشگران خارجی كمك شایان توجهی كند. برپایی موزه موقت رضا مافی در خلال برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم یكی دیگر از فعالیت‌های چشمگیر این گالری در سال 98 بود.