گردش  ممنوع!

نوروز امسال «سفر نکردن » بهترین پیشنهاد است

گردش ممنوع!

همیشه، این موقع سال که می‌رسید، پیشنهادها هم شروع می شد. شمال، غرب، شرق یا جنوب. هرکس بنا به شرایط خود یکی را انتخاب می‌کرد و می‌زد به دل جاده. امسال اما شیوع ویروس کرونا باعث شده تا سفر کردن تبدیل به یک خطر واقعی شود و همه مسؤولان کشور از مردم بخواهند نوروز 99 را در خانه بمانند و قید گردشگری را بزنند. اتفاقی که هم برای صنعت گردشگری ناراحت‌کننده است هم برای مردمی که یک سال کار کرده‌اند و حالا می‌خواستند دلی از عزا دربیاورند. با وجود این، سلامت شوخی‌بردار نیست و می‌توان یک نوروز دندان روی جگر گذاشت و پس از آن با خیال راحت سفر رفت. البته بخشی از مردم ظاهرا هنوز خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند؛ اتفاقی که مدیران بحران کشور را حسابی کلافه کرده است.

در دومین نشست کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی در خصوص پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، اعضای این کمیته در خصوص ایجاد فرصت سفر همگانی و تخفیف هتل‌ها و تاسیسات گردشگری در سراسر کشور به توافق رسیدند و این پیشنهاد برای تصویب به‌همراه دیگر مصوبات کمیته از سوی دکتر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مدیریت کرونا ارسال شد. اعضای این کمیته مصوب کردند به‌دنبال ابلاغ پروتکل‌های مربوط به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا نظارت‌های لازم برای اجرایی شدن آنها در واحدهای تابعه و تحت پوشش دستگاه‌های عضو کمیته انجام پذیرد، همچنین ایجاد فرصت سفر همگانی بعد از دوره بحران بیماری کرونا و تشویق مردم به سفر در اعیاد فطر و قربان با ملحوظ کردن بنزین سفر و تخفیف در هزینه‌های سفر مانند تور، اقامت، پذیرایی و... به‌عنوان پیشنهاد این کمیته به هیات دولت ارائه شود. ضمن این‌که با توجه به اعلام آمادگی پلیس اماکن عمومی ناجا برای انجام امور مربوط به ضدعفونی تاسیسات گردشگری، مقرر شد جزئیات کار سریعاً بررسی و برای اجرا به دبیرخانه کمیته اعلام شود. توقف تاسیسات گردشگری که به دلیل کمبود اقلام بهداشتی و ضدعفونی، امکان رعایت پروتکل‌های پیشگیری وکنترل کرونا را ندارند، تا عادی شدن شرایط، اقدامات لازم برای جبران آسیب‌های مربوط به شیوع بیماری کرونا در تاسیسات گردشگری و ورزشی و حمل‌ونقل و اماکن زیارتی تا حصول نتیجه و لغو مراسم نوروزگاه‌ها با توجه به ضرورت اتخاذ تدابیر احتیاطی لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از دیگر مصوبات این کمیته است. همچنین در این جلسه مصوب شد دستگاه‌های عضو برنامه‌هایی را برای پر کردن اوقات فراغت مردم، برنامه‌ریزی و به اجرا درآورند که از آن جمله می‌توان به  گردشگری مجازی و ورزش‌های خانگی در محیط منازل و همچنین لیگ بازی‌های رایانه‌ای و ادعیه و زیارت‌های مجازی و... اشاره کرد. اعضای این کمیته تصویب کردند که دستگاه‌های عضو، با اتخاذ تدابیر لازم مراجعات حضوری مردم را به حداقل ممکن کاهش دهند. در همین راستا مقرر شد تمدید مجوزها و پروانه‌های فعالیت ذی‌نفعان به پایان اردیبهشت‌‌ماه موکول و تا آن تاریخ مجوزهای موجود، معتبر قلمداد شود. در ادامه این نشست گزارش اقدامات دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا، همکاری پژوهشکده‌های وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای سرعت‌بخشی به تولید مواد، اقلام و ملزومات ضدعفونی‌کننده محیط‌های عمومی و اهتمام به آموزش از طریق فضاهای مجازی و نیز همکاری صدا و سیما در برگزاری گردشگری مجازی در موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفت.
مراسم نوروزگاه، تعطیل
غیر از این اما وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای، خبر از لغو مراسم نوروزگاهی در سراسر کشور داد. به ‌گزارش میراث‌آریا، در نامه دکتر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به محمد خیاطیان، معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه آمده است: «تا تصمیم‌گیری دولت محترم و ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص اماکن دولتی، ساعت کاری موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن فرهنگی- تاریخی به حداقل ساعت کار قانونی کاهش یابد. ضمنا موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن فرهنگی– تاریخی در ایام تعطیلات رسمی نوروزی تعطیل اعلام می‌گردند.» دکتر مونسان همچنین در نامه دیگری به مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 31 استان کشور با ابلاغ لغو مراسم نوروزگاه آورده است: «پیرو بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، با توجه به لزوم انجام اقدامات تمهیدی و احتیاطی به‌منظور کاهش شیوع این ویروس خطرناک، مراسم ویژه نوروزگاهی امسال در ایام تعطیلات نوروز برگزار نخواهد شد. مقتضی است ضمن لغو تمامی برنامه‌های پیش‌بینی شده در این خصوص از هر گونه اقدامی که به تجمع افراد در مراکز گردشگری، تفریحی و فرهنگی منجر می‌شود، اجتناب گردد.»



قم که همواره یکی از مقاصد گردشگری نوروز بوده، امسال نمی‌تواند میزبان مسافران باشد
مورد عجیب قم

به گزارش آفتاب نیوز، بر اساس آخرین سرشماری نرخ مهاجرت به‌کل استان‌های کشور از هر هزار نفر، ۵۳ است، درحالی‌که در استان قم، به‌تنهایی نرخ مهاجرت به ازای هر هزار نفر، ۶۰ است و همین نشان می‌دهد این استان تا چه‌اندازه با خطر مواجه است. استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، مرکزی، همدان و خوزستان به ترتیب با ۱۲ هزار و ۴۳۷، 5762، 5094 نفر، 4537 و 4340 نفر بالاترین نرخ مهاجرت به قم را دارند. در استان قم مناطقی وجود دارد که به مناطق غیربومی‌نشین شهرت دارند و در کنار آمار رسمی مهاجران و شهروندان غیربومی، اگر طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه که بخش قابل‌توجهی از جمعیت غیربومی قم را تشکیل می‌دهند و دانشجویان غیربومی قم را نیز لحاظ کنیم، آمار غیربومیان قم بسیار بیشتر خواهد شد. حالا سؤال این است، اگر حتی نصف یا یک‌سوم این جمعیت در آستانه عید نوروز به بهانه سفر نوروزی و دیدوبازدید از اقوام خود به شهرهای محل سکونت‌شان سفر کنند و خدای‌ناکرده بخشی از آنها نیز ناقل ویروس کرونا باشند، چه اتفاقی در کشور رخ خواهد داد؟ با توجه به این‌که قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، در هفته‌های گذشته شواهد حاکی است شهروندان از نقاط مختلف کشور به‌راحتی در گذرگاه‌های استان رفت و آمد کرده و بخشی نیز از قم با اتوبوس‌ راهی شهرهای خود شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در صورت نبود برنامه‌ریزی مناسب، این رفت و آمدهای بین‌شهری در روزهای آتی به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد یافت.این روند که در هفته جاری رو به افزایش بود درصورت همکاری نکردن مردم، بدون تردید هفته آینده دوچندان خواهد شد.