7 عادت كاری‌ كه كرونا شست و برد!

برخی كارشناسان معتقدند تغییراتی كه ویروس كرونا بر تعامل افراد در محیط كار داشته ممكن است با برطرف‌شدن این بیماری به رویه‌ای ماندگار تبدیل شود

7 عادت كاری‌ كه كرونا شست و برد!

شیوع ویروس كرونا و راهكارهای سلامت كه این روزها از رسانه‌های مختلف به‌ویژه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت و درمان دریافت كردیم، نشان داد بسیاری از عادت‌های رفتاری و سبك زندگی‌مان تا چه حد می‌تواند ما را در معرض ابتلا به این ویروس قرار دهد و چاره‌ای جز تغییرشان نداریم. حالا همه ما می‌دانیم رعایت اصول بهداشتی توصیه شده برای مكان‌های مختلف كه بر حسب وظیفه آگاهی‌رسانی رسانه‌ها بارها در همین روزنامه یا سایر رسانه‌ها مطرح شده‌اند چقدر می‌تواند به محافظت از ما در برابر این ویروس كمك كند. بر همین اساس كسب‌وكارها نیز شاهد تحولات بسیار زیادی بودند. قطعا شما نیز در محیط كارتان بسیاری عادت‌هایی كه به روال عادی كاری تبدیل شده بودند را به ناچار كنار گذاشته‌اید و روش‌های جایگزینی را برای انجام امور اتخاذ كرده‌اید. اما این تغییر رویه موقتی است یا ویروس كرونا بهانه‌ای بود كه به ما یادآور شود وقت تغییر رفتارهای پرخطر رسیده است؟! در ادامه برخی از آداب و روش‌های اداری كه این روزها دستخوش تغییر شده‌اند را بررسی خواهیم كرد تا ببینیم آیا این تغییرات موقتی است یا بهتر است به عادت همیشگی ما تبدیل شوند؟ برگرفته از: Forbes

 احوال‌پرسی
در فرهنگ ایرانی، دست‌دادن و روبوسی یكی از رایج‌ترین روش‌های احوال‌پرسی به‌شمار می‌رود. این عادت را همه ما در محیط كار نیز داشته‌ایم و معمولا در ابتدا و انتهای ساعت كاری با همین روش‌ها سلام و خداحافظی می‌كردیم. ولی این‌ رفتارها بعد از انتشار ویروس كرونا در دسته رفتارهای پرخطر قرار گرفته‌اند و متخصصان شدیدا ما را از انجام آنها منع كرده‌اند. بر اساس توصیه‌ها بهترین جایگزین‌ها برای احوال‌پرسی‌های روزمره، به‌هم‌زدن آرنج‌ها و تكان دادن سر به نشانه احترام با حفظ فاصله ایمن است. البته به شرطی كه خودمان یا فرد مقابل هیچ علائم یا نشانه‌ای از حالت‌های سرماخوردگی نداشته باشیم. از آنجا كه در محیط كار در حالت عادی نیز به‌صورت مداوم دست‌هایمان سطوح مختلف و آلوده‌ای را لمس می‌كند، شاید بد نباشد كه در دوران پس از كرونا نیز كمی محتاط‌تر احوال‌پرسی كنیم.
 ملاقات‌های حضوری
در حال حاضر بیشتر اداره‌ها به دوركاری روی آورده‌اند یا از نیروهای خود به‌صورت شیفتی و چرخشی بهره می‌گیرند. در این وضعیت برگزاری جلسات تصویری از راه دور رونق خاصی گرفته است. استفاده از نرم‌افزارها و شبكه‌های اجتماعی گوناگون مانند زوم (Zoom) و اسكایپ (Skype) و واتس‌اپ (WhatsApp) به ما این امكان را می‌دهد كه به‌طور كامل در بحث شركت كنیم و در یك اتاق ملاقات شبیه‌سازی شده به تبادل نظر بپردازیم. مزیت دیگر این‌گونه جلسات غیرحضوری این است كه افراد حاضر در جلسه به‌دلیل دیده شدن از طریق تصاویر ویدئویی، امكان انجام كارهای متفرقه و نامربوط به شغل‌شان را ندارند! از طرفی بهانه همیشگی ترافیك برای دیر رسیدن به جلسه‌ها نیز از بین خواهد رفت.
 رویدادهای جمعی
در این روزها لغو رویدادهای جمعی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. رویدادهایی مانند همایش‌ها و نشست‌های علمی و كاری كه در ساعات اداری برگزار می‌شدند یا گردهمایی‌های فوق برنامه‌ای كه در ساعات غیراداری انجام می‌شد، همگی به مكان‌های ممنوعه تبدیل شده‌اند. اگرچه شركت در فعالیت‌های جمعی فرهنگی یا ورزشی باعث بالا بردن روحیه تیمی و ایجاد روابط دوستانه قوی‌تری در بین همكاران می‌شود، به‌دلیل احتمال زیاد ابتلا به كووید-19 از جانب متخصصان منع شده است. در آینده نیز ممكن است این‌گونه رویدادهای جمعی كه برخی از آنها واقعا ضرورتی ندارند در تقویم ادارات بسیار محدود شده یا به‌طور كامل حذف شوند.
 مصاحبه شغلی
هنگامی كه شما آگهی استخدام منتشر کرده و درهای شركت خود را به‌روی تعداد زیادی از متقاضیان برای انجام مصاحبه حضوری باز می‌كنید، با این كار خطر ابتلا به كووید-19 را برای خودتان و تمامی كارمندان حاضر در اداره شدیدا افزایش می‌دهید. به‌طور حتم كسی كه با تلاش فراوان توانسته به مرحله مصاحبه برای به‌دست آوردن شغل دلخواهش برسد، هرچند هم كه احساس بیماری و ضعف داشته باشد باز هم قرار مصاحبه خود را لغو نمی‌كند یا به تعویق نمی‌اندازد! هرچند ما در روزهای پایانی سال هستیم و معمولا در این روزها جذب نیروی جدید كمتر صورت می‌گیرد، اما در سایر كشورها این روزها برای جلوگیری از خطر انتشار ویروس كرونا در اماكن اداری و تجاری صاحبان مشاغل برای مصاحبه شغلی به روش‌های تصویری از راه دور روی آورده‌اند. این مصاحبه‌ها می‌توانند به‌صورت زنده و همزمان بین دو طرف برگزار شود یا حتی شخص متقاضی تصاویر را از قبل ضبط كرده و برای كارفرما ارسال كند. البته پیش از این همه‌گیری نیز بسیاری از شركت‌های بزرگ به این روش روی آورده بودند و به‌نظر می‌رسد كه حداقل در مراحل اولیه مصاحبه كه تعداد زیادی از مصاحبه‌شوندگان قرار است ارزیابی شوند، جایگزینی روش مجازی می‌تواند از تجمع‌ها و سر و صدای اضافی در محیط كار جلوگیری كند.
همایش‌ها
و نمایشگاه‌های تجاری
هرچند در حال حاضر برگزاری تعداد زیادی از نمایشگاه‌های تجاری به‌دلیل خطر انتشار ویروس كرونا لغو شده‌است، اما این احتمال وجود دارد كه در آینده نیز این‌گونه همایش‌ها و نمایشگاه‌ها به‌طور كامل حذف شده و جای خود را به رویدادهای آنلاین و مجازی بدهند. در این گردهمایی‌های مجازی تعداد زیادی كلاس‌های آموزشی، نمایشگاه‌های شبیه‌سازی‌شده و رویدادهای اجتماعی آنلاین برگزار می‌شود و در كل نسخه‌ای الكترونیكی برای برقراری ارتباطات كاری در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌گیرد.
 سر كار رفتن در زمان بیماری
اگر شما در محیط اداری مشغول كار باشید به احتمال زیاد پیش از این جریان بسیار دیده‌اید كه یكی از همكاران شما با وجود داشتن علائم بیماری مانند عطسه و سرفه یا داشتن آبریزش بینی، باز هم در محل كار حاضر شده باشد! متاسفانه سر‌كار رفتن با وجود بیماری امری بسیار شایع است و در حقیقت بیشتر افراد این كار را نوعی نشان وفاداری شغلی درنظر می‌گیرند. حتی بسیاری از مدیران نیز توقع این وفاداری را از كارمندان‌شان دارند. اما این نمایش وفاداری در حقیقت بی احترامی به همكاران و نادیده گرفتن حقوق آنهاست. شخص بیمار موظف است در منزل بماند و سر كار نرود، ولی حتی اگر در موارد ضروری افراد بیمار نتوانند به‌طور كامل از حضور در محل كارشان خودداری كنند، واجب است با ماسك دهان خود را بپوشانند و فاصله لازم را با همكاران خود حفظ كنند. به‌این ترتیب می‌توانیم احترام خود را به همكاران‌مان نشان دهیم و از انتشار بیماری در سطح وسیع جلوگیری كنیم.
برنامه‌های حضوری آموزش‌های ضمن خدمت كارمندان
پیش از این بسیاری از شركت‌های بزرگ فعالیت‌های آموزشی خود را از حالت سنتی و حضوری خارج كرده‌ و آنها را با نسخه‌های مجازی و آنلاین جایگزین كرده‌اند. این روش آموزش به كارمندان این امكان را می‌دهد كه هر كس در هر مكان و هر زمانی كه اراده كند بتواند از محتوای آموزشی بهره‌مند شود. مانند بسیاری دیگر از روش‌های برقراری ارتباط از راه دور، در این روش نیز تصاویر و فیلم‌ها نقش اصلی را بازی می‌كنند. در واقع كارمندان در عصر فناوری با فیلم‌های آموزشی ارتباط بهتری برقرار می‌كنند و این باعث شده است محتوای آموزشی تصویری روند رو‌به‌رشد داشته باشد. مهم‌ترین نقطه ضعف در این روش آموزشی این است كه وقتی همه شركت‌كنندگان به‌صورت فیزیكی در یك كلاس درس حاضر نمی‌شوند، نمی‌توانند در روند یادگیری از تجربیات و آموزه‌های یكدیگر بهره بگیرند و مجبورند فقط به مطالبی كه از سوی ارائه‌كنندگان فراهم شده است اتكا كنند. در پاسخ به همین نیاز است كه امروزه كلاس‌های آموزشی مجازی كه در آنها به شركت‌كنندكان امكان مشاركت فعال داده می‌شود بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است.
به هر حال تنها گذر زمان است كه به ما نشان می‌دهد این تغییرات تا چه حد موقت یا دائمی خواهد بود. اما مهم این است كه حذف برخی از این عادت‌ها در طول زمان به پویایی بیشتر كسب‌وكارها كمك می‌كند.