آتش‌نشان‌ها   پای  کارند

گفت‌وگو با رضا مجریانی درباره بحران كرونا و فعالیت‌های آتش‌نشانی

آتش‌نشان‌ها پای کارند

 در تمام شرایط سخت پای كارند. از آتش بگیر تا سیل، از ریزش چاه بگیر تا ریزش یك ساختمان كه چند نفری زیر آوار آن مانده‌اند و همه چشم به راهند تا آتش‌نشان‌ها برسند، آواربرداری را مدیریت كنند تا آنها كه گیرافتاد‌ه‌اند زنده بیرون آورده شوند. آتش‌نشان‌ها در طول سال بدون تعطیلی مشغول كارند. بهتر است بگوییم آماده‌ باشند. آماده باش بودن با مشغول كار روتین و روزانه بودن فرق دارد. آماده‌ باش بودن، اضطرابی دارد كه فقط صاحبان این حرفه‌ها متوجه آن می‌شوند. آتش‌نشان‌ها سه سال قبل و در حادثه پلاسكو دیده شدند، با همه مشقتی كه باید تحمل كنند. آن سال دیده شد كه آتش‌نشان‌ها چگونه به دل آتش می‌زنند تا زندگی‌ها را حفظ كنند. پلاسكو علاوه بر آتش، آوار هم بود، آواری بزرگ. هنوز هم وقتی با آتش‌نشان‌ها درباره این حادثه هم‌صحبت می‌شوی، تمایلی ندارند آن را مرور كنند. چند نفر از دوستان و همكارانشان را پلاسكو گرفت و آتش‌نشان‌ها هنوز هم داغدار آنها هستند.
این روزها هم آتش‌نشان‌ها دیده می‌شوند، عكس‌های آنها در شبكه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود، اما این‌بار لباس آنها فرق كرده، ماسك‌های بزرگی روی صورت دارند و به جای خاموش كردن آتش مشغول ضدعفونی معابر‌ند. حالا ماموریت آنها تغییر كرده و در بحران كرونا مثل همیشه پای كارند.
تبدیل دمنده‌ به فن ضدعفونی
رضا مجریانی، معاون عملیات منطقه هشت آتش‌نشانی كه از 21 سالگی وارد این سازمان شده و 27 سال سابقه فعالیت در آتش نشانی دارد، درباره ضدعفونی كردن معابر می‌گوید: طبق وظیفه‌ای كه برای ما تعریف شده و ستاد كرونا از ما خواست از 11 اسفند ضدعفونی معابر، ساختمان‌ها، ورودی مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، میادین تره‌بار، بازار‌های شلوغ، ورودی بیمارستان‌‌ها و ... را آغاز كردیم. مكان‌های پرتردد مثل بازار ‌و میادین تره‌بار را معمولا شب‌ها و زمانی كه رفت و آمدی در این مكان‌‌ها نیست، انجام می‌دهیم و بقیه جاها را در طول روز ضدعفونی می‌كنیم.
این آتش نشان درباره آن كامیون بزرگ كه برای ضدعفونی تهران از آن استفاده می‌شود، می‌گوید: این كامیون یكی از جرثقیل‌های بزرگ بود كه توسط نیروهای فنی فعلا تغییر كاربری داده است. یكی از دمنده‌‌های بزرگ را كه برای تخلیه دود است، روی این كامیون نصب كرده‌اند كه با استفاده از آن آب و مواد ضدعفونی به اطراف پاشیده می‌شود و چون بزرگ است، سرعت را افزایش می‌دهد و ضدعفونی خیابان‌ها و معابر بزرگ سریع‌تر انجام می‌شود. ظرف امروز و فردا چهار دستگاه دیگر از این كامیون‌‌ها به سیستم ضدعفونی افزوده می‌شود و كار سریع‌تر انجام خواهد شد. از این كامیون‌ها فقط در تهران استفاده می‌شود چون بنا به بزرگی و وسعت تهران به آنها نیاز بیشتری داریم.
چهارشنبه سوری؛ با كدام منطق ؟
مجریانی با اشاره به این نكته كه همزمان با ضدعفونی كردن خیابان‌ها، نیروهای آتش‌نشانی مثل همیشه برای حوادث غیرمترقبه و آتش‌سوزی نیز آماده‌باش هستند، می‌گوید: افراد حاضر در هر ایستگاه، تقسیم‌بندی شده‌اند و برخی برای ضدعفونی می‌روند و برخی در ایستگاه می‌مانند. در این شرایط از برخی نیروهایی كه شیفت‌شان نیست هم استفاده می‌كنیم و آنها داوطلبانه به ایستگاه‌ها می‌آیند تا در این روزهای بحرانی به مردم خدمت كنند.
به این آتش نشان می‌گویم پس كرونا كار و استرس شما را بیشتر كرده؟می‌گوید: ما برای شرایط سخت و اضطراری آموزش دیده‌ایم. شرایط این روزها سخت‌تر شده، اما همه همكارانم در سطح كشور در حال خدمت هستند. مواد ضدعفونی كننده مثل دود برای ریه‌ها آسیب‌زاست، ما به مكان‌هایی می‌رویم كه امكان آلودگی به كرونا زیاد است، اما آتش‌نشان‌ها مثل همیشه پای كارند و بدون گلایه و شكایتی كار خود را انجام می‌دهند.
به این نكته هم اشاره كنم كه خدا را شكر، یونیفورم مخصوص، ماسك، ژل شست وشوی دست و مواد ضدعفونی كننده سطح شهر به اندازه كافی موجود است. فقط از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند.كرونا بسیار خطرناك است و همه‌گیری آن اصلا شوخی نیست. آتش‌نشان‌ها، كادر درمانی و بقیه نیروهای دولتی و مردمی شبانه‌ روز مشغول كارند تا مردم بیمار نشوند، در چنین شرایطی بیرون آمدن از خانه خطرناك است و بهتر است مردم در خانه ماندن را جدی بگیرند.
مجریانی می‌گوید: ما برای سه‌شنبه شب و چهارشنبه سوری كاملا آماده هستیم و آتش نشان‌ها در مكان‌‌های مشخص شده شهر‌ها مستقر می‌شوند؛ اما واقعا مردم با وجود كرونا و شرایطی كه به وجود آمده
 باز هم قرار است از خانه بیرون بیایند و ترقه و نارنجك منفجر كنند؟ امنیت خودشان چه می‌شود؟ این كه بیمارستان‌ها در حالت اضطرار برای كرونا هستند و كادر درمانی خسته، پس لطفا چهارشنبه سوری امسال را نادیده بگیرید و در خانه بمانید.