ابرهای شر روی آسمان سیاه‌آرا

پیشنهاد رمان جنایی؛ «امارت شر» مجتبی هوشیار محبوب

ابرهای شر روی آسمان سیاه‌آرا



حالا را نبینید كه چند سال است نویسنده‌های ایرانی هم تك و توك از ادبیات ژانر سراغ می‌گیرند و گاهی جنایی و پلیسی و فانتزی می‌نویسند. لابد تا همین چند سال پیش شما هم این ادعا را بارها شنیده بودید كه تنها رمان پلیسی تاریخ ادبیات داستانی ایران، «فیل در تاریكی» قاسم هاشمی‌نژاد است. حالا هم نه این‌كه آن‌قدر در این ژانرها كتاب روی كتاب گذاشته‌ایم كه بتوانیم ادعا كنیم جریانی در ژانرنویسی در ادبیات داستانی ایران به راه افتاده است، نه! اما خب مثل چند سال پیش آن‌قدر هم خشك و خالی نیست ماجرا.
بگذارید همین ابتدای امر بگوییم كه خوشحالیم در همین سال‌های اولی كه داریم ادبیات داستانی ژانر را با جدیت تولید می‌كنیم. یكی از بهترین نمونه‌های آن را شاهد بوده‌ایم. رمان «امارت شر» نوشته مجتبی هوشیار محبوب را می‌گوییم كه همین چند روز پیش در انتشارات «كتابسرای تندیس» منتشر شده است؛ ناشری كه یكی از ارگان‌های ترجمه ادبیات ژانر جهان در كشور ما محسوب می‌شود و حالا خوشبختانه از نویسنده‌های ایرانی ژانرنویس هم سراغ گرفته. یكی از نقاط عزیمت «امارت شر» این است كه نویسنده‌اش اتفاقا تربیت‌یافته جریان‌های پیشرو و تجربی در داستان‌نویسی است؛ جریان‌هایی كه ادبیات ژانر را چندان جدی و قابل بررسی نمی‌دانستند و آن را به طعنه عامه‌پسندی می‌راندند. البته مدت‌هاست ادبیات ژانر در دنیا، گونه‌ای جدی و بركنار از برچسب‌هایی چون عامه‌پسندی است اما به هر حال، نویسنده‌ای كه در فضاهایی دیگرگون تجاربی را كسب كرده باشد، به هر حال در نوشتن یك رمان جنایی، با قصه‌ای سرراست‌تر و البته دشوارتر، چند گام جلوتر است. این را در مقایسه «امارت شر» هوشیار محبوب، با دیگر نویسنده‌هایی كه در این دو سه سال به نوشتن رمان‌های جنایی و پلیسی روی آورده‌اند می‌توان رصد كرد.
نمی‌دانیم چقدر در مقولاتی چون زیبایی‌شناسی امر شر و اینها مطالعه داشته‌اید، اما حتی اگر چندان دل در گرو این مبحث نداشته‌اید لابد با شاعر مطرحی چون شارل بودلر آشنا هستید كه در شعرهای عجیب و غریبش به دنبال صورت‌بندی همین زیبایی‌شناسی بود و آثار درخشانی هم خلق كرد. حالا «امارت شر» را در همین زمین بازی در نظر بیاورید با این تفاوت كه ماجرا یك‌سره از آن خودمان است؛ یعنی، شر جای خودش را عوض كرده و با این‌كه ظاهرا از سرزمینی جعلی و خانقاهی خیالی و آدم‌هایی اتفاقی حرف می‌زند، اما خب آینه‌ای روبه‌روی خودمان گذاشته است. این، هنرمندانه‌ترین بهره‌گیری از قواعد جهانی ادبیات ژانر جنایی در برساختن فضایی داستانی است كه یك‌سره ایرانی است و قوت از همین فرهنگ می‌گیرد؛ آن هم از یكی از استخوان‌دارترین فرهنگ‌های ما یعنی فرهنگ صوفی‌گری.
اگر می‌خواهید بدانید در سرزمینی خیالی، چگونه صوفیان در بدنه قدرت نفوذ و آن كار دیگر می‌كنند و سروان رودكناری لابه‌لای درخت‌های جنگل سیاه‌آرا چگونه ردشان را می‌گیرد و كجاها با آنها گلاویز می‌شود،
«امارت شر» را بخوانید.
راستی، تا پیش از تعطیلات و وقتی كه بتوانید خودتان بروید و از كتابفروشی‌ها «امارت شر» را با 45 هزار تومان بخرید، همین امروز را وقت دارید تا از راه‌های ارسال پستی بسته نشده، به سایت انتشارات كتابسرای تندیس سری بزنید و كتاب را به صورت آنلاین سفارش بدهید.