بحران كاهش دستمزدها  در لیگ جزیره

بحران كاهش دستمزدها در لیگ جزیره


با گسترش شیوع ویروس كرونا و تعطیلی لیگ‌های فوتبال در كشورهای مختلف دنیا، موضوع كاهش دستمزد بازیكنان و مربیان این رشته ورزشی در رسانه‌ها مطرح شد. هر روز اخبار و گزارش‌های تازه‌ای در مورد موافقت اعضای تیم‌های فوتبال برای كاهش دستمزدهایش در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ اما این‌طور به نظر می‌رسد كه این مساله به یك بحران و حاشیه در لیگ برتر انگلیس تبدیل شده است. اگرچه بازیكنان تیم‌های مختلف تا اینجا مبالغی را برای كمك به این بحران اختصاص داده‌اند، اما بر سر یك موضوع اختلاف نظر كلی وجود دارد.
از چند روز پیش مساله كاهش 30 درصدی قرارداد بازیكنان و باشگاه‌های لیگ برتر برای كمك به كادر درمانی و بیماران در رسانه‌های انگلیسی مطرح شده است. حتی مت هانكوك، وزیر بهداشت انگلیس نیز روز شنبه بار دیگر این موضوع را به صورت رسمی اعلام كرد. اما در تازه‌ترین واكنش‌ها به این مساله، بازیكنان و مربیان سرشناس لیگ جزیره سكوت خود را شكستند و در این زمینه شفاف‌سازی كردند.
جوردن هندرسون، هری مگوایر، كوین دی بروین و سزار آسپلیكوئتا از جمله بازیكنانی هستند كه می‌گویند با كاهش دستمزدها موافقند، اما در این میان به این موضوع اشاره كرده‌اند كه این هزینه‌ها باید در راستای كمك به كادر درمانی و كاركنان و اعضای باشگاه‌های فوتبال باشد كه به دلیل این بیماری، شغل خود را از دست داده‌اند. مربیانی همچون
پپ گواردیولا، یورگن كلوپ، ژوزه مورینیو و فرانك لمپارد هم از جمله مربیانی هستند كه از این مساله حمایت كرده‌اند.
در همین خصوص، اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای در انگلیس، بیانیه‌ای منتشر كرد و خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شد. در بخشی از این بیانیه آمده است بازیكنان فوتبال در این زمینه كاملا نظر موافق دارند، اما باید به این موضوع توجه داشت كه كاهش 30 درصدی قرارداد بازیكنان به معنای از دست رفتن حدود 200 میلیون پوند مالیات می‌شود. این بیانیه همچنین این سوال را مطرح كرده كه آیا مسوولان وزارت بهداشت دقیقا می‌دانند این كاهش مبلغ مالیاتی ممكن است چه تبعاتی به همراه داشته باشد. بازیكنان و مربیان، همچنین به روسای لیگ برتر نیز انتقاد كرده و گفته‌اند در صورتی با این كاهش دستمزدها موافقت می‌كنند كه خود لیگ برتر نیز 20 میلیون پوند برای مبارزه با این بیماری اختصاص دهند.