نسخه Pdf

گام اول

گام اول

مصطفی وثوق‌كیا / روزنامه‌نگار

بعد از پایان دفاع مقدس طیفی از نویسندگان به فكر افتادند كه برای جلوگیری از فراموش شدن خاطرات دفاع مقدس اقداماتی انجام بدهند كه به راه‌اندازی دفتر ادبیات پایداری در حوزه هنری منجر شد. قوت گرفتن جریان خاطرات دفاع مقدس از دهه 70 شروع و امروز كه دیگر به اوج خود رسیده است. اگر كتاب‌های دهه 70 با دوره كنونی مقایسه شود كاملا قوت و ضعف هر یك مشخص خواهد شد و البته این كه به كدام دوره تعلق دارد هم نمایانگر می‌شود.
مقامات حزب‌ا... در لبنان هم بعد از كسب پیروزی‌های نظامی بر دشمن صهیونیست به فكر انتشار خاطرات مقاومت افتاد. این مهم با حضور طیفی از نویسندگان در لبنان و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی همراه شد كه با استقبال چشمگیر هم روبه‌رو شد. در سال‌های اخیر هم مرتضی سرهنگی دوره‌هایی را در لبنان برای ثبت و ضبط تاریخ مقاومت برگزار كرده است كه سال گذشته اولین نتایج و خروجی‌‌های آن منتشر شد كه یكی از از این آثار به فارسی و در ایران عرضه شد. حزب‌ا... در جنگ اخیر سوریه شهدای زیادی تقدیم كرده است و طبیعی است كه شهیدی از میان شهدای مدافع حرم انتخاب شود تا زندگی و سیره آن تبدیل به کتاب شود. شهید محمدحسین جونی كسی بود كه زندگی‌اش تبدیل به كتاب شد. وی در 26 سالگی به درجه رفیع شعادت نائل شد. شهید جونی تحصیلكرده بود و برای دكترا از یكی از دانشگاه‌های انگلستان پذیرش گرفته بود. او زندگی خوبی از نظر مادی داشت. ازدواج كرده و صاحب دختری شده بود. شهید جونی در دانشگاه آمریكایی لبنان، مسؤول مركز بسیج تربیتی بود و دانشجویان زیادی را به این مركز جذب كرده بود.
كتاب «منتصر» به صورت قطعاتی از یك پازل به زندگی شهید جونی می‌پردازد. پدر، مادر، خواهر، برادران و دوستان شهید از ابتدای كودكی تا دوران شهادت وی را بیان می‌كنند. خصوصیات اخلاقی وی را می‌گویند، از خاطراتشان حرف می‌زنند، اتفاقاتی كه محور آنها محمدحسین جونی بوده است را می‌گویند تا در انتها مخاطب كتاب به دركی از این شهید مدافع حرم برسد. خواندن این خاطرات و زندگینامه شهدای غیرایرانی برای مخاطب این حسن را دارد كه می‌تواند تفكیكی میان افكار و اندیشه‌های گروه‌های مبارز منطقه اعم از شیعه و سنی ایجاد كند.
منتصر اولین گام اقدامی است كه در لبنان شروع شده است و باید منتظر بود ثمره آموزش‌هایی كه داده شده در یك دهه آینده خود را در قالب آثاری فاخر از زندگی شهدای حزب‌ا... و سایر گروه‌های مقاومت نشان دهد.
ضمیمه کلیک