سیمای منبر

در ایام کرونا، منبرهای ماه رمضان تلویزیون پر بارتر از هر سال است

سیمای منبر

ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه برکات واسعه الهی بوده و مهم‌ترین زمان برای تبلیغ معارف دینی است. در این ماه مومنان و روزه‌داران با الهام از آیات قرآن و روایات و ادعیه معصومین (ع) می‌توانند از برکات و فیوضات این ماه بیشتر بهره‌مند شوند. اما امسال روزه‌داران یک بهار قرآن متفاوت را تجربه می‌کنند که تا امروز با آن رو‌به‌رو نشده بودند. امسال رمضانی است که نه می‌توان به مساجد رفت و نه به اماکن مذهبی و همین باعث شده روزه‌داران از فیض ادعیه و مناجات بی‌بهره شوند، اما رسانه ملی سعی کرده این مشکل را بر طرف کند؛ البته هر سال رسانه ملی سخنرانی، مناجات و ادعیه‌ها را پخش می‌کرد، اما امسال وظیفه دشوارتری نسبت به سال‌های قبل دارد. رسانه ملی تلاش کرده با در این شرایط سخت مناجات، ادعیه و سخنرانی‌ها را به خانه‌ها بیاورد تا روزه‌داران از آن فیض ببرند. شبکه‌های سیما در ایام ماه مبارک رمضان با پخش جلسات سخنرانی‌های علمای دینی و اندیشمندان، درخصوص اهمیت و قدر و منزلت این ماه مبارک مباحثی را برای بینندگان قاب تلویزیون ارائه می‌کند. همچنین امسال رسانه ملی از ظرفیت کارشناسی معارفی سیما بهره بیشتری برده تا مطالبی که در این ماه مورد بحث قرار می‌گیرد، مفید و مورد استفاده مردم باشد. همچنین شورای معارف سیما تلاش کرد از بیانات رهبر معظم انقلاب هم در برنامه‌های مذهبی بهره ببرد. مواسات و همدلی و کمک‌مؤمنانه از موضوع‌های مطرح شده مد نظر مقام معظم رهبری است و بر همین اساس محور اصلی تمام برنامه‌های معارفی سیما سه کلید واژه ایمان، استقامت و پیروزی است که برگرفته از آیات قرآن و شرایط فعلی کشور است. موضوعاتی مانند کمک به مردم، مهرورزی، خویشتنداری، صبر و شکیبایی نیز از موضوعات محوری هستند که ذیل سه کلید واژه اشاره شده، تعریف شده‌اند و در برنامه‌ها مطرح می‌شود.

فاطمه عودباشی، فاطمه شهدوست

اندیشمندان در بهار قرآن
   قبل از خبر ساعت ۲۱ هر شب در ایام ماه مبارک، سخنان آیت‌ا... جوادی آملی را پخش می‌کند. ساعت 8 و 15 دقیقه هر روز روزه‌داران می‌توانند از سخنان آیت‌ا... خوشوقت بهره‌مند شوند.
  حجت الاسلام انصاریان ساعت 13 و 20 دقیقه دقیقه در باب فضیلت و اهمیت ماه مبارک رمضان سخنرانی خواهند کرد.
 روزه‌داران می‌توانند سخنرانی خطیبانی همچون آیت‌ا... مدرسی و حجج اسلام سیدمهدی میرباقری، سیدحمید میرباقری و عالی را هر روز ساعت ۶ بامداد خواهند دید.این شبکه همچنین ساعت ۱۱ هر روز هم سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی را از حرم حضرت معصومه سلام‌ا... علیها پخش می‌کند.
  سخنان آیت‌ا... جوادی آملی بعد از افطار و سخنرانی حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا صبح‌ها در ساعت ۶ پخش می‌شود.
  سخنرانی‌های حجت‌الاسلام پناهیان هر روز ساعت ۱۶پخش می‌شود. همچنین سخنرانی حجج‌اسلام ماندگاری، علی پناه و عالی نیز ساعت ۲ بامداد از آنتن شبکه پنج پخش می‌شود.
   بینندگان شبکه قرآن می‌توانند ساعت 6 و 45 دقیقه صبح سخنرانی مرحوم آیت‌ا... مجتهدی تهرانی‌(ره) و ساعت 7 و 15 دقیقه صبح از مباحث تفسیری آیت‌ا... جوادی آملی در ماه مبارک رمضان بهره‌مند شوند. ساعت 13 و 45 دقیقه هم آیت‌ا... ناصری سخنانی با موضوع ماه رمضان و فلسفه روزه‌داری خواهد داشت. سخنرانی مرحوم آیت‌ا... حاج‌آقا مجتبی تهرانی ساعت ۱۶ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.ساعت یک بامداد هم علاقه‌مندان از سخنرانی خطیبانی همچون حجج‌اسلام سید مهدی میرباقری، انصاریان و رفیعی بهره‌مند می‌شوند.


آوای ملکوتی قرآن از شهر طبس
ترتیل‌خوانی قرآن کریم از پربیننده‌ترین برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان است که رسانه ملی طبق سنت سال‌های گذشته امسال نیز با برپایی محفل‌های ترتیل‌خوانی این مراسم را از شبکه‌های مختلف برای مؤمنان و روزه‌داران پخش می‌کند.
  در ماه مبارک رمضان، ترتیل جزء‌خوانی قرآن کریم را هر سحرگاه بعد از اذان صبح به صورت زنده از حرم مطهر امام رضا‌(ع) و از صحن انقلاب بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان‌(ع) برای مؤمنان خداجو پخش می‌کند.
   آوای ملکوتی قرآن از ساعت 3 و 10 دقیقه صبح از شهر طبس و از امامزاده حسین‌بن‌موسی‌الکاظم به صورت زنده طنین‌انداز می‌شود. امامزاده حسین از فرزندان موسی کاظم‌(ع) و از برادران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا‌(ع) است.
    جزء‌خوانی قرآن کریم را از ساعت 14 و 15 دقیقه و از شهر مقدس قم بارگاه مطهر حضرت معصومه (سلام‌ا... علیها) به صورت زنده پخش می‌کند.
   حرم مطهر احمدبن‌موسی‌(ع) از شیراز هم آیات مبارکه قرآن را از ساعت 12 به‌صورت زنده از قاب این شبکه پخش می‌کند.
   مراسم ترتیل جزء‌خوانی قرآن کریم را از ساعت 13 و 30 دقیقه و از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) و از شهرری به صورت زنده پخش می‌کند.
   ترتیل جزءخوانی آیات کلام‌ا... مجید را هر روز در سه نوبت پخش می‌کند. نخستین پخش جزء‌خوانی قرآن شبکه قرآن و معارف سیما از مسجد مقدس جمکران و بعد از اذان صبح به صورت زنده خواهد بود. پخش دوم به صورت زنده از ساعت 11 و 20 دقیقه و از بارگاه ملکوتی شمس‌الشموس و از شهر مقدس مشهد خواهد بود. بخش سوم ترتیل جزءخوانی قرآن کریم این شبکه هم ساعت 18 است که برای عاشقان و روزه‌داران از حرم مطهر امام خمینی‌(ره) پخش می‌شود.
   ترتیل جزءخوانی کلام‌ا... را ساعت 16 از حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت زنده پخش می‌کند.
   روزه‌داران هر روز در ساعت 20 و 30 دقیقه می‌توانند از شبکه امید آیه‌های رحمت الهی را از حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‌ا... علیها) شنوا باشند.



مساجد به خانه ها می آیند
از آنجا که امسال حال و هوای خیلی از روزها و اتفاقاتی که داشتیم به دلیل حضور کرونا ویروس تغییر کرده است، تلویزیون و رادیو هم با برنامه های مختلفی به سراغ این ماجرا رفته اند تا بلکه کم و کاستی هایی که در خیلی از این فضاها وجود دارد را تا حدی برطرف کنند. شاید بپرسید چطور قرار است این اتفاق بیفتد؟ به عنوان نمونه شبکه قرآن یکی از شبکه هایی است که در نبود سخنرانی ها و برنامه های مذهبی قرار است تا جای خالی این بخش را پر کند، اتفاقی که  با برنامه های گوناگونی که به آن ها در این گزارش اشاره شد، رقم می خورد. اما کم و کیف این جریان موضوعی بود که ما آن را از جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما جویا شدیم.
شیخ اکبری در باره نگاه و سیاست گذاری که امسال در تولید برنامه های شبکه قرآن لحاظ شده به جام جم گفت: با شیوع کرونا مسوولیت های جدیدی در روزهای قرنطینه برای فضاهای گوناگون شکل گرفت و از سوی دیگر دنیای مجازی در این مدت به گونه‌ای پیش رفت و فضایی را ایجاد کرد که می توانست تبعاتی از نظر روحی و روانی داشته باشد. آن چه در حوزه معارف دینی برای ما اهمیت زیادی داشت، ضرورت آرامش بخشی و انس با معنویت در این شرایط بود که می تواند به مردم کمک زیادی کند تا این شرایط سخت را پشت سر بگذارند. به همین دلیل بر اساس این نیاز ما شروع به برنامه ریزی و سیاستگذاری‌هایی در این زمینه کردیم.  
 پرداخت ویژه به شبهات
او می گوید طرح شبهاتی در حوزه هایی مثل تعارض بین علم و دین در این ایام هم موضوع دیگری است که رسانه وظیفه دارد به آن پاسخ دهد به همین دلیل بخشی از سیاستگذاری برای برنامه ها به این سمت هم معطوف شده است.
شیخ اکبری با اشاره به تعطیلی هیات ها و برنامه های مذهبی اضافه کرد: برای این موضوع از آن جایی که اماکن و مراسم‌های مذهبی تعطیل شد ما با هماهنگی با آستان اماکن مبارکه و بعضی هیات ها، بخشی را به هیات های بدون مستمع اختصاص دادیم، بخشی که هم به صورت زنده هم تولیدی و هم در فضای مجازی پخش می شود، زیارت از راه دور برای آن که مردم بتوانند در حال و هوای این فضاها قرار بگیرند هم در این بخش اتفاق می افتد.
مدیر شبکه معارف افزود: ما بر اساس روایات و ادعیه ای که هست، توصیه هایی برای گذارندن روزهای سخت این چنینی داریم؛ مواردی مثل توسل، صدقه، قربانی کردن و ... که بر اساس آنها برنامه هایی را شکل دادیم، به عنوان نمونه در بحث دعا و توسل ما دعای فرج را داشتیم که همزمان پخش می شد، در مورد قربانی کردن بعضی از برنامه ها مثل سمت خدا به این سمت رفتند و ماهم برای هرکدام مواردی را تدارک دیده ایم.
 تجدید نظر سیاسی
تجدید در سیاست گذاری های شبکه در این ماه موضوع دیگری بود که شیخ اکبری با اشاره به آن  اضافه کرد: در ماه مبارک لازم بود تا ما بازنگری مجددی انجام دهیم و بر اساس رویکردی که بر مبنای شرایط روز و صحبت های رهبری شکل گرفت شعار ایمان، استقامت و پیروزی را انتخاب کردیم که این هم ریشه قرآنی دارد. در کنار اینها رزمایش همدلی هم موضوع دیگری است که به عنوان یکی از محوریت های ما در روند برنامه های تولیدی مدنظر قرار دادیم و در طول آن در یکی از بخش ها به سراغ مساجد و مراکزی می رویم که در این زمینه همراه مردم هستند.
معرفی و بهره بردن از کارشناسان جدید هم اتفاق دیگری است که امسال رخ داده است، جریانی که مدیر شبکه درباره اش
می‌گوید: برنامه ریزی هایی که ما داشتیم امسال تغییر کرد و در مورد کارشناسان معارفی سیما از آن جایی که ظرفیت بالایی داریم، در نظر داشتیم تا به بهترین شکل از آن بهره ببریم، اتفاقی که تا حدی در این ماه رخ داد. با این وجود ما در حال طراحی قالبی هستیم که با همکاری نهادهای فعال، سازو کار تازه ای را برای شناسایی و جذب کارشناسان جدیدی که مردم بتوانند بهره بیشتری ببرند را فراهم کنیم. 



مناجات‌خوانی از امامزاده صالح‌(ع)
در آستانه ماه مهمانی خدا، ماه دعا و نیایش، شبکه‌های سیما برنامه‌های ادعیه و مناجات‌خوانی خود را اعلام کردند.
   مداحی و مناجات‌خوانی حاج مهدی سماواتی و سیدرضا نریمانی از ساعت 23 و 45 دقیقه  تا 20 دقیقه بامداد پخش می‌شود.
     مداحی و مناجات‌خوانی حاج محمود کریمی هر بامداد ساعت یک پخش می‌شود.
    بینندگان می‌توانند مناجات‌خوانی میثم مطیعی را 30 دقیقه بامداد از این شبکه تماشا کنند.
   در این شبکه مناجات‌خوانی با صدای محمدرضا طاهری از امامزاده صالح‌(ع) ساعت2 بامداد پخش می‌شود.
   روزه‌داران ماه مبارک رمضان در ماه ضیافت الهی از ساعت 24 تا یک بامداد با صدای گرم حاج مهدی سلحشور، مناجات‌های حضرت امیر(ع) را زمزمه خواهند کرد. این برنامه از شبکه قرآن‌ و معارف سیما پخش می‌شود. ساعت 2 بامداد هم این شبکه مداحی و مناجات‌خوانی حاج منصور ارضی را برای علاقه‌مندان پخش می‌کند.



پخش برنامه‌های زنده از شبكه‌های سراسری
10 ویژه‌برنامه ماه مبارك رمضان امسال، به صورت زنده و به همت صدا و سیمای مركز خراسان رضوی هر روز از حرم امام رضا(ع) روی آنتن شبكه‌های سراسری می‌رود.
به گزارش جام‌جم، با شروع ماه مبارك رمضان، شبكه‌های سراسری سیما اقدام به پخش ویژه‌برنامه‌هایی در هنگام سحر، افطار و در طول روز می‌كنند. امسال هم این شبكه‌ها پخش برنامه‌هایی را به صورت زنده از حرم مطهر رضوی در دستور كار قرار داده‌اند كه به صورت روزانه و در قالب
10 ویژه‌برنامه به صورت زنده از حرم رضوی پخش می‌شود.
ترتیل‌خوانی قرآن از ساعت 4 و 30 دقیقه تا 6 و 30 دقیقه هر روز از محل دارالشرف از شبكه یك سیما، ترتیل‌خوانی ظهر از دارالحكمه از شبكه قرآن هر روز ساعت
11 و 15 دقیقه و ترتیل خوانی عصر از ایوان مقصوره گوهرشاد هر روز ساعت ۱۶ از شبكه افق سیما، بخشی از این برنامه‌ها هستند. همچنین سیمای مركز خراسان رضوی هم هر روز هنگام افطار یعنی ساعت ۱۹ تا 20 و 30 دقیقه ویژه‌برنامه‌ای را از استودیو صحن انقلاب روی آنتن می‌برد. شبكه افق سیما در سه نوبت دیگر، پخش زنده از حرم رضوی را در دستور كار قرار داده كه شامل ویژه‌برنامه افطار از ساعت ۱۹ از استودیو صحن انقلاب، مناجات‌خوانی از صحن گوهرشاد از ساعت 23 و 30 دقیقه و ویژه‌برنامه سحرگاهی از ساعت ۳ بامداد است. «ثامن الحجج» عنوان برنامه شبكه الكوثر است كه هر شب از ساعت ۲۱ و از استودیو صحن انقلاب پخش خواهد شد و شبكه‌های یك و دو سیما هم برنامه‌های «سیر خوبان» و «مناجات‌خوانی» را ساعت‌های 23 و 45 دقیقه و ۳۰ دقیقه بامداد از صحن گوهرشاد و دارالحكمه روی آنتن می‌برند. ویژه برنامه سحرگاهی شبكه دو سیما هم هر روز از ساعت 3و20 دقیقه از استودیو صحن انقلاب به صورت زنده پخش می‌شود. سیمای مركز خراسان رضوی هم دو ویژه‌برنامه سحرگاهی و «سفره‌های مهربانی» را هر روز از استودیو صحن انقلاب و رواق امام خمینی(ره) پخش می‌شود.‌