یک تدارک ویژه

رادیو معارف برای ماه رمضان امسال برنامه‌های مختلفی را درنظر گرفته است

یک تدارک ویژه

برنامه‌های مناسبتی که خیلی وقت است پای ثابت تولیدات رادیو و     تلویزیون شده اند، ماه رمضان امسال هم در بخش‌های مختلفی از صدا و سیما روی آنتن رفته‌اند، این بار حال و هوای آنها کمی متفاوت تر است، چرا که روزهای کرونایی باعث شده تا تمهیدات ویژه تری نسبت به قبل برای این برنامه‌ها در نظر گرفته شود. رادیو معارف هم یکی از فضاهایی است که مدیر آن از تدارك گسترده ای همزمان با ایام ماه مبارك رمضان خبر داده است. 
مسعود كاویانی با اشاره به این‌كه این رسانه دینی با ساخت برنامه‌های مختلف در قالب‌های متنوع با موضوعات متفاوت اخلاقی، قرآنی و. ..در ایام ماه مبارك رمضان مهمان شنوندگان فرهیخته رادیو معارف خواهد بود،گفت: توجه به نیازهای دینی معنوی و افزایش معرفت افزایی به منظور نهادینه‌‌سازی و گسترش رفتار مومنانه و مخلصانه یکی از ماموریت‌ها و کارکردهای رادیو معارف به شمار می آید. از طرفی همراهی رسانه با زندگی و نیازهای مردم در ایام خاص یکی از ویژگی‌های رسانه پویا و روزآمد محسوب می‌شود.
او معتقد است ماه مبارک رمضان از جمله مناسبت‌های بسیار مهمی است که رادیو بیش از سایر مناسبت‌ها همدم و همراز مردم است و سعی دارد در بهترین لحظات معنوی نقش موثری در این فضا ایفا کند. تعطیلی مراسم‌های مذهبی امسال هم موضوع دیگری بود که مدیر رادیو معارف درباره اش گفت: ما سعی می‌کنیم تا عدم برگزاری مراسم را تا حدی با برنامه‌هایی که درنظر داریم، مرتفع کنیم. در این روزها موضوع مواسات و همدلی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب رزمایش همدلی نام نهاد شده و موضوع حق‌الناس دو موضوعی است که امسال در رادیو معارف به صورت ویژه پوشش داده می‌شود و محور برنامه سازی قرار گرفته است.
 از جشن ضیافت تا بهشت اجابت
مدیر رادیو معارف ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان را تشریح کرد. به گفته او، رسانه دینی رادیو معارف با ویژه برنامه جشن ضیافت، حلول ماه رمضان را جشن می گیرد.
همچنین دو برنامه بهشت اجابت (ویژه سحر) و ضیافت (ویژه افطار) هم برنامه‌های دیگری اند که او درباره اش گفت: بیان ویژگی دعا و مناجات مطلوب از منظر ائمه اطهار (ع)، حق الناس و سبك زندگی دینی با توجه به آموزه‌های خطبه متقین نهج البلاغه از‌جمله محورهایی است كه در ایام ماه مبارك رمضان به آن پرداخته می‌شود. مدیر رادیو معارف تصریح کرد : در ماه بهار قرآن مراسم ترتیل خوانی آیات وحی توسط قاریان برجسته کشور در دو نوبت صبح و عصر از رادیو معارف پخش می شود. 
جزء خوانی قرآن کریم صبح‌ها پس از اذان و نمازصبح ازجوار بارگاه ثامن‌الحجج(ع) و عصرها در ساعت ۱۴و۴۵ دقیقه به صورت مستقیم از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قالب برنامه «در محضر قرآن» تقدیم مؤمنان روزه دار می‌شود. 
طرح احکام روزه و پاسخگویی مراجع معظم تقلید به سؤالات شرعی در برنامه «زمزم احکام» هم برنامه دیگری است که این شبکه در نظر گرفته است. او با توجه به گسترش ویروس كرونا و فعالیت گسترده مردم در مبارزه با این ویروس از پخش برنامه «موج مهربانی» خبر داد و افزود :این برنامه كه به پوشش رزمایش مواسات و همدلی با معرفی خدمات گروه‌های جهادی و زمینه‌‌سازی مشاركت عمومی اختصاص دارد هر‌شب به طور زنده از رادیو معارف روی آنتن می‌رود. همچنین رادیو معارف در این ایام با پخش برنامه‌های« پرسمان»در حوزه خانواده كودك و نوجوان، قرآنی و اعتقادی، پاسخگوی سؤالات شنوندگان با موضوع روزه داری و اهمیت معنویت در زندگی و. . خواهد بود. 
 مسابقه کتابخوانی 
كاویانی همچنین در این ایام از پخش برنامه « یار مهربان» خبر داد و گفت: مسابقه كتابخوانی یار مهربان در این ایام بر اساس كتاب تاریخ انبیا، مهمان مخاطبان فرهیخته رادیو معارف خواهد شد و شنوندگان این رسانه دینی را به مطالعه این كتاب فرا می‌خواند. مدیر رادیو معارف پخش مناجات‌های صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی در برنامه مناجات و خلوت انس و دعای افتتاح را از دیگر برنامه‌های رادیو معارف در ماه مبارک رمضان دانست و گفت:همچنین برنامه سازان این رسانه با پخش برنامه «عشق الهی» و« حكیمانه» ضمن بیان بركات توبه به تبیین پیام‌های اخلاقی نهج البلاغه از جمله خودسازی، تزكیه نفس و. . می پردازد.