نسخه Pdf

رمضان دات‌كام

چه راه‌هایی برای گذراندن ماه رمضان در فضای مجازی وجود دارد؟

رمضان دات‌كام

كرونا تقریبا تمام معادلات جهان را تغییر داده و حالا با رسیدن ماه مبارك رمضان، ایران و دیگر كشورهای مسلمان با چالش تازه‌ای روبه‌رو هستند. ماه مهمانی خدا كه همیشه با عبادت‌های دسته‌جمعی و وحدت‌آفرین همراه بود، امسال شرایط دیگری دارد؛ مساجد تعطیل هستند و دیگر از نماز جماعت خبری نیست، حرم‌ها و بقاع متبركه تا اطلاع ثانوی بسته هستند و بسیاری از مراسم‌ مانند قرائت روزانه قرآن كریم و مهمانی‌های افطاری لغو شده‌اند. با این‌كه بسیاری از مناسك ماه رمضان قابل جایگزینی نیستند اما فضای مجازی، شبكه‌های اجتماعی و به طور كلی بستر اینترنت اینجا می‌تواند نقش‌آفرین باشد و ما را تا حدی به آن حال و هوای معنوی نزدیك كند.

محمد وفایی / خبرنگار

   اینستاگرام
نام صفحه: مكان‌هایی كه در آن عبادت می‌كنید
نشانی: placesyoullpray
این صفحه به طور خاص صحنه‌های زیبایی از نماز خواندن افراد در موقعیت‌های مكانی و شرایط متنوع را به نمایش می‌گذارد. ایده ساده‌ای كه حال كاربران را خوب می‌كند. در این صفحه می‌توانید نماهایی از نماز خواندن مسلمانان در قاره‌ها و كشورهای مختلف ببینید؛ كسانی كه كنار دریا، بر فراز یك قله، در بیمارستان، روی پل یا حتی كنار خیابان، بدون توجه به واكنش دیگران مشغول عبادت هستند. صفحه placesyoullpray متعلق به یك دختر مسلمان ساكن فلوریدا‌ست و با این‌كه عكس‌ها توسط عكاسان مختلفی گرفته شده، از فیلتر سلیقه واحدی عبور می‌كند.
نام صفحه: قرآن مأنوس
نشانی: quranmanoos
ماه رمضان در میان بسیاری از افراد به ماه انس با قرآن مشهور است، زمانی كه روزه‌داران بیشتر از همیشه كلام وحی را می‌خوانند. صفحه قرآن مأنوس درباره قرآن‌هایی است كه زیاد ورق خورده‌اند و محتوای عمده آن، عكس‌هایی از این قرآن‌های عمدتا قدیمی همراه با داستان كوتاهی است كه گذشته آن را روایت می‌كند.
 این صفحه نیم‌نگاهی هم به مناسبت‌های مذهبی گوناگون دارد و همچنین متون زیادی با محوریت آیات قرآن كریم و با ادبیاتی متفاوت منتشر می‌كند. در شرایطی كه محافل قرآنی موقتا غیرفعال شده‌اند، سر زدن به چنین صفحاتی می‌تواند باعث نزدیكی 
به قرآن شود.
نام صفحه: مهمان كوچك خدا
نشانی: mehmanekochak
این صفحه راست كار كسانی است كه در خانواده‌شان كودك روزه‌اولی دارند و می‌خواهند با بهره‌گیری از بازی و كارهای خلاقانه، فضای معنوی لذتبخشی برای كودكشان فراهم كنند. صفحه مهمان كوچك خدا بسته‌های ویژه‌ای برای روزه‌اولی‌ها به فروش می‌رساند كه برای پسران و دختران پنج تا ۹ سال مناسب است. این بسته شامل ۲۹ پاكت به تعداد روزهای ماه رمضان است كه توضیحات فعالیت‌ها و بازی‌های هر روز در آن قرار دارد، بازی‌هایی با مفاهیم دینی و تربیتی در قالب داستان، كاردستی، نقاشی و... كه برای جلوگیری از خروج افراد از منزل، همه ابزار مانند مقوا، نمد، چسب، نخ و... در بسته گذاشته شده است. 
نام صفحه: instagramadan
نشانی: instag.ramadan
عكس‌های این صفحه در دسته‌بندی daily life قرار می‌گیرد و آن طور كه از نامش پیداست، به ماه رمضان اختصاص دارد. در ماه رمضان سال گذشته، هر روز یك عكس پرتره از یك مسلمان در این صفحه قرار می‌گرفت و مشخصات فردی و قصه او به اختصار بیان می‌شد، بعد ارتباط آن شخص و مخاطبان در استوری‌ها ادامه می‌یافت. نكته جالب در انتخاب قهرمانان این صفحه، تنوع نژادی، جنسیتی، شغلی و حتی تنوع در شكل پوشش آنهاست.

   پیام‌رسان
نام كانال: هر روز یك صفحه از قرآن كریم
نشانی:  harrooz1safequran
كانال هر روز یك صفحه از قرآن كریم به نیت ترویج تلاوت قرآن راه‌اندازی شده و با وجود تعداد اعضای كم، به شكل منظم فعالیت دارد. هر روز علاوه بر قرار گرفتن تصویر یك صفحه از قرآن كریم در كانال، فایل صوتی قرائت همان صفحه نیز منتشر می‌شود و پس از آن نكات تفسیری آیات مورد بررسی قرار می‌گیرد. تلاوت قرآن هماهنگ با این كانال البته به ماه مبارك رمضان اختصاص ندارد و در همه روزهای سال می‌توانید آن را آغاز كنید.
نام كانال: گروه فرهنگی هنری احرار
نشانی: ahrar_group
این مجموعه با نگاهی هنری در مناسبت‌های مختلف مذهبی به تولید محتوا می‌پردازد و به طور خاص به موضوع مهدویت و امام عصر(عج) توجه دارد. بیشتر تولیدات این كانال در قالب پوستر و عكس نوشته است و در زمینه شعر و دلنوشته نیز فعالیت می‌كند. انتشار پوسترهای این كانال در فضای مجازی با ذكر منبع می‌تواند انتخاب خوبی برای فعالان مجازی باشد.
كانال شخصیت‌های مذهبی: حضور در مراسم مذهبی و مناجات در ماه مبارك رمضان از برنامه‌های ثابت بخش قابل‌توجهی از روزه‌داران بود كه با توجه به شیوع كرونا، امكان این كار وجود ندارد. یكی از راه‌ها برای جبران این كمبود، مراجعه به كانال شخصیت‌های مذهبی، سخنرانان و مداحان است. در ماه رمضان برای بهره بردن از سخنرانی و مداحی به صورت مجازی می‌توانید به كانال تلگرام این افراد سر بزنید. 

​​​​​​​   دیگر ابزارها
نرم‌افزار نهج‌البلاغه: ماه مبارك رمضان فرصت مغتنمی برای توجه كافی به كتاب ارزشمند نهج‌البلاغه است. از آنجا كه به خاطر شیوع ویروس كرونا، رفتن به كتابفروشی با اصول بهداشتی سازگار نیست، می‌توانید نرم‌افزارهای متن نهج‌البلاغه را نصب كنید.
 اگر كتابخوان حرفه‌ای هستید ترجمه ادبی زنده ‌یاد سید جعفر شهیدی را بخوانید و اگر تازه می‌خواهید شروع كنید ترجمه ساده و روان مرحوم محمد‌دشتی برایتان انتخاب بهتری است.
نرم‌افزار زیارت مجازی: با این‌كه امكان زیارت حرم مطهر ائمه‌اطهار در شرایط فعلی وجود ندارد، اما می‌توانید با مراجعه به سایت آستان قدس رضوی به نشانی razavi.ir به صورت سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه به زیارت مجازی بپردازید. در سایت imamhussain.org پخش زنده حرم امام حسین(ع) و در سایت imamali.net پخش زنده حرم امام علی(ع) قابل مشاهده است و در سایت zarih.ir هم می‌توانید به صورت زنده تقریبا همه اماكن مقدس
 را ببینید.
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها