نسخه Pdf

جذابیت مجازی

جذابیت مجازی

فاطمه رضوانی‌فر / مدال‌آور المپیاد سواد رسانه‌ای

 شهرت از گذشته تا حال دغدغه انسان‌ها بوده. شاید در سال‌های گذشته به شهرت رسیدن بسیار زمان‌بر بوده باشد، اما مشهور شدن در عصر دیجیتال آنقدر‌ها هم سخت نیست...
حال برای مشهور شدن چه باید كرد؟
مواد لازم: یك صفحه اینستاگرام، دادن وعده‌های عجیب و مسخره (مثلا اگر كامنت‌های فلان پست به فلان عدد برسد جایزه‌ داریم)، از قلم نینداختن عجیب‌ترین كارهای جهان برای انجام دادن، تبلیغات مرتبط و غیر‌مرتبط!
همه اینها را با هم مخلوط كنید و به سادگی فالوئر جذب كنید. تبریك! شما شخصی مشهور با هزاران فالوئر هستید.
روزهای قرنطینه كه بیشتر وقتمان در اینستاگرام می‌گذرد فرصت مناسبی برای تشنگان شهرت است. اگر بیننده لایو‌های شبانه باشید، فهمیده‌اید كه با وعده جذابیت، مخاطب را در نیمه‌های شب به اینستاگرام می‌كشانند و وقتی بازدید لایو بالا می‌رود از شكستن ركورد در پوست خودشان نمی‌گنجند!
اما نقش ما چیست؟! دنبال كردن هر یك از این افراد و هر بازدید یا پسندیدن مطالبشان پشتوانه‌ای به آنها می‌دهد برای ادامه دادن رفتارشان و دامن زدن ما به این حواشی علاوه بر كمك به مشهورتر شدنشان جیبشان را هم پر پول‌تر می‌كند.
اگر از فالوئرهای یكی از اینفلوئنسرها باشید محال است در استوری آنها تبلیغات نبینید. پس چرخه نسبتا معقولی است. دعواهای صوری به راه می‌افتد و همه برای سر درآوردن از اتفاق به صفحاتشان هجوم می‌برند، بعضی صفحات حواشی را پوشش می‌دهند و فضای اینستاگرام چند روزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مبلغ مقرر به حساب شخص واریز می‌شود. این فقط یك مورد راه‌های جذب فالوئر است.
پس از مدتی مطمئنا تعدادی طرفدار(!) پیدا می‌شوند، هرگونه انتقاد را محكوم می‌كنند و  این اتفاق به شخص جرات شایعه‌پراكنی می‌دهد و حمایت طرفدارهایش را دارد.
 نكته مهمی كه ناخودآگاه تاثیر می‌گذارد تغییر سبك زندگی است. به یكی از اینفلوئنسرهایی كه دنبال می‌كنید فكر كنید! حتی ممكن است گاهی لحن حرف زدنتان هم شبیه او شود و خودتان ندانید یا دكوراسیون خانه را شبیه خانه او كنید و برای شبیه او شدن با خانواده دعوا كنید و... مواظب باشیم فرهنگ جدیدی را مطابق تفكرات سلبریتی‌های دنیای مجازی پایه‌گذاری نكنیم!