نسخه Pdf

پرسش و پاسخ  قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

 با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از‌جمله حضانت، معرفی شفاهی برای معامله و حقوق مدیر ساختمان مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده‌است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.


  حضانت
 فرزند تا چند سالگی تحت حضانت پدر است و اگر پدر فوت کند، حضانت او با چه کسی است؟
فرزند دختر تا 9 سال قمری و فرزند پسرتا 15 سال قمری تحت حضانت والدین خود هستند. فرزند دختر پس از اتمام 9 سالگی و فرزند پسر پس از اتمام 15 سالگی در تعیین محل زندگی خود ( نزد پدر یا مادر) مختار می‌‌باشند. در صورت فوت پدر، حضانت طفل با مادر زنده است هر چند این طفل جد پدری یا قیم داشته باشد مگر در صورت عدم‌صلاحیت مادر.
  معرفی برای معامله
 اگر فردی را به طور شفاهی برای معامله‌ای معرفی کنیم برای من ضمان ایجاد می‌شود؟ 
صرف معرفی یک نفر برای انجام معامله نمی‌تواند ضمان‌آور باشد؛ مگر شخص معرف، خود ضامن شده باشد؛ یعنی معرف یکی از طرفین معامله یا حتی خود معامله و صحت آن‌ را ضمانت کند.
  حقوق مدیر ساختمان
 آیا باید به مدیر ساختمان حقوق پرداخت شود؟
اگر مدیر ساختمان خارج از ساکنان باشد باید طبق قرارداد حق‌الزحمه دریافت کند و این قرار‌داد طبق قوانین کار کشور می‌باشد که در آن هیات‌مدیره ساختمان در نقش کارفرما و مدیر در نقش کارگر و شامل حد‌اقل حقوق پایه وزارت کار + بیمه، مزایا و.. می‌باشد. اگر مدیر ساختمان از داخل ساکنان باشد و قرار‌داد کار مانند یک شخص خارج از ساختمان که در فوق اشاره شد داشته باشد دارای حقوق و مزایا طبق قرارداد منعقده و تابع قوانین کار جاری کشور است. اگر مدیر ساختمان مستقیم از طرف ساکنان انتخاب شود و هیچ گونه قرار‌دادی منوط به حق‌الزحمه بین ایشان تنظیم نشود و فقط صورتجلسه انتخاب مدیر تهیه شود مدیر ساختمان قانونا مجاز به برداشت هیچ گونه مبلغی تحت هیچ عنوانی نبوده و نیست. ولی بین ساکنان ساختمان عرف شده است که مدیر ساختمان در ساختمان‌های کم‌واحد فقط می‌تواند حق شارژ ثابت پرداخت نکند . اگر در صورتجلسه ساختمان حق‌الزحمه عنوان شده و پایین‌تر از حد‌اقل وزارت کار باشد و در صورتجلسه ساختمان اشاره شده باشد این اشاره مبنی بر قرارداد کار نبوده و از قوانین کار پیروی نمی‌کند لذا مدیر عنوان مسوول ساختمان را دارد و کماکان در مقابل خطرات و حوادث در ساختمان مسوول می‌باشد.