رشد اقتصادی با استقرار جمعیت

رشد اقتصادی با استقرار جمعیت


احمد مرادی
 نماینده بندرعباس در مجلس
جزایر خلیج فارس جزایری مهم برای کشورمان است و سابقه سکونت در اکثریت آنها وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین این جزایر  قشم است که صد‌در‌صد مسکونی است و مانند دیگر مناطق فعالیت و زندگی در آن جاری است، همچنین کیش نیز چنین وضعیتی دارد؛ جزایر دیگری مانند هرمز، ابوموسی، لارک، هنگام و لاوان از دیگر جزایری است که مسکونی هستند اما برخی از جزایر دیگر از جمله فارو، هندورابی، تنب بزرگ از جزایری است که جمعیت بسیار اندک و آن‌هم صرفا کارمندان نهادها و خانواده‌هایشان در آنجا مستقر هستند.
پس از بررسی‌های زیست‌شناسی از سوی نیروی دریایی سپاه در جزایر خالی از سکنه یا بسیار کم‌جمعیت، پیشنهاد شد که توجه بیشتری به جزایر شود و با اسکان جمعیت بتوان شرایط مناسبی در آن نواحی ایجاد کرد.
استقرار جمعیت در این جزایر می‌تواند محاسنی به همراه داشته و ظرفیت‌هایی در ابعاد مختلف ایجاد کند، چرا که‌ هر جایی جمعیتی حضور داشته خدماتی نیز از سوی دولت به آن مناطق هدایت شده و به این ترتیب موقعیت‌های خوبی ایجاد شده است. البته باید توجه داشت که بايد قبل از استقرار جمعیت، امکانات و زیر‌ساخت‌های لازم فراهم شود؛ چرا که متاسفانه برخی از جزایر مثل هندورابی که از قدیم جمعیتی داشته است به دلیل عدم دریافت خدمات لازم به تدریج خالی از سکنه شده است؛ بنابراین به این نتیجه رسیدند در صورتی که خدماتی در این جزایر ارائه شود مردم می‌توانند زندگی راحت‌تری داشته باشند و عمده هزینه زندگی خود را نیز از طریق دریا و صیادی
به‌دست آورند. هدایت و استقرار جمعیت در جزایر کم‌سکنه یا خالی از جمعیت موجب بهره‌برداری از دو منظر صیادی و گردشگری می‌شود و حضور جمعیت می‌تواند در جزایری مانند لاوان که قابلیت تجاری شدن دارد شرایط خوبی در این مناطق ایجاد کند.نکته دیگر این است که حضور جمعیت در این جزایر و مسکونی شدن آنها می‌تواند به لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی و امنیتی نیز برای جمهوری اسلامی نتایج مثبتی داشته باشد، چرا که این جزایر همیشه مورد طمع دشمنان کشور بوده و هر جایی که جمعیتی مستقر شده است موجب نا‌امیدی دشمن شد.
بنابراین امیدواریم خدماتی از سوی دولت و نهادهای مربوط به جزایر خالی از سکنه ارائه شود تا بتوانیم شاهد سکونت مردم در آنها باشیم.
جزیره کیش قبل از انقلاب جمعیت محدودی داشت اما به محض این‌که منطقه آزاد شد سرمایه‌گذاران از دیگر نقاط کشور و بعضا خارج از ایران، سرمایه‌گذاری خوبی کرده و به این ترتیب این جزیره موقعیت بسیار خوبی به‌دست آورد.
جزایر دیگری نیز داریم که قابلیت تبدیل به جزایر مهم و کارآمد دارد که باید این قابلیت‌ها را استفاده کرد.